اخبار اقتصاد ایران

بهترین رنگ سقف شیروانی – پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا

سقف شیروانی یکی از قسمت های مهم ساختمان در مناطق مرطوب مانند شمال کشور است. با توجه به بارندگی زیاد در این مناطق، با استفاده از سقف های شیروانی شیب دار از نفوذ باران، گرد و غبار و … جلوگیری می شود. در تمامی روستاهای ساحلی و جنگلی سقف های شیروانی با رنگ های متنوع جلب توجه می کند و گاه طبیعت زیبا را به طرز چشمگیری تغییر داده است.

انواع سقف شیروانی

در گذشته های دور بیشتر ساختمان های روستاها از ورق های گالوانیزه با طرح های سینوسی و ذوزنقه ای برای سقف استفاده می کردند. اما با گذشت زمان و بهینه سازی تمامی موارد مربوط به ساختمان اعم از زیبایی، کیفیت و هزینه ساخت از مصالح دیگر مانند آلومینیوم، پلی اتیلن و به خصوص ورق های سقفی سینوسی و ذوزنقه ای رنگی. ورق سایه و طرح سفال به طور گسترده ای استفاده می شود. انتخاب هر یک از موارد فوق به پارامترهای دخیل در طراحی مهندسی و اجرای پروژه بستگی دارد. سقف شیروانی در ساخت ساختمان ها، آلاچیق ها، تراس ها و همچنین سوله ها و انبارهای صنعتی کاربرد فراوانی دارد.

انواع رنگ سقف

با توجه به تنوع سقف شیروانی، رنگ سقف نیز می تواند متنوع و متفاوت باشد. به عنوان مثال سقف آلومینیومی معمولاً با همان رنگ اصلی آلومینیوم استفاده می شود و به دلیل مقاومت در برابر زنگ زدگی نیازی به پوشش ندارد. ورقه های رنگی تولید شده در طرح های مختلف آبی، قرمز، نارنجی، سبز، قهوه ای، مشکی، خاکستری و … می باشد. ورقه های رنگی ذوزنقه ای یا سایه و سینوسی استفاده می شود، گزینه های زیادی برای انتخاب رنگ مناسب برای هر ساختمان و خانه وجود دارد.

انواع رنگ سقف

در کشورهای صنعتی و پیشرفته پارامترهای زیادی در انتخاب رنگ سقف در نظر گرفته می شود اما به نظر می رسد در ایران سلیقه و زیبایی اغلب تنها عامل انتخاب رنگ سقف شیروانی است. در کشورهای پیشرفته به دلیل حساسیت در مصرف انرژی، الزامات و قوانینی برای انتخاب رنگ سقف اتاق زیر شیروانی در راستای مدیریت انرژی و انعکاس خورشیدی وجود دارد.

پارامترهای انتخاب رنگ

علاوه بر تطابق رنگ سقف با دیوارها، شرایط آب و هوایی و سبک معماری از عوامل مهم در انتخاب رنگ سقف اتاق زیر شیروانی است. لازم به ذکر است که رنگ سقف در ساعات مختلف روز متفاوت دیده می شود.

نکته دیگر این است که سقف های رنگ روشن تر، سقف را بلندتر نشان می دهند. اگر ساختمان کوتاه یا دارای سقف های کم باشد، این می تواند ساختمان را بلندتر از آنچه هست نشان دهد. همچنین، سقف فلزی با رنگ روشن‌تر، گرمای خورشید را بسیار بهتر از سقف فلزی تیره‌تر منعکس می‌کند. سقف های رنگ روشن تر به محافظت از سقف شما در برابر گرمای شدید کمک می کنند و حتی می توانند مدیریت انرژی ساختمان را بهبود بخشند.

پارامترهای انتخاب رنگ ورق سقف

بنابراین سقف شیروانی تیره رنگ گرما را جذب می کند و برای آب و هوای گرم مناسب نیست و برای آب و هوای سرد مناسب است. برای برجسته شدن ساختمان بهتر است از رنگ های تیره برای سقف شیروانی فلزی استفاده شود. برای دستیابی به ظاهری صنعتی، طراحان و معماران به سراغ رنگ‌های تیره‌تر مانند خاکستری و مشکی می‌روند. این قسمت های تیره را می توان با رنگ های روشن ست کرد تا کنتراست جالبی ایجاد کند.

انتخاب یک رنگ خنثی مانند برنز، سفید یا خاکستری می تواند به هماهنگی ساختمان با سازه های اطراف کمک کند.

اگر هدف داشتن یک ساختمان خاص است، انتخاب یک رنگ سقف فلزی روشن یا متضاد می تواند بسیار جذاب باشد، اما لازم است که منطقه را به درستی بررسی و ارزیابی کرد. استفاده از رنگ های مشکی، خاکستری و سبز فضا را جذاب و مجلل می کند. تطبیق رنگ سقف فلزی اتاق زیر شیروانی با خانه بسیار مهم است. بهتر است رنگ مکمل تمام ویژگی های محیط اطراف باشد. سقف فلزی باید به خوبی با گچ، سایدینگ یا آجر ساختمان ترکیب شود و ظاهری متعادل ایجاد کند.

سقف های شیروانی

در مکان های کوهستانی و جنگلی معمولاً از رنگ هایی برای ورقه رنگی سقف استفاده می شود که مشابه رنگ سبز زمینه آن مکان بوده و با مناطق اطراف همخوانی دارد. ساختمان هایی که در بیابان ها و دشت ها هستند اغلب رنگ سقف فلزی گرم و همرنگ زمینه دارند. مکان های گرمسیری معمولا از رنگ های روشن و پر جنب و جوش مانند قرمز و نارنجی یا رنگ های متالیک استفاده می کنند.

بهترین رنگ برای سقف اتاق زیر شیروانی

با توجه به موارد فوق، بهترین رنگ برای سقف شیروانی کاملاً به پارامترهای محیطی، سبک ساختمان، معماری و سلیقه مشتری بستگی دارد. بنابراین انتخاب رنگ به عنوان بهترین رنگ برای سقف شیروانی کاری دشوار و پیچیده است. اما به طور معمول بهترین رنگ برای سقف شیروانی سوله ها آبی است ورق سقف ورق آبی سینوسی یا ذوزنقه ای آبی استفاده می شود و بسیار پرطرفدار است. رنگ های قهوه ای، مشکی، آبی، قرمز، نارنجی، سبز، زرد و خاکستری برای سقف های شیبدار ساختمان ها، ویلاها، آلاچیق ها و … کاربرد فراوانی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا