اخبار اقتصاد ایران

بهره‌برداری از راه‌آهن رشت ـ کاسپین با حضور مخبر و دستیار پوتین

راه آهن خزر رشت فردا پنجشنبه با حضور سرپرست و دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه و معاون نخست وزیر آذربایجان به بهره برداری می رسد.

ایران تحلیل، راه آهن رشت – خزر یک پروژه بزرگ حمل و نقل در ایران است که ارتباط شمال و جنوب کشور را تسهیل می کند و از اهمیت بالایی برای کشور برخوردار است.

این پروژه شامل احداث خط ریلی از شهرستان رشت در استان گیلان تا شهرستان کاسپین در استان گلستان است. این خط ریلی برای اتصال مناطق شمالی و جنوبی ایران بسیار حائز اهمیت است و باعث بهبود حمل و نقل مسافر و بار در این منطقه می شود و باعث توسعه اقتصادی می شود. و در این مناطق اجتماعی می شود و از مزایای حمل و نقل ریلی برخوردار است.

این پروژه که اوایل سال جاری به اتمام رسید قرار بود با حضور رئیس جمهور شهید به بهره برداری برسد که این امر میسر نشد. خرداد با حضور محمد مخبر سرپرست رئیس جمهور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه و معاون نخست وزیر آذربایجان و سفرای چندین کشور با هدف تکمیل شمال به بهره برداری می رسد. -راهروی جنوبی

این مسیر ریلی ارتباط ریلی مرکز استان گیلان و بندر انزلی را فراهم می کند، این رویداد از نظر تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و اروپا از اهمیت بالایی برخوردار است، راه آهن رشت – خزر به عنوان حلقه مکمل تلقی می شود. کریدور شمال به جنوب و این پروژه موم به عنوان پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس شناخته می شود که از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

راه آهن رشت – بندر کاسپین به طول ۳۷ کیلومتر و با اعتباری بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال احداث شده و ارزش روزانه آن ۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

کل هزینه پروژه راه آهن رشت – کاسپین ۳۵۰۰ میلیارد تومان بوده که ۶۰۰ میلیارد تومان آن در دولت قبل و ۲۳۰۰ میلیارد تومان در دولت سیزدهم تاکنون هزینه شده است و ۶۰۰ میلیارد تومان همچنان بدهکار پیمانکاران است. .

این پروژه ریلی آخرین بخش از کریدور ریلی دریا به دریا است که بنادر جنوبی کشور را به بنادر شمالی استان گیلان متصل می کند و امکان تبادل کالای مختلط از طریق ایران را برای منطقه فراهم می کند که کشورها را به هم متصل می کند. اروپای شمالی، اسکاندیناوی و روسیه از طریق تکمیل این خط ریلی امکان اتصال ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس، اقیانوس هند و آسیای جنوب شرقی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا