اخبار اقتصاد ایران

بندر آستارا دیگر اقتصادی نیست | طبق قانون یکبار لایروبی انجام دادیم

یونسی گفت: بندر آستارا یک بندر اقتصادی نیست. متاسفانه تغییر کاربری این بندر از صیادی به تجاری با فشار سیاسی نمایندگان مجلس انجام شد و در حال حاضر با مشکل رسوب گذاری و کاهش عمق پی در پی مواجه است.

افق میهن به نقل از بررسی، شهرستان آستارا با توجه به مزیت های زمینی، دریایی و ریلی نتوانسته آنچنان که باید از این ظرفیت ها در راستای توسعه تجارت به ویژه در حوزه دریایی استفاده بهینه کند. مرز ها.

بندر چند منظوره آستارا با ۶۰ هکتار وسعت اولین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین راه تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپا برای تخلیه و بارگیری کشتی های ۲۵۰۰ تنی است. که در ابتدا به عنوان بندر ماهیگیری مورد استفاده قرار می گرفت. اما پس از تصمیم هیات دولت در سال ۱۳۸۶ به سازمان بنادر و دریانوردی واگذار شد و سپس در سال ۱۳۸۸ به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد تا امکان مشارکت در مبادلات دریای خزر به ویژه فراهم شود. صادرات و واردات کالا از این بندر قدیمی استان. در همان سال سازمان بنادر و دریانوردی پس از انجام تشریفات قانونی مزایده، طی قراردادی ۴۰ ساله و بلندمدت به منظور ساخت و مدیریت به یک شرکت خصوصی واگذار شد.

این بندر در سال های اخیر در زمینه زیرساختی با مشکلات زیادی از جمله لایروبی کانال و حوضه بندری مواجه بوده که مانع از ورود کشتی های تجاری بزرگ دریای خزر به این بندر شده است.

در حالی که بندر آستارا یکی از کریدورهای مهم ترانزیتی، صادراتی و وارداتی شمال کشور محسوب می شود، اما در حال حاضر هرگونه توسعه اقتصادی از این بندر و روابط اقتصادی با کشورهای قفقاز و CIS با مشکل جدی مواجه است. رسوب گذاری و کاهش عمق کانال ورودی برای کشتی های تجاری بزرگ. است. این در حالی است که سال گذشته اداره کل بنادر و کشتیرانی گیلان از اتمام لایروبی بندر و رسیدن به عمق ۵.۵ متری و واگذاری آن به شرکت بهره برداری بندر خبر داده بود.

نماینده مردم آستارا: عدم وجود سازمان بنادر و دریانوردی در لایروبی اسکله های مجتمع بندری، ورود و خروج کشتی ها به بندر آستارا و تجارت در این منطقه را با چالش جدی مواجه کرده است.

بندر آستارا فرصت های بزرگ تجارت بندری را از دست داده است

«ولی داداشی» نماینده مردم شهرستان آستارا در مجلس با اشاره به رسوب گذاری مجدد کانال بندر آستارا خواستار لایروبی مجدد این بندر توسط سازمان بنادر و کشتیرانی شد.

نماینده مردم آستارا گفت: عدم موفقیت سازمان بنادر و دریانوردی در لایروبی اسکله های مجتمع بندری، ورود و خروج کشتی ها به بندر آستارا و تجارت در این منطقه را با چالش جدی مواجه کرده است.

نماینده مردم شهرستان آستارا در شورای اسلامی تاکید کرد: اسکله مجتمع بندری به دلیل عدم لایروبی و عمق کم آب از فرصت های بسیار خوبی برای تجارت بندری محروم است به طوری که بسیاری از کشتی های در حال تردد در آب های خزر هستند. دریا به دلیل تعلل دولت در لایروبی این بندر و ترس از به گل نشستن، از ورود به مجموعه بندری آستارا خودداری کرده اند، در حالی که برخی از مسیرهای دریایی در دریای خزر به دلیل عبور کشتی ها از مصب رودخانه ولگا در برخی از ماه های سال به دلیل سرمای زمستان عملا می توان در این مسیری که ندارند رفت و آمد کرد و این باعث می شود این بندر ماه ها راکد بماند.

یونسی: طبق قانون یک بار لایروبی کردیم. ما دیگر وظیفه ای نداریم

سال گذشته لایروبی بندر آستارا پس از ۱۳ سال توسط سازمان بنادر و دریانوردی گیلان انجام و به شرکت بهره بردار واگذار شد. حسین یونسی خامسی مدیرکل بنادر گیلان در پاسخ به ادعای نماینده آستارا به اختصار اظهار داشت: طبق قانون این سازمان موظف بود تنها یک بار لایروبی بندر را انجام دهد و این طرح در سال گذشته اجرا شد دیگر مسئولیت سازمان نیست.

یونسی خاطرنشان کرد: طبق قرارداد، شرکت بهره بردار بندر آستارا باید به عنوان پیمانکار مسئولیت نگهداری و متعاقب لایروبی بندر را بر عهده بگیرد. به نظر می رسد این شرکت علاقه مند به انجام این وظیفه نیست و به دنبال بهانه ای برای اجتناب از انجام آن است.

وی با اشاره به تمدید ۱۳ سال زمان لایروبی توسط سازمان بنادر تصریح کرد: این سازمان در این سال ها همواره با دستان شکسته لایروبی را انجام می داد اما هیچ گاه نتوانست به عمق لازم برسد و آن را به طور کامل تحویل دهد. به شرکت. با تشکر از شما که بعد از حضورم این پروژه با توجه به تخصص من در این زمینه در مدت یکسال به اتمام رسید.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در ادامه با بیان اینکه این سازمان کانال بندر آستارا به عمق ۵.۵ متر را از طریق کارشناس رسمی دادگستری به صورت قانونی به شرکت کاوه واگذار کرد، تاکید کرد: قبل از لایروبی، کشتی هایی با عمق ۴ متر انجام می شد. قادر به ورود هستند. در بندر نبودند اما با لایروبی انجام شده در سال گذشته کشتی هایی با عمق ۴ و نیم متر می توانستند وارد این بندر شوند که متاسفانه به دلیل عدم نگهداری و لایروبی توسط کاوه مجدد بندر عمق کاهش یافته است. .

یونسی با اشاره به هزینه ۱۰۰ میلیارد تومانی لایروبی بندر آستارا تصریح کرد: در صورت عدم نگهداری و لایروبی بندر پس از سه ماه مجدداً رسوب انباشته می شود که در حال حاضر با این چالش مواجه است. متأسفانه شرکت کاوه پس از واگذاری بندر با وجود داشتن دستگاه لایروبی اقدام به لایروبی نکرد و طبق سایر قوانین سازمان بندر مجاز به لایروبی نیست. شرکت کاوه اکنون بار دیگر رسوب گذاری بندر آستارا را بر عهده دارد.

یونسی با اشاره به اینکه سازمان بنادر گیلان در سال گذشته ۶۰ میلیارد تومان برای لایروبی بندر آستارا متحمل ضرر شد، تاکید کرد: بندر آستارا در حال حاضر یک بندر اقتصادی نیست. از طرفی به دلیل مسائل اجتماعی نمی توانیم بندر آستارا را ببندیم. متاسفانه تغییر کاربری این بندر از صیادی به تجاری با فشار سیاسی نمایندگان مجلس انجام شد و در حال حاضر با مشکلات رسوب گذاری و کاهش عمق پی در پی در این بندر مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه سازمان بنادر به دنبال بازنگری در قرارداد و مدل اقتصادی جدید برای بندر آستارا است، اظهار داشت: از سازمان بنادر کشور درخواست کرده ایم که در قرارداد شرکت کاوه تجدید نظر اساسی کند تا امکان توسعه فراهم شود. یک مدل اقتصادی جدید برای بندر این درخواست اخیرا تایید شده است. در این بررسی به دنبال مدل بهتر قرارداد اقتصادی برای بندر آستارا هستیم که طی آن به پیمانکار قرارداد بهره برداری یارانه پرداخت کنیم و حتی لایروبی بندر نیز بر عهده خود سازمان بندر باشد. با این اقدام شرکت بهره بردار در طول قرارداد ۴۰ ساله خود متحمل ضرر نمی شود. پیشنهاد دیگر در این مدل جدید اقتصادی تبدیل بخشی از زمین های متعلق به شرکت بهره بردار به مرکز تخلیه و ترانزیت کالاهای لجستیکی و محموله های ریلی به کشورهای همسایه است تا بخش خصوصی بتواند در این بندر سرمایه گذاری کند.

لازم به ذکر است: بندر آستارا شمالی ترین بندر کشور در نقطه صفر مرزی حاشیه دریای خزر، نزدیک ترین بندر به کشورهای CIS و نزدیک ترین بندر به استان های شمال غرب و غرب کشور است. این واحد بندری در گیلان با ظرفیت نهایی سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن تخلیه و بارگیری سالانه پیش‌بینی و طراحی شده است که یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن آن مربوط به تخلیه و بارگیری مواد سوختی و نفتی با یک اسکله اختصاصی و دو میلیون تن دیگر به تخلیه و بارگیری کالاهای دیگر اختصاص دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا