ارزهای دیجیتال

بنزین ایران با مواد خطرناک تولید می‌شود؟/ ترکیب سرطان‌زا برای تامین سوخت

استفاده از اکتگن خطرناک در تولید بنزین تاکنون انتقادات زیادی را به خود جلب کرده است. همانطور که از شواهد نشان داده شده است ، Octanese MBI هنوز در تولید بنزین این کشور حضور دارد.

براساس Business News ، بحران بنزین در ایران همیشه مقامات را وادار به ارائه راه حل هایی برای جبران خسارت می کرد. سوال از تولید پتروشیمی توسط پتروشیمیایی یکی از مواردی بود که همیشه بسیار حساس بود. این بار امکان افزایش استفاده از مواد شیمیایی خطرناک تولید شده در پتروشیمی ها به منظور افزایش حجم بنزین تولید شده وجود دارد.

اکتان ها موادی هستند که برای سوزاندن بنزین استفاده می شوند. در میان اوکتان برخی از موارد خطرناک که در برخی از کشورها ممنوع است. به عنوان مثال ، سرب و MTB از جمله این مواد شیمیایی هستند.

استفاده از سرب در بنزین ایران ممنوع است ، اما همانطور که ثابت شده است ، MTB تاکنون توسط پالایشگاه ها توسط واردات یا تولید توسط Petrochemicals وارد شده است و در بنزین این کشور استفاده می شود.

شواهدی برای استفاده از این ماده شیمیایی در ایران چیست و چرا خطرناک است؟

اثبات استفاده از MBA در ایران

سعید زارینپاشنا ، رئیس سابق مدل مدل سازی و کنترل روند در موسسه تحقیقات صنعت نفت ، در ۸۰ به IRA گفت: “میزان اکتنگلگ هایی که مستقیماً از روغن خام ناشی می شود ، کم است و لازم است که سوزانده شود.” هرچه میزان رقص OCT به ۱۰۰ نزدیکتر باشد ، کیفیت بیشتری نیز بهبود می یابد.

به گفته وی ، از آن برای افزایش تعداد اکتان گاز در مقابل سرب استفاده شده است ، اما به دلیل مشکلات زیست محیطی ناشی از استفاده ، حذف سرب از بنزین فرض می شود. روش معمول جایگزینی سرب در بنزین MTB است. مقدار اضافه شده به بنزین حدود ده گرم در هر لیتر است ، اما MTB 10 تا ۱۵ درصد به بنزین اضافه می شود.

وی دریافت که اضافه کردن MTB به بنزین علاوه بر کاهش خطرات محیطی ، وی همچنین دریافت که با افزایش حجم بنزین ، مصرف بنزین کاهش می یابد.

این یکی از اولین اظهارات در مورد استفاده از MTB در بنزین است. در نهایت ، مشکل خطرناک تأیید نشده است.

اولین واحد تولید MTA در ایران در بندر امام با ظرفیت ۵۵۰،۰۰۰ تن در ۸۰ راه اندازی شد. همانطور که شانا در سال ۲۰۰۴ گزارش داد ، تعداد اکتان بنزین افزایش یافته است.

محمد تیدیتی ، مدیر عامل شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران ، در سال ۲۰۰۴ به خبرگزاری شانا گفت: محصول واحد MTB مجتمع پتروشیمی بندر امام به طور کامل در آلمان مصرف می شود و صادرات این محصول مطلوب نیست.

وی گفت: نرخ MTB مورد نیاز ۹۰۰۰۰۰ تن در سال تخمین زده می شود که با استفاده از دستگاه به ۴۰۰۰۰۰ تن در سال کاهش می یابد. علاوه بر این ، واردات فوق العاده بنزین نیاز به واردات MBT را کاهش می دهد و کشور به سمت واردات MTB حرکت می کند.

همانطور که Alireza Sediqizadeh ، مدیر عامل شرکت Bandaram Petrochemical ، شبکه رسمی Olinformation از Shana در سال ۲۰۱۰ گفت: واحد MTA به عنوان مواد افزودنی در ساخت بنزین بدون سرب و افزایش تعداد بنزین استفاده می شود. با توجه به نیاز به تأمین بنزین این محصول ، این واحد اهمیت این واحد را دو برابر کرده است.

سالها پس از اظهاراتی که MBT در بنزین استفاده می کرد ، بندر امام پتروشیمی از ورود وی به منطقه تولید بنزین خبر داد.

رضا امیری ، سپس مدیر عامل مجتمع پتروشیمی امام ، در سال ۱۹۹۵ به رسانه های نفتی ما گفت: شرکت بندر پتروشیمی از پایان سال موفق به تولید بنزین با استاندارد یورو ۲ شده و در تولید انبوه قرار گرفت.

وی افزود: طبق سیاست استراتژیک وزارت نفت برای تأمین بنزین ، که برای مصرف داخلی مورد نیاز است و جلوگیری از واردات بنزین و تخلیه ارز از کشور و بهبود کیفیت بنزین تولید شده در مجتمع های پتروشیمی به یورو ۲ ، تولید اقتصادی بنزین یورو ۴ در بندر امام پتروشیمی را بررسی کرد.

به گفته وی ، محصول بنزین یورو ۴ نتیجه مخلوط سه ماده پارافین بدون گوگرد است MTB 2 ٪ است

طبق گفته های مدیرعامل بندرام پتروشیمی ، پتروشیمی نه تنها وظیفه مهم تهیه این ماده را برای پالایشگاه ها دارد ، بلکه از سال ۹۳ تولید بنزین را با MTB نیز آغاز کرده است.

معاون وزیر نفت صریح صریح در استفاده از MTBA در ایران

در سال ۲۰۱۳ ، یک باری بنزینی یورو ۴ وارد کشور شد. همانطور که Tasnim گزارش داد ، بنزین وارداتی یک ترکیب ممنوعه و سرطان زا بود.

در عین حال ، عباس کاظمی ، که سپس وزیر نفت را کاهش داد ، توضیح داد که برخی از رسانه ها تفسیرهای دروغین از اسناد منتشر کرده اند: همبازی مورد استفاده در بنزین MTB است ، نه MBT و بنابراین هیچ تهدیدی برای سلامت مردم نیست.

در همان زمان ، سندی وجود داشت که در آن حمل و نقل وارداتی هم یک MMT خطرناک و هم MBT بود. در این میان ، معاون وزیر نفت آن زمان MBT تهدیدی را برای سلامتی در نظر نگرفت و فقط قصد توضیح وجود MMT در حمل و نقل را داشت.

نکته مهمی که در این مورد قابل توجه نیست ، اعتراف صریح کاظمی برای استفاده از این ماده در بنزین است. Kazemi 95 به آژانس خبری مهر وی گفت: در شرایط فعلی ، کل تولید بنزین اساسی کشور به دو تا سه درصد نمی رسد. حتی اگر از فاز استارری خلیج فارس استفاده کنید ، حذف MTB از ترکیب بنزین کشور در دستور کار نیستاز آنجا که بنزین در پالایشگاه ها و حتی در مرحله اول ستاره خلیج فارس Raffinerie MTB برای اکتان.

معاون وزیر نفت اعلام کرد که MBI یک ماده مضر و خطرناک نیست و گفت که MBI اکنون هر روز در کشور در کشور تولید می شود که به عنوان اکتان به ترکیب بنزین اضافه می شود. در برخی از پالایشگاه ها ، برای افزایش تعداد اکتان بنزین با بنزین ترکیب می شود. این بنزین معمولاً در کلانشهرها توزیع نمی شود.

به گفته وی ، تنها مشکل استفاده از MTA در بنزین ، ثبات بالای این ماده شیمیایی در آب است. حجم تولید باسولین در پالایشگاه های نفتی ایران در حال حاضر به حدود ۲ میلیون لیتر در روز رسیده است که MTB به ۵ میلیون به ۵ میلیون لیتر رسیده است.

امکان استفاده بیشتر از MBT

از سال ۹۵ هیچ بیانیه رسمی منتشر نشده است ، اما به دلیل بحران کمبود بنزین و خواص این اکتان ، می توان به استفاده از مقدار بنزین ادامه داد.

معاون وزیر نفت محمد سادغ آزیمیفر فروردین در سال ۱۴۰۴ ، تولید بنزین در این کشور ۱۲۰ میلیون لیتر در روز بود.

استفاده از MBA باعث افزایش ظرفیت تولید بنزین در سال ۹۵ از ۶۴ میلیون به ۶۴ میلیون لیتر شد. به عبارت دیگر ، این میزان در حجم تولید ۰.۰۶ درصد افزایش یافته است. با این حساب و پذیرش استفاده از این ماده در بنزین این کشور ، تولید بنزین به ۱۲۰ میلیون لیتر به ۱۲۷ میلیون لیتر می رسد.

البته طبق شواهد موجود ، احتمالاً مقامات با افزایش مصرف بنزین در کشور و بحران کمبود آن برای افزایش حجم تولید بنزین ، استفاده از مواد MBI را افزایش داده اند. این بدان معناست که زنگ هشدار افزایش مقدار بنزین را با هزینه کاهش کیفیت مورد استفاده و مواد خطرناک افزایش می دهد.

MBT چیست و چرا یک ماده خطرناک است؟

MTB یکی از مواد بنزین حاوی اکسیژن است که برای بهبود تعداد اکتان و کاهش موتورهای بنزین استفاده می شود. از اوایل دهه ۱۹۸۰ ، نگرانی های زیست محیطی ناشی از آلودگی آبهای زیرزمینی و اثرات سلامتی این ماده منجر به محدودیت و ممنوع در کشورهای مختلف شده است.

MTB بیشتر از سایر اجزای بنزینک در آب حل می شود. هنگامی که نشت این ماده در پالایشگاه یا پمپ بنزین ، آبهای زیرزمینی را به داخل آبهای زیرزمینی منتقل کرده و آب را در کف آلوده می کند.

همانطور که اثبات فناوری بهداشت ایران نشان می دهد ، حتی نشت کوچکی از این ماده در آب می تواند منبع را نامناسب کند. وقتی آب آلوده می شود ، تمیز کردن آن بسیار دشوار است.

در صورت نشت و آلودگی آب ، مردم این ماده خطرناک در معرض دید قرار می گیرند. لازم به ذکر است که استفاده از این ماده در بنزین منجر به افرادی می شود که با تنفس هوای کثیف در معرض این ماده خطرناک قرار می گیرند. قرار گرفتن در معرض در مقایسه با فاز گاز همچنین می تواند باعث التهاب پوست و بیماری های چشم شود.

مطالعات بی شماری برای بررسی اثرات بهداشت در حیوانات آزمایشگاهی انجام شد ، که اغلب در دوزهای بسیار زیاد استنشاق یا مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از این مطالعات نشان داده اند که این سطح قرار گرفتن در معرض بالا باعث ایجاد کلیه ، کبد و سایر اندام ها می شود. البته دوز بالای این مطالعات بالاتر از آستانه تحمل انسان است.

به گفته اداره حفاظت از محیط زیست ایالات متحده ، شواهد کافی برای تخمین خطرات احتمالی MBA در دوزهای کم در آب آشامیدنی وجود ندارد. با این حال ، شواهد نشان می دهد که MBI یک سرطان زا بالقوه انسانی در دوزهای بالا است.

ممنوعیت و محدودیت استفاده از MTA در کشورهای مختلف

در ایالات متحده ، استفاده از MTB به تدریج در اوایل دهه ۱۹۸۰ محدود شد. تا سال سوم ، دو ایالت ، از جمله کالیفرنیا و نیویورک ، استفاده از این ماده را به دلایل زیست محیطی ممنوع اعلام کردند. این تصمیمات در پاسخ به تشخیص نشت MTB به هادی های آب زیرزمینی و مشکلات مربوط به حذف منابع آب آشامیدنی انجام شد.

در کانادا نیز برخی از استان ها مقررات را به طور مستقل از یکدیگر تنظیم کرده اند تا استفاده از MBT را محدود کنند. به همین ترتیب ، ژاپن و نیوزیلند نیز استفاده از MTB را محدود کرده اند یا به طور موقت برای محافظت از منابع آب ممنوع است. به عنوان مثال ، نیوزیلند به طور رسمی استفاده از MTA در محصولات سوخت را برای سال ممنوع اعلام کرده است.

در اتحادیه اروپا ، استفاده از MBI در مقادیر محدود مجاز است. مقررات اتحادیه امکان استفاده از این ماده را تا پنج درصد در ترکیب بنزین فراهم می کند. با این حال ، مدیرعامل امام پتروشیمی سهم این ماده را به ۱۵ ٪ از تولید بنزین در نظر گرفته بود!

به طور کلی ، روند جهانی کاهش تدریجی مصرف MTB در صنعت سوخت را نشان می دهد. فرایندی که تحت تأثیر نگرانی های زیست محیطی و بهداشت عمومی قرار گرفت. اگرچه MTB قطعاً در دسته سرطان زا قطعی گنجانده نشده است ، اما ممکن است در دوزهای بالا از سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده سرطان زا باشد.

با توجه به شواهد موجود مبنی بر استفاده از این ماده در ایران ، عدم قطعیت های جدی در زمینه سلامت عمومی و زیست محیطی وجود دارد ، که مقامات باید در اسرع وقت توضیحات لازم را انجام دهند.

برای مطالعه بیشتر می توانید بازده بنزین پتروشیمی در اخبار تجاری را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا