بانک و بیمه

بهبود شاخص‌های اقتصادی ادامه دارد| شاخص تورم پائین تر می آید

به گزارش ایران تحلیل، محمدرضا فرزین با بیان اینکه در دولت مردمی اکنون متغیرهای پولی موثر بر تورم کاهش یافته و آثار آن در شاخص های اقتصادی قابل مشاهده است، گفت: نرخ رشد نقدینگی که ۲۸، ۲ بوده است. به طور میانگین بوده و در سال ۲۵.۷ سال گذشته کاهش یافته است که این شاخص دارای اثرات مثبت بلندمدت بر اقتصاد و نرخ تورم است.

وی با بیان اینکه مهار و کنترل شاخص های پولی موثر بر تورم با برنامه ریزی های انجام شده ادامه خواهد داشت، ادامه داد: نظام بانکی سهم بسیار بالایی در تحقق این شرایط دارد که یکی از دستاوردهای بزرگ دولت سیزدهم محسوب می شود. . اگرچه در این مسیر مشکلاتی برای نظام بانکی وجود داشت، اما باید از این دور باطل افزایش تورم و نقدینگی که سال ها گریبان کشور را گرفته بود خارج می شدیم. حالا یک اتفاق مثبت افتاده است.

رئیس کل بانک مرکزی با ارائه گزارشی از دستاوردهای حوزه کنترل متغیرهای پولی گفت: در بین متغیرهای سیاستی، کنترل رشد نقدینگی مهمترین شرط کنترل تورم و ثبات کلان اقتصادی محسوب می شود.

فرزین ادامه داد: بر این اساس بانک مرکزی در نهایت با پیگیری جدی سیاست کنترل رشد معین ترازنامه (کنترل قدرت پول آفرینی بانک ها) توانست نرخ رشد نقدینگی را از ۱/۳۱ درصد به ۱/۳۱ درصد برساند. جریمه بانک های متخلف در پایان سال ۱۴۰۱ به ۲۴. کاهش ۳ درصدی تا پایان سال ۱۴۰۲ و تحقق کامل هدف رشد نقدینگی ۲۵ درصدی برای سال ۱۴۰۲.

به گفته وی، نرخ رشد پایه پولی که با توجه به سیاست افزایش نرخ سپرده قانونی بانک مرکزی در پایان سال ۱۴۰۱ به ۴۲.۳ درصد رسیده بود، در پایان سال ۱۴۰۲ به ۲۸.۱ درصد کاهش یافت.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به برگزاری موفق همایش پولی و بانکی در هفته جاری و حضور تقریباً تمامی کارشناسان پولی و بانکی کشور در این همایش، خاطرنشان کرد: نوسانات نرخ ارز و نرخ سود در بازارهای جهانی کوتاه مدت و رشد نقدینگی تاثیر بلندمدتی بر نرخ بهره دارد. در دولت مردمی، همه متغیرهای پولی که بر تورم تأثیر می گذاشتند، پس از سال ها کاهش یافتند.

فرزین با تاکید بر اجرای برنامه کنترل تورم در بانک مرکزی ادامه داد: نقطه به نقطه تورم شاخص بهای مصرف کننده از ۴۹.۴ درصد در سال ۱۸.۴ درصد کاهش یافت. بهمن ۱۴۰۱ تا ۳۱ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۳ رسید.
وی افزود: تورم مصرف کننده سالانه نیز از ۴۴.۱ درصد در سال ۷.۱ درصد کاهش یافت. بهمن ۱۴۰۱ تا ۳۷ درصد اردیبهشت ۱۴۰۳ کاهش یافته است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به نرخ تورم تولیدکننده ۱۰۷ درصد در ابتدای دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه تولیدکننده به عنوان شاخص پیش بینی ۳۷.۹ درصد در سال جاری است. بهمن ۱۴۰۱ تا ۲۳.۳ سال اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ کاهش یافته است. تورم ۱۲ ماهه شاخص قیمت تولید کننده اسفند ۱۴۰۰ ۶۰.۹٪ بود اسفند ۱۴۰۱ تا ۳۶.۹ درصد و در اسفند ۱۴۰۲ نیز به ۳۲.۶ درصد کاهش یافت.

فرزین با توجه به رشد پولی به عنوان شاخص رشد انتظارات تورمی گفت: کنترل رشد بخش نقدینگی یا پول که نمادی از انتظارات تورمی در جامعه است، بخشی از برنامه های بانک مرکزی است. در بین همه پول ها، این نرخ در کوتاه مدت همبستگی بسیار بالایی با تورم دارد و با بسته اقداماتی در قالب سیاست تثبیت و کنترل نوسانات بازار ارز توسط بانک مرکزی، رشد حجم پول افزایش می یابد. شاخص از ۶۵.۲ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ به ۱۷.۵ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ و ۱۵.۷ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ افزایش یافت. فروردین ماه ۱۴۰۳ فرا رسیده است.

وی ادامه داد: البته نرخ رشد پول در ۱۳ است اردیبهشت به ۱۲.۸ درصد کاهش یافت که نشان دهنده کاهش قابل توجه انتظارات تورمی فعالان اقتصادی است. بنابراین با کنترل شاخص‌های پولی مؤثر بر تورم، انتظار می‌رود شاخص نرخ تورم در ماه‌های آینده مقادیر کمتری را ثبت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا