بندر هست اما صادرات نیست | سهم اندک انزلی از تجارت بزرگ در دریای کاسپین
با توجه به داده های موجود در مورد فعالیت های بنادر دریای خزر ، ترکمنباشی (ترکمنستان) ، بندر باکو (آذربایجان) و آستراخان (روسیه) به عنوان اصلی ترین مراکز تجارت و اقتصادی در منطقه شناخته می شوند و Anzali سهم کمی از این بزرگ است منطقه آبی بشر
با توجه به داده ها و اطلاعات موجود در بندر صندوق بین المللی پول ، تجزیه و تحلیل اقتصادی فعالیت های بنادر دریای خزر و پیامدهای اقتصادی آن را بررسی می کند. شواهد موجود نشان می دهد که آنزالی نتوانسته است به اندازه موقعیت استراتژیک خود از تجارت دریایی در این منطقه آب به اشتراک بگذارد. این موضوعی است که به معنای کالاهای کم مصرف از ایران با اوراسیا و جهان از بندر انزالی است.
تعداد کشتی ها و فعالیت های تجاری
دنیای اقتصاد نوشت: تعداد کشتی های ورودی و خروجی به بندر نشان دهنده میزان فعالیت های تجاری و موقعیت بندر در شبکه حمل و نقل منطقه ای است. براساس داده های موجود برای تاریخ دوم بهمن ۱ ، بندر آکتائو (قزاقستان) با دو کشتی باری و ۲ کشتی باری ، بیشترین تعداد کشتی را در بین بنادر دریای خزر داشت. این نشانگر اهمیت بندر آکائو به عنوان قطب تجاری در منطقه ، به ویژه در زمینه صادرات نفت و مواد معدنی است و همچنین به دلیل دسترسی مناسب به بازارهای جهانی و ارائه زیرساخت های لازم ، نقش مهمی در حمل و نقل کالاهای تجاری دارد. در مقابل ، بندر انزالی (ایران) فقط یک کشتی باری دارد که نشانگر کاهش بخشی از بندر است. این امر به دلیل ضعف در استخدام تجارت منطقه ای یا رقابت نابرابر با بنادر دیگر است. این تجزیه و تحلیل اقتصادی به وضوح نشانگر سهم ایران در تجارت دریای خزر و نیاز به اقدامات جدی برای بهبود رقابت در بندر انزالی است. لازم به ذکر است که تعداد کشتی ها در بنادر خزر تصویری از وضعیت فعلی فعالیت های تجاری در این بنادر ارائه می دهد ، اما به طور کلی عوامل مختلفی از جمله تغییر جهانی در تجارت انرژی ، تقاضای کالاهای خاص و همچنین سیاست های داخلی می تواند تأثیرات قابل توجهی در ترک روند فعالیت های تجاری در این بنادر داشته باشد.
میانگین هفت روزه و روند فعالیت ها
یکی از نکات مهم در ارزیابی عملکرد بنادر ، میانگین هفت روزه تعداد کشتی ها است که می تواند روند فعالیت ها را نشان دهد. در سال ۹ ، بندر Aktao شاهد افزایش قابل توجهی در میانگین هفت روزه تعداد کشتی ها در مقایسه با سال (افزایش ۵ ٪) بود. این رشد نشان دهنده بهبود زیرساخت ها و افزایش جذابیت بندر برای تجارت بین المللی و همچنین روند روزافزون کشتی ها در بندر آکائو ، به ویژه در بخش صادرات نفت و مواد معدنی ، با تأیید موقعیت استراتژیک بندر در حمل و نقل کالاها
در همان زمان ، بندر انزالی در میانگین هفت روزه تعداد کشتی ها کاهش یافته است. به طور متوسط تعداد هفت روزه کشتی های ورودی و خروجی در دوم بهمن سال ۲ ۴.۳ بود که در مقایسه با مدت مشابه ۵ ٪ کاهش یافت.
این کاهش می تواند به دلیل مشکلات مختلفی از جمله محدودیت های زیرساختی ، مشکلات تجاری و رقابت شدید با سایر بنادر باشد. این تجزیه و تحلیل ضعف رقابت در بندر آنزالی را نشان می دهد ، که ممکن است تأثیرات منفی بر تجارت خارجی و درآمد ارزی ایران داشته باشد. به طور کلی ، کاهش فعالیت در بندر انزالی می تواند فرصت های تجارت و اقتصادی را در سطح منطقه ای و بین المللی کاهش دهد.
شاخص های اصلی تجارت منطقه ای (حجم واردات و صادرات)
حجم واردات و صادرات یکی از شاخص های مهم در ارزیابی موقعیت بندر در تجارت منطقه ای است. در تاریخ دوم بهمن ۱ ، بندر Astrakhan (روسیه) با حجم واردات ۱.۲ و حجم صادرات ۱.۲ تن ، بندر باکو (جمهوری آزراراب) با حجم واردات ۱.۲ و حجم صادرات ۱.۲ تن ، بندر ترکمنستان (ترکمنستان) با واردات حجم ۲ و حجم صادرات به عنوان فعال ترین بنادر در دریای خزر شناخته می شود. این حجم زیاد واردات و صادرات ، به ویژه در بخش های نفت و معدن ، نقش مهمی در ارتقاء موقعیت اقتصادی این کشورها در منطقه و همچنین توسعه ظرفیت های جدید برای افزایش حجم تجارت با توسعه زیرساخت های حمل و نقل ایفا می کند. در مقابل ، بندر انزالی (ایران) ، با حجم واردات ۱.۵ تن و حجم صادرات ۱.۵ تن ، سهم کمتری از صادرات را در بین بنادر کاسپیا ثبت کرده است. این کمبود در حجم صادرات و گاهی واردات به دلیل مشکلات مختلفی از جمله ضعف زیرساخت ها ، محدودیت های تجاری و اختلال در کشتی های بزرگ است. در عین حال ، سیاست های توسعه صادرات به اوراسیا نیز از طریق بندر انزالی بسیار موفق نبوده است ، بنابراین بندر انزالی نتوانسته است از پتانسیل تجاری در منطقه بهره برداری کند. این امر مستلزم اصلاحات اساسی در سیاست های تجاری و همکاری های بین المللی برای بهبود قابلیت حمل بندر است.
تنوع کشتی ها و نقش آن در تجارت
تنوع کشتی ها در یک درگاه نشانگر انعطاف پذیری آن در جذب انواع مختلف تجارت است. بندر Turkmenbashi دارای بالاترین تنوع کشتی در بنادر کاسپین است ، با کشتی های باربری عمومی (۴.۹ ٪) ، تانکر (۱ ٪) ، کانتینر (۰.۹ ٪) و کشتی های فله خشک (۴.۹ ٪). این تنوع کشتی ها به بندر ترکمن این امکان را می دهد تا بتواند انواع مختلفی از محموله ها و کالاها را در خود جای دهد ، که در نهایت درآمد ارز و رقابت در بندر را در سطح منطقه ای و همچنین انواع کشتی ها افزایش می دهد. در مناطق مختلف تجاری و اقتصادی انعطاف پذیرتر است و از وابستگی به نوع خاصی از کالا یا محموله جلوگیری می کند. در مقابل ، بندر انزالی کمترین تنوع کشتی ها را در بین بنادر دریای خزر دارد.
تنوع کشتی های بندر Anzali به دو نوع ظروف (۴.۹ ٪) و کشتی باربری عمومی (۴.۹ ٪) محدود می شود. این محدودیت در انواع کشتی ها ، تمرکز محدود درگاه Anzali را در تعداد کمتری از محموله ها نشان می دهد که می تواند توانایی بندر در جذب تجارت را کاهش دهد و در نهایت بر حجم تجارت آن تأثیر بگذارد ، بنابراین بندر Anzali برای جذب انواع کشتی ها نیاز به راهکارهای جدیدی دارد بشر قادر به رقابت با سایر بنادر منطقه ای باشید.
پایان
داده های تحلیلی از فعالیت های بنادر دریای خزر در تاریخ ۲ فوریه نشان می دهد که بندر آککائو (قزاقستان) و بندر آستارخان (روسیه) با بیشترین تعداد کشتی ، حجم واردات و صادرات و انواع کشتی ها ، کار می کنند به عنوان قطب های اصلی تجاری. این بنادر با بهبود مداوم زیرساخت ها و جذب سرمایه گذاری های خارجی توانسته اند سهم زیادی از تجارت منطقه ای را ایجاد کنند. با این حال ، بندر انزالی (ایران) با کمترین میزان تجارت ، برای تجدید نظر در سیاست های تجارت و سرمایه گذاری در زیرساخت ها نیاز به اقدامات جدی دارد. در حال حاضر ، عدم سرمایه گذاری ، ضعف در جذب کشتی های تجاری و رقابت نابرابر با سایر بنادر از جمله مشکلات اصلی بندر انزالی است که تأثیر منفی بر تجارت خارجی و درآمد ارزی ایران دارد ، اما بندر انزالی باید در زیرساخت ها سرمایه گذاری کند و زیرساخت ها برای بهبود رقابت در سطح منطقه. بهبود اسکله ها و تجهیزات مانند جرثقیل و سیستم های حمل و نقل داخلی در خط مقدم. فرآیندهای گمرک همچنین باید تسهیل و تسریع شوند تا به کاهش هزینه های حمل و نقل و زمان توقف کشتی ها در بندر کمک کند.
پیشنهادهایی برای بهبود روند تجارت بندر آنزالی
مهمترین مسئله در بهبود تجارت ، جذابیت سرمایه گذاران ، به ویژه سرمایه گذاران خارجی است. سرمایه گذاری می تواند زیرساخت ها را ارتقا بخشد و ظرفیت کسب و کار را بهبود بخشد. ارائه مشوق های مالی و حمایتی می تواند سرمایه گذاری خصوصی داخلی و خارجی را در بندر انزالی جذب کند. یکی دیگر از عوامل مهم در از بین بردن بندر ، تقویت روابط تجاری با سایر کشورها است. افزایش همکاری های تجاری با سایر کشورها ، به ویژه دریای خزر ، می تواند به گسترش تجارت و بهره برداری از فرصت های جدید شغلی کمک کند. تنوع پایین کشتی ها در بندر انزالی نشان دهنده تنوع کمتری از خدمات در بندر است. افزایش انواع خدمات ارائه شده در بندر انزالی می تواند به جذب کشتی های مختلف و افزایش میزان کشتی ها کمک کند ، بنابراین لازم است انواع مختلف کشتی ها و محموله ها را به بندر آنزالی جذب کنید. این تنوع می تواند شامل کشتی های فله خشک ، تانکرها ، کشتی های باربری عمومی و کشتی های کانتینر باشد. این موضوع برای لایروبی اسکله ها برای ورود کشتی های بزرگتر و سنگین تر به همراه توسعه زیرساخت های بارگیری و تخلیه است.