فناوری

بنگلادش؛ زنی که میهن تجارتات را به نمایشی یک‌نفره تبدیل کرده است

پایگاه خبری تحلیلی میهن تجارت (mihantejarat.com):

بی بی سی: میهن تجارت عمومی در بنگلادش در ۷ ژانویه برگزار می شود و به نظر می رسد نتیجه از قبل قطعی باشد.

در حالی که احزاب اصلی مخالف میهن تجارتات را تحریم کرده اند و بسیاری از رهبران آنها در زندان به سر می برند، حزب حاکم عوامی لیگ است برای چهارمین دوره متوالی کنترل دستگاه بنگلادش را در دست گرفتن.

leb melی‌گaraی benگladah ، bزerگtrیn حزb memخalف dedulet wow hemathdnaش meی‌گnthnthnthnthnthnthnthnthnthnthnhahaharی memیnahnahnahnahahnahnahnhahnahnahnhahnahnahnahnahnی بنتلادش ، ایاتماد نداند.

خواسته این احزاب استعفای نخست وزیر و برگزاری میهن تجارتات تحت نظارت دولت موقت و بی طرف است، اما شیخ حسینه این خواسته را رد کرده است. به همین دلیل، نامزدهای میهن تجارتات آتی همگی از حزب حاکم عوامی لیگ و متحدان آن یا افرادی هستند که به طور مستقل نامزد شده اند.

عبدالمعین خان، یکی از رهبران ارشد حزب ملی گرای بنگلادش به بی بی سی گفت: «دموکراسی در بنگلادش مرده است. آنچه را که ما می بینیم یک میهن تجارتات جعلی است.

او اظهار نظر عمومی را تکرار می کند که شیخ حسینه در سال های گذشته به طور فزاینده ای به یک خودکامه تبدیل می شود. این سوال را مطرح می کند که چرا جامعه بین المللی برای پاسخگویی خانم حسینه تلاش نمی کند.

اصول دولت غیردموکراتیک بودن را قویا رد می کند.

انیسول حاق، وزیر دادگستری بنگلادش به بی بی سی گفت: «تکلیف میهن تجارت با مشارکت مردمی که رای می دهند روشن می شود. به جز حزب ملی گرای بنگلادش، احزاب سیاسی در این میهن تجارت شرکت می کنند.»

رشد

بنگلادش تحت حکومت شیخ حسینه تصویری چند وجهی ارائه می دهد. این کشور که اکثریت جمعیت آن مسلمان هستند و زمانی یکی از فقیرترین جهان بود، از سال ۲۰۰۹ به رهبری خانم حسینه به موفقیت های چشمگیری دست یافت.

این کشور در حال حاضر یکی از سریع ترین اقتصادهای در حال رشد در منطقه را دارد که حتی از همسایه بزرگ خود یعنی هند پیشی گرفته است. در دهه گذشته، درآمد سرانه سه برابر شده است و بانک جهانی نشان می دهد که بیش از ۲۵ میلیون نفر در ۲۰ سال گذشته از فقر خارج شده اند.

دولت شیخ حسینه با استفاده از بودجه های داخلی، وام ها و کمک های ساخت و ساز، پروژه های زیربنایی عظیمی از جمله پل ۲.۹ میلیارد دلاری “پادما” بر روی رودخانه گنگ را اجرا کرده است. انتظار می رود این پل به تنهایی تولید ناخالص داخلی را ۲۳.۱ درصد افزایش دهد.

اما پس از اپیدمی تاج، هزینه زندگی در بنگلادش افزایش یافته است. در نوامبر ۲۰۲۳ ، نرخ تورم در این کشور به ۹.۵ درصد رسید.

ذخایر ارزی از ۴۸ میلیارد دلار بی سابقه در آگوست ۲۰۲۱ به حدود ۲۰ میلیارد دلار کاهش یافته و بدهی های خارجی در سال ۲۰۱۶ دو برابر شده است.

منتقدان می گویند که به قیمت دموکراسی و حقوق بشر تمام شده است و ادعا می کند که حکومت خانم حسینه با مستبدانه و سرکوبگرانه علیه مخالفان سیاسی، منتقدان و رسانه ها همراه بوده است.

در ماه اوت، بیش از ۱۷۰ شخصیت جهانی از جمله باراک اوباما، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، ریچارد برانسون، موسس گروه شرکت های ویرجین و بونو، خواننده گروه U2، در نامه ای سرگشاده به شیخ حسینه، از او خواست که محمد یونس را. “بی امان محاکمه کند”. جایزه برنده صلح نوبل بنگلادشی می شود

در ماه‌های اخیر، در پی اعتراضات ضد دولتی، بسیاری از رهبران ارشد حزب ملی‌گرای بنگلادش و هزاران نفر از هواداران گرفته شده‌اند.

جناب خان، یکی از معدود رهبران حزب ملی گرا که در بازداشت به سر نمی برد، می گوید که بیش از ۲۰۰۰۰ نفر از هواداران این حزب به «کاذب و» دستگیر شده اند و پرونده های حقوقی علیه میلیون ها نفر تشکیل شده است. . دولت این ادعاها را رد کرده است.

وزیر دادگستری بنگلادش با اشاره به تعداد حامیان حزب ناسیونالیست که گفته می شود در وجود آنها وجود دارد، گفت: من بررسی کردم و نیمی از این تعداد وجود داشت، گفت: برخی از پرونده ها مربوط به حوادث خشونتیز گذشته است که در میهن تجارت سال ۲۰۰۱ است. و ۲۰۱۴ رخ داده است.

اما آمارها نشان می دهد که دستگیری های سیاسی، ناپدید، قتل و سایر مشکلات آذر و اذیت در دوران حکومت شیخ حسینه افزایش یافته است. دیده بان حقوق بشر بعدیاً مانع حامیان احزاب مخالف را “سرکوب خشونت آمیز خودکامه” توسط دولت توصیف کرده است.

این یک چرخش قابل توجه برای رهبری است که برای ایجاد یک دموکراسی چند حزبی مبارزه می کند.

دگر دنه ۱۹۸۰ ، شیخ شیخ ح حsیnah beher arebarane memخalف ، ز ز ج جemlehe arقیbebsab sharsخt خwd خ خ خ خ خ ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ظ ظ ظ ظ atharyharne زemana حکnhmt ژnraral حsیn memحmd ehrشad byrگزara کnd.

او که دختر بزرگ شیخ مجیب الرحمان، بنیانگذار بنگلادش است، برای اولین بار طی یک میهن تجارت چند حزبی در سال ۱۹۹۶ به قدرت رسید. اما در میهن تجارتات سال ۲۰۰۱، قدرت را به خالده ضیا، رهبر ملی گرایان بنگلادش سپرد. مهمانی – جشن.

در داخل بنگلادش به این دو زن «زنان مبارز» می گویند.

خالده ضیا در حال حاضر به دلیل محکومیت فساد در خانواده به سر می برد و وضعیت سلامتی وی رو به وخامت است. به همین دلیل، رهبری در حزب گرای بنگلادش به شدت تضعیف شده است.

این وضعیت با دستگیری ها و محکومیت های سیستماتیک رهبران مخالف و حامیان آنها تشدید شده است. بسیاری معتقدند که حزب حاکم عمدا این وضعیت را با هدف فلج کردن حزب ملی گرا در آستانه میهن تجارتات ایجاد کرده است.

بسیاری از حامیان حزب ناسیونالیست مانند سید میا برای جلوگیری از دستگیری در مخفی زندگی می کنند. او ۲۸ سال دارد و برای حفظ امنیت نامش را تغییر داده ایم. در ماه سپتامبر به دلیل شرکت در اعتراضات سیاسی به مدت یک ماه بازداشت شد.

آقای میا در حال حاضر با سه عضو حزب دیگر در یک چادر در جنگل زندگی می کند. همه در ارتباط با سوزات مربوط به آنها خشونت و آتشی تحت تعقیب هستند.

سید میا به بی‌بی‌سی گفت: «ما بیش از یک ماه است که مخفی‌شده‌ایم و دائماً در حال حرکت هستیم. تمام اقدامات ما ساختگی است.»

وضعیت حقوق بشر در بنگلادش باعث نگرانی سازمان ها و نهادهای بین المللی شده است.

روری مانگون، رئیس بخش آسیا و اقیانوسیه دفتر کمیساری عالی حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، به بی بی سی گفت: «به نظر می رسد که هزاران نفر از مخالفان، چندین در ارتباط با همان رویداد، در یک رویداد دستگیر شده اند. آنها در بزرگ و گروهی دستگیر می کنند “به نظر می رسد هدف سرکوبان در مورد حمله است، نه پاسخی ملموس به خشونت.”

گروهی از گزارشگران ویژه سازمان ملل در ماه نوامبر در مورد وضعیت حقوق بشر در بنگلادش هشدار دادند. آنها گفتند: «استفاده از سیستم قضایی به عنوان سلاح برای حمله به روزنامه نگاران، مدافعان حقوق بشر و رهبران جامعه مدنی استقلال قوه قضائیه را تضعیف می کند و حقوق بشر را از بین می برد».

اما وزیر دادگستری بنگلادش با بیان اینکه دولت هیچ مخالفی در کار دادگاه ها ندارد، می گوید: «قوه قضاییه در این کشور کاملاً مستقل عمل می کند.

تعداد بسیار بالای دستگیری ها و محکومیت ها تنها دلیل نگرانی برای گروه های حقوق بشر نیست. آنها می گویند که از سال ۲۰۰۹ هزاران مورد ناپدید شدن اجباری و قتل های فراقانونی توسط نیروهای امنیتی را ثبت کرده اند.

دولت به شدت دخالت در چنین مواردی را رد می‌کند، اما در عین حال محدودیت‌های شدیدی را برای روزنامه‌نگاران خارجی که می‌خواهند این اتهامات را بررسی کنند، اعمال می‌کند. بیشتر روزنامه نگاران داخلی از ترس تحقیق در این پرونده را کرده اند.

تعداد قتل های فراقانونی از سال ۲۰۲۱ به شدت کاهش یافته است. در آن زمان، ایالات متحده آمریکا تحریم‌هایی را علیه اقدام سریع، یک نیروی شبه نظامی، و هفت تن از فرماندهان فعلی و سابق آن اعمال کرد.

اما تحریم های محدود ایالات متحده باعث بهبود وضعیت حقوق بشر در بنگلادش می شود. به همین دلیل برخی از سیاستمداران خواستار جدی تری از غربی شده اند.

ساختار دیپلماتیک

کارن ملکیو، نماینده پارلمان اروپا می گوید: کمیسیون اروپا باید از بنگلادش در قبال وضعیت دموکراسی در این کشور پاسخگو باشد، کمیسیون باید بر کالاهای شناسایی بنگلادش تعبیر شود.

بنگلادش پس از چین دومین صادرکننده بزرگ پوشاک در جهان است. این کشور سال گذشته بیش از ۴۵ میلیارد دلار را پوشاک صادر کرد که بیشتر آن را به اروپا و آمریکا بود.

برای بسیاری، این سوال اقتصادی مطرح می شود که چرا غربی، که دارای چنین اهرم مهمی هستند، شیخ حسینه اجازه می دهد تا به طور سیستماتیک نهادهای دموکراتیک را بدون نابودی نابود کند.

یکی از موانع اصلی برخورد با خانم حسینه هند است که با اقدام تنبیهی علیه بنگلادش مخالف است. دهلی مشکلی در دسترسی هفت ایالت شمال شرقی این کشور به حمل و نقل جاده ای و رودخانه ای از طریق بنگلادش ایجاد کند.

همچنین منطقه «گردن مرغ» که یک کریدور زمینی ۲۰ کیلومتری است که از طریق نپال، بنگلادش و بوتان می گذرد و ایالت های شمال شرقی هند را به بقیه کشور می کند، مورد نگرانی هند است. مقامات دهلی نگران هستند که این منطقه می تواند به عنوان یک نقطه ضعف استراتژیک برای ضربه زدن به هند درگیری احتمالی با رقیب اصلی خود چین مورد استفاده قرار گیرد.

مدت کوتاهی پس از رسیدن به قدرت در سال ۲۰۰۹، خانم حسینا با انجام آزمایشی علیه گروه های شورشی مستقر در شمال شرقی هند که در این مرز فعال، مورد تایید و حمایت دهلی قرار گرفتند.

همچنین این نظر دارد که مجازات جدی توسط داکا، بنگلادش را به چین نزدیکتر کند. حتی در حال حاضر، پکن مشتاق است تا جای پای خود را در بنگلادش در رقابت منطقه ای با تقویت کند.

به نظر می رسد خانم حسینه فعلا مشکلی برای حفظ قدرت و ادامه نخست وزیری ندارد. اما مشکلات و مشکلات سر راه ممکن است به زودی به اشکال دیگری ظاهر شوند.

داکا برای جلوگیری از بحران پرداخت در بنگلادش از صندوق بین المللی پول درخواست وام ۷.۴ میلیارد دلاری کرده است. به همین دلیل به احتمال زیاد دولت پس از میهن تجارتات باید اقدامات سختگیرانه ای برای بهبود وضعیت اقتصادی انجام دهد.

شاید مخالفان شیخ حسینه مانعی برای ادامه پست نخست وزیری وی در این میهن تجارتات نباشند، اما نارضایتی عمومی از سیاست های اقتصادی اقتصادی می تواند برای او و حزب عوامی لیگ مشکل جدی ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا