ترندهای روز

بنویسیم یا تایپ کنیم؛ کدام‌یک برای تفکر، خلاقیت و آموزش مفیدتر است؟

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

آخرین باری که چیزی با دست نوشتید کی بود؟ برای بسیاری از ما، نوشتن به یک تمرین نادر، اگر نگوییم منسوخ، تبدیل شده است. یادداشت برداری با تلفن همراه یا تایپ کردن بسیار سریع تر و آسان تر است. اما آیا نوشتن برای همیشه ارزش خود را از دست داده است؟

برای برخی از نویسندگان حرفه ای خبر جدیدی نیست که نوشتن با قلم و کاغذ به خلاقیت و تفکر کمک می کند. علیرغم گرایش عمومی به استفاده از دستگاه های دیجیتال، برخی از نویسندگان به نوشتن با دست به عنوان راهی برای افزایش بهره وری ادامه می دهند. دنیای علم به تازگی شروع به کشف مزایای این کار کرده است، با این حال، نتایج قانع کننده به نظر می رسد.

امروزه با حرکت تدریجی جهان به سمت گزینه های دیجیتال، بسیاری از مدارس به جای تاکید بر نوشتن با دست، تمرکز خود را به استفاده از دستگاه های دیجیتال و محصولات فناوری معطوف کرده اند. در نتیجه، در برخی موارد، کودکان در تایپ کردن مهارت بیشتری نسبت به یادگیری نوشتن با دست پیدا می کنند.

با این حال، با توجه به تحقیقات در مورد رشد کودکان پیش دبستانی، کسانی که الفبا را از طریق نقاشی با حرکات دست، مانند نوشتن یاد می گیرند، نسبت به کسانی که این کار را با تایپ کردن انجام می دهند، تشخیص و درک بهتری دارند. آنها پایدارتر هستند. همچنین تصور می شود که عمل نوشتن و حرکات مرتبط با آن در به خاطر سپردن کلمات بیشتر مؤثر است.

عادت یادداشت برداری در تلفن های همراه و رایانه در بین بزرگسالان به طور فزاینده ای رایج شده است، اما به نظر می رسد این عادت کمتر از نوشتن با دست باشد. برای مثال، طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۴، دانش‌آموزانی که برای یادداشت‌برداری در سمینارها به رایانه اعتماد می‌کردند، نسبت به کسانی که با دست یادداشت‌برداری می‌کردند، کمتر قادر به پاسخگویی به سؤالات مفهومی بودند.

چرا نوشتن با دست بهتر است؟

به نظر می رسد پاسخ به این سوال به پیچیدگی نسبی عمل نوشتن در مقایسه با تایپ مربوط باشد. نوشتن نیاز به حرکت، مهارت و هماهنگی بیشتری دارد. همچنین به توجه بصری بیشتری نیاز دارد و بنابراین از قسمت های مختلف مغز برای تبدیل اشکال در ذهن ما به چیزی قابل مشاهده استفاده می کند.

برای درک بهتر این موضوع، تصور کنید که دارید دستخط را برای کسی توضیح می دهید. از کجا شروع می کنید چگونه می توانید تمام اعمال ظریفی را که به سادگی در دست گرفتن یک خودکار و حرکت انگشتان برای کشیدن حروف مختلف انجام می شود، توصیف کنید؟ چه مقدار فشار روی قلم یا صفحه مورد نیاز است و این فشار با حرکت قلم چگونه تغییر می کند؟

سیستم بینایی شما نیز وجود دارد. چشمان شما باید اطلاعات شکلی را که می کشید دریافت کرده و به مغزتان منتقل کند. سپس مغز مسئول بررسی و تطبیق آن شکل با برنامه ذهنی شماست و در صورت بروز هر گونه تناقض باید برای اصلاح پیام هایی برای شما ارسال کند.

حتی فکر کردن به آن دشوار به نظر می رسد، چه رسد به توصیف آن. اما با این حال، مغز ما هر بار که دست هایمان را روی کاغذ می گذاریم این کارها را انجام می دهد.

یا می توانید تایپ کنید

پس نیازی به این عوارض نیست. شما به سادگی می توانید به دنبال کلید مورد نظر خود بگردید، آن را بکشید و سپس ببینید که آیا حرف صحیح روی صفحه نمایش شما ظاهر می شود یا خیر.

با این حال، شواهد رو به رشد نشان می دهد که اتکای بیش از حد به تایپ کردن برای یادگیری، به ویژه برای کودکان، کمتر موثر است. برای بزرگسالان، حتی اگر سرعت تایپ سریع ممکن است به ما اجازه دهد تا اطلاعات را کلمه به کلمه به خاطر بسپاریم، به این معنی نیست که می‌توانیم آن‌ها را به طور معناداری پردازش کنیم.

همه اینها به این معنی نیست که تایپ کردن بی فایده است. ما هنوز هم می توانیم همان ارتباط را ایجاد کنیم و اطلاعات را یکپارچه کنیم، اما باید آگاهانه تر این کار را انجام دهیم.

و فقط به این دلیل که به نظر می رسد نوشتن با دست برای به خاطر سپردن و پردازش اطلاعات مفیدتر است، به این معنی نیست که ما باید ابزارهای دیجیتال خود را کنار بگذاریم. بر اساس برخی تحقیقات، استفاده از قلم نوری بر روی صفحه نمایش می تواند به همان اندازه مفید باشد. زیرا حرکت دادن قلم و ترسیم مهم است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا