اخبار بورس

بهترین تصمیم برای سرمایه گذاران در زمان مواجهه با ریسک سیستماتیک

معقول ترین اقدام در شرایط فعلی بازار سرمایه چیست؟

با توجه به ریسک سیستماتیک، هر سرمایه گذاری باید بر اساس مشخصات خرد خود تصمیم بگیرد. اگر سرمایه گذار خطر جنگ واقعی را جدی نگیرد، منطقی است که هیچ اقدامی انجام ندهد. اما اگر کسی معتقد است که این تنش‌ها منجر به حوادث جدی‌تر می‌شود، منطقی‌ترین اقدام، برداشت پول از بازار و تبدیل آن به دارایی‌های فیزیکی مانند طلا و دلار است. اما در حال حاضر وضعیت اینگونه نیست و از این منظر بهترین اقدام این است که اصلاً اقدامی انجام ندهید.

محمود یاسینی کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل کارگزاری سرمایه گذاری ملی از تصمیم برای محدود کردن دامنه نوسانات به مثبت و منفی یک درصد می گوید. اخبار بورس وی تصریح کرد: هر تصمیمی که گرفته شود موافق و مخالف عده ای خواهد بود و نمی توان نسخه کلی و نهایی را بهترین تصمیم تلقی کرد. اما محدود کردن دامنه نوسان به حدی که چندین بار تکرار شود راه درستی نیست و همان دستور قیمتی است که همه فعالان بازار سرمایه و سازمان بورس از آن گلایه دارند. استفاده از ابزار حجم پایه برای کنترل قیمت نهایی به محدود کردن دامنه نوسانات ارجحیت دارد.

وی افزود: در صورت باقی ماندن این ریسک ها، هر چقدر هم دامنه نوسان محدود باشد، نمی توان ریسک را از بازار حذف کرد. تا زمانی که ریسک ها باقی می مانند، رفتار بازیگران ثابت می ماند و تنها ویژگی این مشکل، تصحیح بعدی عدد شاخص است.

یاسینی هرگونه دخالت در سازوکار بازار را رد کرد و افزود: دخالت در مکانیسم بازار کمکی به مشکل اصلی بازار نخواهد کرد. زیرا دلیل مثبت یا منفی بودن سهام (به غیر از جنبه های اساسی سود) ریسک های جاری در بازار سرمایه است و باید علت این ریسک ها برطرف شود، در غیر این صورت تغییر در دامنه نوسان هیچ گونه تغییری را به همراه نخواهد داشت. خروجی

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در سال های اخیر شاهد چندین مورد از این دست بوده ایم که به صورت پراکنده یک اتفاق رخ داده و در نهایت سایه آن از بازار محو شده است، هر سرمایه گذاری باید بر اساس مشخصات خرد خود تصمیم گیری کند. اگر شخصی دارای سهام پایه مبتنی بر EPS باشد، بهترین تصمیم در این شرایط این است که هیچ اقدامی انجام ندهید. اگر سرمایه گذار خطر جنگ واقعی را جدی نگیرد، منطقی است که هیچ اقدامی انجام ندهد.

وی ادامه داد: اگر کسی معتقد است که این تنش ها منجر به حوادث جدی تری می شود، منطقی ترین اقدام این است که پول را از بازار خارج کرده و به دارایی های فیزیکی مانند طلا و دلار تبدیل کند. اما در حال حاضر وضعیت اینگونه نیست و از این منظر بهترین اقدام این است که اصلاً اقدامی انجام ندهید.

یاسینی گفت: در حال حاضر ابهامات زیادی در بازار سرمایه وجود دارد و با توجه به اینکه کمتر از یک روز از حوادث منطقه می گذرد، هنوز عواقب آن قابل پیش بینی نیست رویدادها خواهد بود و دامنه این رویدادها تا کجا خواهد بود. اما اگر وضعیت فعلی را به واکنش هایی در شرایط مشابه در گذشته تعمیم دهیم و به عنوان مثال به ترور اسماعیل هنیه اشاره کنیم، به نظر می رسد بازار سرمایه پس از چند روز آینده این ریسک و تاثیر منفی احتمالی را برطرف کند. دو روز دوباره آن را پس خواهد گرفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا