بندر آستار بدلیل رسوب بالای یکسال تعطیل است | توسعه کریدور جنوب – شمال از نان شب واجب تر است
بندر آستارا از سال اول به دلیل مشکل رسوب گذاری زیاد بسته شده است. به گفته نماینده ویژه رئیس جمهور ایران، با هماهنگی اجرای سیاست های کلی توسعه دریایی، دستگاه لایروبی به آنجا برده شده و شروع به حل مشکل کرده است. وی ابراز امیدواری کرد که بندر آستارا از سال اول سال آینده امکان پذیرش بار را داشته باشد.
عبدالعلی زاده، نماینده ویژه رئیس جمهور ایران با هماهنگی اجرای سیاست های کلی توسعه دریایی و مکران در اظهارات اخیر خود در اتاق بازرگانی تهران بر لزوم بهره برداری بیشتر از تسهیلات بازرگانی دریایی تاکید کرد.
طبق آمار اتاق بازرگانی تهران، مجموع ظرفیت بنادر جنوب ایران حدود ۵ میلیون تن در سال است. بندر شهید رجایی با ظرفیت ۲ میلیون تن، بندر شهید بهشتی چابهار با ۲ میلیون تن، بندر خرمشهر با ۲ میلیون تن و بندر امام خمینی با ۲ میلیون تن از مهمترین بنادر تجاری کشور هستند.
وزیر سابق مسکن و شهرسازی از مشکلات فعلی اشتباهات سیاسی و اجرایی گلایه کرد. بندر آستارا از سال اول به دلیل مشکل رسوب گذاری زیاد بسته شده است. همچنین گفته می شود دستگاه لایروبی برای رفع مشکل به آنجا برده شده است. آنها امیدوارند بندر آستارا از ابتدای سال آینده امکان پذیرش محموله را داشته باشد، البته در مجموع ظرفیت پایینی دارد.
عبدالعلی زاده معتقد است توسعه جنوب و شمال کشور واجب تر از نان کشور از توسعه مکران است. ایران برای صادرات کالاهای اساسی و سایر کالاها به حدود ۵ میلیون تن نیاز دارد. این میزان متناسب با حجم کالاهای مورد نیاز برای واردات و صادرات جاری کشور مشخص می شود.
نماینده ویژه رئیس جمهور در هماهنگی با سیاست های کلی توسعه دریایی گفت: آنچه امروز از ظرفیت ترانزیتی فعلی کشور استفاده می کند حدود ۵ میلیون تن است که دور از ظرفیت است.
بر اساس این نشست موفق ترین سال ترانزیت ما سالی بود که ۲.۵ میلیون تن کالای ثبتی داشتیم. همچنین اشاره شده است که این ظرفیت ترانزیتی توسط کریدورهایی به کشورهای مختلف متصل می شود. به طور مشخص کریدورهای چابهار برای جابجایی بارهای روسیه و شمال اروپا به آستارا متصل می شوند. بندرعباس همچنین برای افزایش ظرفیت ترانزیتی و جابجایی ۵ میلیون تن بار در دریای خزر از طریق کریدور به آستارا و سواحل خزر متصل می شود.
عبدالعلی زاده بر ضرورت ایجاد بندر مگا بندر مکران با ظرفیت ۲ میلیون تن در سال تاکید کرد. وی خاطرنشان می کند: این بندر به دلیل عمق مناسب آب در منطقه، مزیت رقابتی ویژه ای را برای تجارت و ترانزیت ایران ایجاد می کند.
آخرین فرصت حکومت ایران
عبدالعلی زاده با تاکید بر ظرفیت های منحصر به فرد سواحل مکران می گوید: دریا به ساحل ختم نمی شود. بلکه با دست دریا و خشکی، فرصت های بزرگی برای توسعه و توسعه وجود دارد. وی با اشاره به اهمیت کریدورهای ارتباطی جنوب به شمال گفت: دسترسی مناسب از بنادر جنوبی به شمال کشور باید در اولویت قرار گیرد. به گفته وی، توسعه ظرفیت ترانزیتی بنادر کشور به ویژه چابهار و بندرعباس نه تنها برای واردات و صادرات کالاهای اساسی، بلکه برای افزایش نقش ایران در ترانزیت بین المللی ضروری است.
وی همچنین تاکید می کند که توسعه مکران باید روی پروژه هایی مانند ایجاد مگا بندر در اقیانوس هند و سرمایه گذاری در زیرساخت های دریایی متمرکز شود. مکران آخرین فرصت ما برای ایجاد تمدن بین شمال و جنوب خلیج فارس است. توسعه این منطقه باید با چشم انداز جهانی با مشارکت بین المللی محقق شود.
نقد ساختارهای حاکمیتی و پیشنهاد تغییرات اساسی
عبدالعلی زاده در ادامه به چالش های مدیریتی کشور می پردازد و بیان می کند که ایران نیازمند تغییر پارادایم در مفهوم پول و مدیریت آن است. وی گفت: دولت نباید از منابع زیرزمینی مانند نفت برای اداره کشور استفاده کند. منابع زیرزمینی مردم را نباید برای یارانه فروخت. این آغاز یک فاجعه بزرگ است.
وی پیشنهاد می کند که دولت باید به سمت سیاست گذاری و تصدی سمت حرکت کند و مسئولیت اجرای پروژه ها را به بخش دولتی و خصوصی واگذار کند. خود دولت بزرگ عامل تورم است. باید به سمت کوچک شدن دولت و واگذاری کارها به مردم حرکت کنیم. حکومت باید از تصمیمات مبتنی بر شناخت فردی فاصله بگیرد و بر خرد جمعی و استدلال منطقی مبتنی باشد.
کپی ممنوع
عبدالعلی زاده با تاکید بر اهمیت توسعه پایدار خاطرنشان کرد: توسعه کپی برداری از الگوهای خارجی نیست. هر کشوری باید توسعه را بر اساس شرایط مکانی، زمانی و فرهنگی خود بومی کند. بسیاری از اقدامات ما به نام توسعه در واقع ضد توسعه است.
وی همچنین با اشاره به لزوم تعریف توسعه علمی و سنجش معیارهای آن تاکید می کند که تصمیمات مربوط به توسعه باید مستند به تحقیقات علمی و تخصصی باشد. درک توسعه نادرست می تواند دهه ها طول بکشد تا کشور را گمراه کند.
اهمیت تفکر استراتژیک در توسعه مکران
عبدالعلی زاده در بخشی دیگر از سخنان خود به ظرفیت های سواحل مکران برای ایجاد تحول اقتصادی اشاره کرد و گفت: این منطقه می تواند به قطب تمدن ایران تبدیل شود. ایجاد زیرساخت های مناسب برای صنایع مختلف از جمله فولاد و پتروشیمی باید هدفمند و متناسب با نیازهای بلندمدت کشور باشد.
وی همچنین بر لزوم ایجاد شهرها و مراکز تحقیقاتی دانش بنیان در این منطقه تاکید کرد و افزود: مهاجرت نخبگان به جای خروج از کشور باید به سمت مناطق استراتژیک مانند مکران سوق داده شود. باید شرایطی را فراهم کنیم تا نخبگان و دانشمندان حوزه های کلیدی کشور را توسعه دهند و به اهداف ملی کمک کنند.
تاکید بر تولید فرصت های بین المللی
عبدالعلی زاده با اشاره به نقش کلیدی بنادر ایران در تجارت بین الملل می گوید: باید از فرصت های بین المللی برای توسعه مکران و بنادر جنوب استفاده کنیم. ایجاد ظرفیت های ترانزیتی و بنادر خشک می تواند نقش ایران را در زنجیره تجارت جهانی تقویت کند.
وی همچنین بر برنامه ریزی بلندمدت تاکید می کند و می گوید: اگر امروز برای توسعه مکران و استفاده از ظرفیت های فراساحل برنامه ریزی نکنیم، فرصت های طلایی را از دست خواهیم داد. سواحل مکران با امکانات بی نظیری که دارد باید به مرکز ثقل توسعه ایران تبدیل شود.