اخبار اقتصاد ایران

«بنزین به نفر» عملیاتی‌ترین گزینه روی میز رئیس‌جمهور برای جلوگیری از افزایش قیمت

مهدی هاشمزاده ، یک متخصص انرژی در مصاحبه با “جوان” ، اهمیت اجرای بنزین را به عنوان بهترین گزینه در جدول دولت برای اصلاح وضعیت بنزین کشور توصیف کرد

یکی از موضوعات تکراری این روزها ، فضای مجازی ، مسئله افزایش قیمت بنزین و انکار فوری آن از دولت است. موضوعی که همه شرایط فعلی مصرف بنزین را تصدیق می کنند ، اما برای تصحیح این روش اشتباه هیچ کاری انجام نمی دهند.

به نوشتن مرد جوان ؛ پرونده بنزین در جدول دولت دارای سه گزینه است. افزایش قیمت بنزین با ایجاد سه نرخ در مصرف بنزین ، که ممکن است یک قدم یارانه با قیمت ۲ هزار تومان باشد و قیمت بنزین نرخ دوم معادل ۴۰۰۰ تومن و قیمت رایگان و با کارت سوخت ۶۰۰۰ Tomans است. این اولین گزینه در جدول دولت است که به عنوان پروژه بنزین سه رحمی نیز شناخته می شود.

گزینه دوم افزایش قیمت بنزین در هر دو مرحله است که قیمت یارانه در حدود ۲ هزار تومانس و نرخ رایگان را به حدود ۲ هزار تومانس افزایش می دهد و کارت موقعیت را از بین می برد و هر سال قیمت بنزین را افزایش می دهد.

گزینه سوم در میز دولت تغییر نحوه یارانه بنزین نیز به عنوان بنزین است.

دو پروژه اول ، یعنی افزایش بنزین یا سه قیمت بنزین ، به دلیل عدم توجه به ماهیت مصرف و عدم بازدارندگی در کنترل مصرف بنزین با سیگنالینگ ناقص قیمت و کمبود اقتصاد برای بهینه سازی مصرف بنزین ، مانند برنامه گران قیمت بنزین در سال ، هزینه جدیدی نخواهد داشت.

در مقابل ، دو طرح گران قیمت بنزین یا سه نرخ بنزین بدون تغییر در ماهیت توزیع یارانه های بنزین ، که نوعی بی عدالتی و اجاره به صاحبان خودرو است. طرح بنزین هم توزیع یارانه های بنزین را به صورت منصفانه و بهینه سازی اختیاری مصرف به دلیل مزایای بیشتر ، رقم خواهد زد. همچنین ، مسئله مصرف صنعت حمل و نقل به طور دائم از مصرف شخصی افراد جدا می شود و کلیه وسایل نقلیه فعال در صنعت حمل و نقل با سوخت بنزین جایگزین می شوند ، یعنی CNG ، LPG و برق و تمام وسایل نقلیه در صنعت حمل و نقل مجهز به مصرف مبتنی بر سوخت دوم برای مصرف مبتنی بر سوخت خود هستند.

به این ترتیب ، بدون ایجاد شوک قیمت ، هرگونه استفاده از صنعت حمل و نقل با سوخت بنزین جایگزین ، از جمله کاربردهای شخصی افراد ، که شامل استفاده اصلی از اتومبیل های بین شهری است ، تأمین می شود. مصرف بنزین بنزین مبتنی بر بنزین که دیگر نباید هر کد ملی را از جیب خود بپردازد ، و مصرف ماشین از مسافر منفرد به شدت کاهش می یابد.

در برنامه بنزین ، علاوه بر این واقعیت که هر فرد می تواند به اندازه یک لیتر بنزین در روز انرژی بیشتری کسب کند. به دلیل تغییر قیمت گاز ، هیچ تغییری در قیمت استفاده از صنعت حمل و نقل دولتی و خصوصی ایجاد نخواهد شد. هر ایرانی بنزین یارانه ای به اندازه یک نفر و یک ماهانه ۲ لیتر در ماه برای یک خانواده چهار نفره دریافت می کند که در صورت عدم استفاده از قیمت نزدیک ، بازار انرژی را به فروش می رساند و در عوض ، یارانه نقدی اعتبار ملی بنزین خود را به یک لیتر افزایش می دهد. علاوه بر این ، آنها برای بهینه سازی مصرف بنزین خود می روند.

صنعت حمل و نقل نیز هر سال کرایه های خود را افزایش می دهد. جایگزینی بنزین مورد استفاده در صنعت حمل و نقل نیز هر سال تورم را افزایش می دهد ، بنابراین باعث ایجاد مشکلات بنزین نمی شود. نظارت بر مصرف و حضور اتومبیل هایی با تعداد خاص و محدود در صنعت حمل و نقل همچنین امکان سیاست گذاری بهتر مانند حذف خودروهای فرسوده از کار در صنعت حمل و نقل را فراهم می کند.

بهبود ضریب جینی و درآمد عمومی عمومی

مهدی هاشمزاده ، یک متخصص انرژی ، در ابتدای سخنان خود با اشاره به سه پروژه بنزینی در جدول دولت گفت: سه پروژه بنزینی در جدول دولت وجود دارد که همه آنها مورد بررسی قرار می گیرند. اولین برنامه این است که بنزین را برای یک پله جدید گران کند ، مانند بنزین یارانه معادل ۴۰۰۰ تومن و بنزین رایگان معادل پنج یا شش هزار تومانس. برنامه دوم بنزین سه ، اولین سهمیه ۲ لیتر و ۲ هزار تومانس ، دومین سهمیه ۲ یا ۲ لیتر بنزین ۲ هزار تومن و سهمیه سوم ۲ هزار تومن است که این برنامه دیگر در جدول دولت است. برنامه سوم مسئله بنزین است.

وی ادامه داد: برای بررسی طرح ها ، باید چندین نکته را در نظر گرفت. طرحی که ذینفعان جدید را در ابتدا و دوم به ماهیت مصرف اضافه می کند و سبد سوخت را متنوع می کند. بهترین راه برای حل مشکل بنزین. مهمتر از همه ، مکانیسم توزیع یارانه های بنزین و همچنین ایجاد مکانیسمی برای بهینه سازی مصرفی که در دو پروژه اول به آن نخواهیم رسید ، اما در برنامه بنزین ما با یک مدل برای مصرف صنعت حمل و نقل از طریق سوخت جایگزین بنزین به این مزایا خواهیم رسید.

“برنامه بنزین بهتر است تکمیل شود ؛ در این برنامه بنزین ، ماهیت مردم به دو بخش تقسیم می شود: ماهیت مصرف شخصی و ماهیت دیگر صنعت حمل و نقل ، اعطای یارانه های بنزین به ماهیت استفاده شخصی محدود می شود و از طرف دیگر ، مصرف در صنعت حمل و نقل از ابتدای پروژه با اجتناب ناپذیر از سال گذشته ، باید در کمتر از سال ، باعث شود که بیش از یک سال جایگزین شود ، اما در کمتر از آن باید به طور اجتناب ناپذیر باشد. مانند سالی که یارانه های هدفمند در بنزین و تمام صنعت گاز ارائه می شود. دسترسی به ایستگاه های سوخت و متنوع سازی سبد سوخت کشور با عوامل جایگزین متعدد.

وی گفت: طبق آمار رسمی ، تقریباً نیمی از جمعیت کشور هیچ حمل و نقل شخصی ندارند و اگر بنزین یارانه شود ، ماهیت صنعت حمل و نقل به طور جداگانه داده می شود و فقط یارانه های بنزین برای استفاده شخصی پرداخت می شود. چرا باید بین کسی که ماشین دارد و شخصی که ماشین ندارد ، تفاوت داشته باشد؟ علاوه بر این ، برای توزیع یارانه بنزین بنزین مبتنی بر بنزین ، همه افراد باید به همه افراد توزیع شوند ، به طوری که می توان ذینفعان قیمت گذاری را پیدا کردند ، بدون اینکه وضعیت خود را بدتر کند ، و حتی کسانی که بنزین مصرف می کنند ، برای مصرف سهمیه خود هزینه نمی کنند ، اما اگر کسی بخواهد بیشتر مصرف کند ، باید بیشتر مصرف کنند.

این کارشناس گفت: در صورت تخصیص یارانه های بنزین به هر کد و ایجاد مکانیسم مبادله بنزین ، هر شخص در صورت عدم استفاده از یارانه بنزین خود ، قیمت نزدیک به قیمت بنزین را می فروشد و از این مکان بهره می برد و علاوه بر ساخت اقتصادی ، از نظر اقتصادی و اقتصادی نیز بهره مند می شوند. افرادی که تاکنون به دلیل کمبود وسایل نقلیه ، که عمدتاً ضعیف هستند و یک تا شش جامعه ، تاکنون هیچ سهم یارانه بنزین نداشته اند و درآمد آنها با تورم کاهش نمی یابد و درآمد آنها همیشه معادل معادل خاصی از سهمیه بنزین خواهد بود. به عنوان مثال ، یک خانواده پنج ساله بدون وسیله نقلیه با ۵ لیتر سهمیه بنزین با قیمت حدود ۶۰۰۰ تومانس در هر لیتر بنزین در بازار مبادله تعادل بیش از ۱.۵ میلیون تومان درآمد اضافی در هر ماه از بنزین خواهد داشت.

در پایان ، هاشمزاده گفت: “همچنین چندین مزیت اساسی برای اقتصاد این کشور در مورد مزایای اجرایی بنزین در الگوی تکمیل شده خود وجود خواهد داشت ؛ اول ، دولت دیگر در بازار بنزین کشور بازی نمی کند و فقط یارانه های بنزین را به مردم توزیع می کند ، و در نهایت بین مبادله مردم با مردم و قیمت یارانه یاین بنزین بنزین اقتصاد بهینه سازی مصرف بنزین ، همراه با جلوگیری از انتظارات تورمی و حفظ صلح جامعه ، مهمترین خروجی برنامه بنزین را به پایان رسانده است. آلودگی یارانه های بنزین به طور جداگانه از قیمت بنزین به طور جداگانه ادامه خواهد داد. مصرف بنزین با قیمت های رایگان و معقول افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا