بانک و بیمه

بهبود شاخص های اقتصادی که مردم در سفره ها حس نمی کنند!| پایه پولی کم نشده است سرعت آن کاهشی شده

بازار؛ گروه بانک و بیمه: در حالی که بانک مرکزی هر از چندگاهی آمار شاخص های کلان اقتصادی را منتشر می کند و در گزارش های منتشر شده اخبار امیدوارکننده ای از کاهش نرخ تورم، پایه پولی و نقدینگی و همچنین بهبود سایر مولفه های کلان اقتصادی ارائه می کند، حتی بسیاری از اقتصاددانان با وضعیت رشد قیمت ها در بازار و افزایش هزینه های زندگی نیز از اعلام چنین آماری شگفت زده شده اند. اگرچه آمارها بر اساس عوامل و شاخص‌ها است، اما از نظر افراد مسلط به اقتصاد صحیح به نظر می‌رسد، اما عموم مردم از مسئولان نتیجه عملکرد شغلی را می‌خواهند تا بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی بر هزینه‌های سفر و سفر آنها تأثیر مثبت داشته باشد. کیف پول آنها تاثیر می گذارد. به طوری که کاهش سطح عمومی قیمت ها و بهبود شرایط زندگی توسط آنها احساس شود.

اگرچه کاهش نرخ تورم به معنای کاهش قیمت ها و ارزان شدن کالاها و خدمات در بازار نیست، اما کاهش این شاخص باعث کاهش نرخ رشد افزایش قیمت محصولات و کالاها در بازار می شود. افزایش سطح عمومی قیمت، به ویژه قیمت. مایحتاج اولیه سبد خانوار کالاهایی مانند گوشت کیلویی ۶۵۰ هزار تومان، مرغ ۱۰۰ هزار تومان، پنیر ۲۰۰ هزار تومان، برنج ۱۲۰ هزار تومان، بطری کیلویی روغن ۱۲۰ هزار تومان، میوه های گران قیمت و افزایش ناگهانی قیمت خدمات است. اجاره خانه، حمل و نقل و تهیه آفر و … پیش روی ماست. در این میان افرادی که رشد قیمت را در بازار مشاهده می کنند روزانه دست به دست می شوند و گزارش های تشویقی مانند کاهش نرخ تورم، پایه پولی و … برایشان بی معنا می شود.

اگر دولت نظارت دقیقی بر بازار داشته باشد، از افزایش غیرمنطقی قیمت ها جلوگیری کند و برنامه های خود را برای مهار تورم اجرا کند، می توان به آینده امیدوار بود، زیرا آمارها حکایت از بهبود وضعیت اقتصادی دارد، البته آمارهای اقتصادی در حال بهبود است. شاخص های اقتصادی زمانی خوب هستند که برای مردم قابل لمس باشند

آمار اقتصادی کاهش نرخ تورم باید برای مردم ملموس باشد

اگرچه نباید اقدامات قابل توجه دولت به ویژه بانک مرکزی برای کاهش نرخ تورم و نقدینگی و همچنین ساماندهی نظام بانکی، بازار پول، ثبات نرخ ارز و … را نادیده گرفت. از آنجایی که در دو سال اخیر رفتار بانک مرکزی برعکس سیستم بانکی بوده است به گونه ای که موظف شد با انتشار گزارش های مالی عملکرد خود را نشان دهد، از سوی دیگر به بانک های مشکل دار و فاقد وثیقه هشدار داد که اگر عدم رعایت دستورالعمل ها و عدم رعایت ضوابط و مقررات، مجوز آنها باطل می شود و یا با سایر بانک ها ادغام می شود و با اعمال سیاست های ارزی از جهش و نوسان نرخ ارز در برار جلوگیری کرده است، اما با توجه به کارشناسان، اگرچه چنین اقداماتی قابل تقدیر است، اما مردم از دولت می خواهند که پویایی اقتصاد کشور، بهبود معیشت و کاهش هزینه های زندگی آنها را در نظر بگیرد.

البته بیشتر هرج و مرج اقتصادی و سختی زندگی مردم ناشی از عملکرد ضعیف دولت قبل در همه بخش‌های اقتصادی است، زیرا دولت فعلی را آنقدر در بدهی‌های عمیق فرو برده است که اکنون شبانه روز در تلاش است تا حل مشکلات گذشته . به گفته کارشناسان، اگر دولت نظارت دقیقی بر بازار داشته باشد و از افزایش بی رویه قیمت ها جلوگیری کند و همچنین برنامه های خود را برای کنترل تورم اجرا کند، می توان به آینده امیدوار بود زیرا آمارها حکایت از بهبود وضعیت اقتصادی دارد.

اگرچه آمارهای منتشر شده در مورد شاخص های کلان اقتصادی توسط مقامات آماری اصولاً صحیح است، اما بسیاری از مردم سردرگم هستند زیرا آنها عبارات یا اصطلاحات فنی را معرفی می کنند که فقط اقتصاددانان می دانند. آنها از این گزارش های فنی اجتناب می کنند

آمارهای اقتصادی دقیق است، اما به درستی توسط مردم تفسیر نمی شود

به عنوان مثال، طبق آخرین گزارش ها در آذر نرخ رشد نقدینگی به ۲۷ درصد و نرخ رشد پایه پولی به ۳۳.۵ درصد کاهش یافته است زیرا نرخ رشد نقدینگی دوازده ماهه از ۳۳.۴ درصد در پایان دسامبر ۱۴۰۱ به ۲۷ درصد در پایان دسامبر ۱۴۰۲ کاهش یافته است. روند. کاهش قابل توجه رشد نقدینگی از ۴۲.۸ درصد در مهر ماه ۱۴۰۰ به ۲۷.۰ درصد در پایان دی ماه ۱۴۰۲ حاکی از دستیابی به اهداف برنامه های پولی تعیین شده و موفقیت بانک مرکزی در اجرای سیاست کنترل مقداری رشد تراز بانکی است. ورق در این دوره

آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی در خصوص انتشار آماری از بهبود شاخص های کلان اقتصادی و تاثیر آن بر معیشت مردم گفت: اگرچه آمارهای رنگارنگ منتشر شده از سوی مراجع آماری به ویژه بانک مرکزی از شاخص های کلان اقتصادی از نظر بنیادی صحیح است. فرمول ها . با این حال، بسیاری از مردم با معرفی عبارات یا کلمات خاص اقتصادی که فقط اقتصاددانان آن را می دانند، سردرگم شده اند. اما عموم مردم از این گزارش‌های ویژه اجتناب می‌کنند و از تاثیر بهبود شاخص‌های اقتصادی بر روی جدول خود اطلاعی ندارند، نه اینکه آماری که برای آن‌ها استفاده می‌شود نامفهوم و مبهم باشد، به عنوان مثال، اکثر مردم چیز زیادی در مورد افزایش و افزایش نمی‌دانند. فرمول پاییز پایه پولی و غیره

رشد پایه پولی کاهش یافته است اما نمی توان گفت پولی که چاپ شده کم شده است. به طور معمول بانک ها منابع را به صورت وام و تسهیلات پرداخت کرده اند که اکثر آنها معوق هستند و به همین دلیل است که اکثر بانک ها در حال حاضر نامتعادل هستند و پول ها نیز توسط بازارهای سفته بازی جذب شده است.

رشد پایه پولی کاهش یافته اما نمی توان گفت که پول چاپی کاهش یافته است

وی به کاهش رشد پایه پولی که اخیراً توسط بانک مرکزی منتشر شده است اشاره کرد و گفت: رشد پایه پولی کاهش یافته است اما نمی توان گفت پولی که چاپ شده کاهش یافته است. وجوه به صورت وام و تسهیلات پرداختی که اکثر آنها معوق هستند و به همین دلیل است که اکثر بانک ها در حال حاضر نامتعادل هستند. از سوی دیگر، اگر بانکی وام ۵۰ میلیاردی بدهد و حسابی برای بازپرداخت آن وام نزد بانک باز شود، این اقدام به صورت فیزیکی پول اضافه می کند و آن پول در اقتصاد گردش می کند.

این کارشناس اقتصادی افزود: در گذشته اکثر بانک ها بیش از آنچه می توانستند وام می دادند و ذخایر قانونی خود را تخلیه می کردند. بیشتر این وام‌ها به سیستم بانکی برنمی‌گردد، وام‌های کلانی که البته بعضاً با تقلب انجام می‌شد.» اما اگر اکنون ۵۰ میلیون تومان وام از بانک دریافت کنیم و اقساط آن را یک روز دیرتر از وعده داده شده پرداخت کنیم، با ضامن تماس می گیرند، در حالی که بسیاری از وام های کلان بانکی اکنون در ادارات است. سفته بازی و بازارهای سفته بازی.

البته از آنجایی که اکنون پایه پولی کاهش یافته است، این کاهش نشان می دهد که سرعت رشد پایه پولی کاهش یافته است. با این حال، پایه پولی کاهش نیافته است، زیرا این رشد قبلاً افزایش می یافت، اما اکنون سرعت آن کاهش یافته است، تقریبی که نشان می دهد بانک مرکزی به درستی بخش پولی را مدیریت می کند.

پایه پولی کم نشده، سرعتش کم شده!

بغزیان در ادامه توضیح داد: البته این کاهش نشان می دهد که اکنون پایه پولی کاهش یافته، نرخ رشد پایه پولی کاهش یافته است، اما پایه پولی کاهش نیافته است، زیرا قبل از رشد رشد افزایش یافته، اما اکنون کاهش یافته است. رویکردی که نشان دهنده مدیریت صحیح بانک مرکزی در حوزه پولی است چرا که بدون سیاست های دکتر. فرزین رئیس کل بانک مرکزی رشد این شاخص را ادامه می داد اما با اقدامات خود از رشد نرخ تورم، پایه پولی و نقدینگی جلوگیری کرد و علاوه بر آن قیمت ارز در بازار افزایش یافت.

به عقیده وی در آینده مردم شاهد تاثیر کاهش نرخ تورم و پایه پولی خواهند بود اما متاسفانه برخی اقدامات یا اظهارات مسئولان باعث ناامیدی مردم از نتایج عملکرد مثبت برخی مدیران می شود. مثلاً اعلام می شود؛ نرخ تورم کاهش یافته است اما از سوی دیگر همیشه اخباری مبنی بر افزایش ۳۰ درصدی تعرفه اینترنت به گوش می رسد، هر روز شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت بنزین و قیمت مواد غذایی، اجاره خانه و … اضافه می شود. این امر باعث می شود آمار شاخص های کلان اقتصادی ظاهر شود، هرچند باید به درستی اعلام شود، اما مردم پس از مشاهده افزایش قیمت در بازار، از انتشار چنین آماری چشم پوشی می کنند.

اگرچه آمارهای مربوط به شاخص‌های اقتصادی مانند کاهش نرخ تورم، پایه پولی و نقدینگی صحیح است، اما زمانی که مردم با افزایش هزینه‌های زندگی مواجه می‌شوند و افزایش ناچیز حقوق را مقصر هزینه‌ها نمی‌دانند. افزایش قیمت ها را ببینند تا کاهش آمار تورم برایشان شوخی بیش نباشد

انتشار آمار باید به گونه ای باشد که افکار عمومی به مسئولان اعتماد کند

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: اگرچه آمارهای مربوط به شاخص های اقتصادی مانند کاهش نرخ تورم، پایه پولی و نقدینگی صحیح است، اما مردم برعکس افزایش هزینه های زندگی را در نظر نمی گیرند، افزایش حقوق ها جزئی است. هزینه ها را نیز بر عهده دارد، به علاوه کاهش وزن مواد غذایی مانند حبوبات که ثابت شده به جای یک کیلوگرم ۹۰۰ گرم است یا افزایش آب به جای پنیر در قالب ها، برای افزایش وزن نیز نان با چند دانه کنجد چون نانواها معمولا ترجیح می دهند نان کنجدی بپزند. برگشته اند، بنابراین کاهش نرخ تورم برای آنها شوخی بیش نیست.

به گفته بغزیان، مسئولان آمار باید به گونه ای آمار منتشر کنند که افکار عمومی به آنها اعتماد کند. اگرچه آمارهای منتشر شده از وضعیت شاخص های اقتصادی بنیادی و صحیح است اما تفسیر آمارها باید برای مردم موجه باشد و چون این آمار برای آنها ملموس نیست مردم دوست دارند از افزایش حقوق و کاهش قیمت ها صحبت کنند مثلا و شما چنین اظهاراتی را از کارمندان دولت می شنوید اما نه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا