اخبار اقتصاد ایران

بهره برداری از نیروگاه خورشیدی ۵ كیلوواتی حمایتی در لوشان

محمد تقی مهدی زاده مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان از افتتاح اولین نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی با پشتیبانی مددجویان استان گیلان در شهرستان لوشان خبر داد.

ایران تحلیل، محمدتقی مهدی زاده مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان از افتتاح اولین نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی تحت حمایت مددجویان استان گیلان در شهرستان لوشان خبر داد.

مهدی زاده در مراسم افتتاحیه این پروژه ضمن خیرمقدم به حاضران و تشکر از همراهی تمامی مسئولین در اجرای این پروژه بزرگ، خاطرنشان کرد: نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی پروژه ای مهم و چند بعدی است زیرا دارای هر دو جنبه حمایتی و درآمدزایی برای مشتریان محترم. همچنین به فرآیند تولید و تامین برق کمک می کند و از سوی دیگر با توجه به تامین انرژی از منبع انرژی خورشیدی. آلودگی ندارد و به حفظ محیط زیست کمک می کند.
وی ضمن تاکید بر ضرورت حرکت به سمت انرژی های پاک و تجدیدپذیر گفت: تلاش شرکت ساتبا در اجرای این طرح جای قدردانی دارد و برخلاف تصور اینکه انرژی خورشیدی در استان گیلان جوابگو نخواهد بود، با محاسبات علمی مشخص شد که استان گیلان و بویژه شهرستان رودبار نیز از محیط مساعدی برای ساخت و بهره برداری از پنل های خورشیدی به منظور تامین برق برخوردار است.
مدیرعامل توزیع نیروی برق گیلان افزود: نگاه به انرژی های نو باید گسترش یابد و رویکرد وزارت نیرو و شرکت توانیر در سال های اخیر نشان دهنده اهمیت و جایگاه این مهم در فرآیند تولید برق است.
همچنین در این مراسم جعفر محمد نژاد سیگارودی مدیرکل دفتر مدیریت طرح های انرژی های تجدیدپذیر ستبا (سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی) اظهار داشت: این پروژه حاصل تلاش جمعی از دستگاه های اجرایی استان و بخش خصوصی است. بخشی است که بر توسعه انرژی های تجدیدپذیر در استان گیلان می تاباند. انجام داده است.
وی افزود: این طرح در راستای تصویب و ابلاغ معاون اول رئیس جمهور و با همکاری نهادهای حمایتی و وزارت نیرو برای کمک به هر دو این قشر از جامعه و صنعت برق کشور اجرا شد.
محمدنژاد گفت: بهره برداری از این پروژه نگاه و رویکرد به موضوع احداث نیروگاه های تولید برق تجدیدپذیر در استان گیلان را تغییر می دهد چرا که برخلاف تصورات موجود، گیلان به ویژه در جنوب استان از ظرفیت مناسبی برای تامین انرژی های تجدیدپذیر برخوردار است. برق به دلیل هوای پاک، تشعشع آفتابی و باد است و این یک فراخوان بسیار مناسب برای بخش خصوصی و سرمایه گذاران است.
وی ضمن اشاره به پیشرفت تامین برق از انرژی های تجدیدپذیر در کشور خاطرنشان کرد: این یک اصل و ضرورت اجتناب ناپذیر است که تامین برق آینده کشور باید از انرژی های تجدیدپذیر باشد چرا که از نظر عدم تعادل تولید برق. و مصرف و مسائل زیست محیطی امکان پذیر است ادامه روند فعلی بسیار دشوار خواهد بود.
محمدنژاد افزود: شاید در نگاه اول به نظر برسد که انرژی های تجدیدپذیر مانند انرژی باد و خورشید مورد توجه کشورهایی است که منابع انرژی فسیلی ندارند. اما در ادامه با نگاهی دقیق به برنامه کشورهایی که حتی منابع انرژی فسیلی فراوانی دارند، می توان دریافت که توسعه انرژی های تجدیدپذیر را نیز با اهداف دیگری دنبال می کنند، زیرا امنیت انرژی را تامین می کنند و منابع دیگری نیز در انرژی خود دارند. سبد عرضه همچنین باید به حفظ محیط زیست توجه ویژه ای داشته باشند.
مدیرکل دفتر مدیریت پروژه های تجدیدپذیر ستبا در پایان گفت: امیدواریم علاوه بر توسعه بهینه انرژی های فسیلی بتوانیم از منابع تجدیدپذیر نیز بیشتر استفاده کنیم چرا که هر چه سهم انرژی های تجدیدپذیر در کشور بیشتر شود. سبد انرژی با حفظ محیط زیست و تضمین امنیت انرژی پایدار افزایش می یابد. از منابع ارزشمند فسیلی می توان برای تولید هزاران فرآورده نفتی استفاده کرد که ارزش اقتصادی بهتری برای توسعه زیرساخت ایجاد می کند.
لازم به ذکر است در این مراسم طهمورث عموپور فرماندار رودبار، حجت الاسلام علی اکبر بابایی امام جمعه لوشان و جمعی دیگر از مسئولین استان و شهرستان رودبار حضور داشتند و در این مراسم اولین ۵ کیلووات خورشیدی شد. نیروگاه تحت حمایت مشتریان با ۲۸ سامانه با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال حضور داشت. در استان افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا