اخبار بورس

بهره برداری از پروژه ۶۰۰ هزار تنی فولاد در شرکت زیرمجموعه “تجلی”/ اخذ پروانه بهره برداری مواد نادر خاکی توسط “تجلی” برای نخستین بار/ دریافت پروانه‌های اکتشاف زمان بر است

چیزی را گزارش کنید ایران تحلیلمجمع عمومی عادی سالیانه شرکت توسعه معادن و فلزات تجلی در روز یکشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۳ تشکیل شد.

بر اساس این گزارش، مرتضی علی اکبری در این مجمع درباره این شرکت اظهار داشت: سرمایه فعلی شرکت ۶۲۰۰ میلیارد تومان است که به ۸۶۰۰ میلیارد تومان افزایش می یابد.

وی درباره ترکیب سهامداران تجلی افزود: سرمایه گذاری معادن و فلزات ۵۷ درصد، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ۱۸ درصد، گل گهر ۱۵ درصد و سایر سهامداران ۱۱ درصد.

علی اکبری ادامه داد: در زمینه مشارکت و سرمایه گذاری مطابق اساسنامه رفتار کرده ایم. سرمایه گذاری های این شرکت در ابتدای سال بالغ بر ۴.۶۹۴ میلیارد تومان بوده که طی سال با ۲.۸۸۴ میلیارد تومان افزایش به ۷.۵۳۳ میلیارد تومان رسیده است. سرمایه گذاری ها عمدتاً در شرکت های فولاد سرمد ابرکوه (۹۶۰ میلیارد تومان)، فولاد خراسان شرقی (۵۳۶ میلیارد تومان)، فولاد کردستان (۴۴۴ میلیارد تومان)، معدن کار باختر (۲۵۰ میلیارد تومان)، شرکت راه آهن دریا (۱۷۳ میلیارد تومان) است. صبا امید غرب خاورمیانه (۱۵۵ میلیارد تومان) و ستاره سیمین هرمز ۴۵ میلیارد تومان بود.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات تجلی گفت: اجرای پروژه های فولاد سرمد ابرکوه به پایان رسیده و پیش بینی می شود پروژه ۶۰۰ هزار تنی فولاد اوایل سال ۱۴۰۴ به بهره برداری برسد. پروژه آهن اسفنجی ۱.۲ میلیون تنی فولاد سرمد ابرکوه در اوایل سال ۱۴۰۴ به بهره برداری می رسد. پروژه کویل ۴۵۰ هزار تنی که در اواخر سال ۱۴۰۲ آزمایش شد اما به دلیل نبود متخصص خارجی تضمین کننده آن در پایان تیرماه به بهره برداری می رسد. شرکت فولاد سرمد ابرکوه تولید میلگرد دارد اما سه پروژه در دست اجرا دارد که برای اولین بار در تاریخ شرکت فولاد سرمد ابرکوه میلگرد با ظرفیت ۴۵۰۰۰۰ تن تولید کرده است.

بیشتر بخوانید: فولاد کردستان; ابراز اعتماد به نفس در غرب کشور

مدیرعامل فولاد سرمد ابرکوه در این مجمع اظهار داشت: تولید شرکت فولاد سرمد ابرکوه برای اولین بار از ظرفیت اسمی فراتر رفت. در اجرای پروژه ها ۴۵۰ هزار تن کلاف تولید کردیم. این پروژه پیچیدگی های خودش را داشت. پروژه EPC نبود و مدیریت آن سخت بود. ما این پروژه را به همراه خط تولید خود انجام دادیم. اجرای پروژه باعث توقف تولید نشد. ناظران شرکت ایتالیایی از چهارشنبه گذشته در این شرکت مشغول به کار هستند و امیدواریم تا یک ماه آینده تولید را آغاز کنیم.

وی ادامه داد: پروژه های فولاد و مقاوم سازی نیز بیش از ۳۰ درصد پیشرفت داشته است. سال گذشته توانستیم اوراق را منتشر کنیم و تامین مالی از این طریق انجام شد. در صورت تامین اعتبار، امیدواریم تا پایان سال دو پروژه دیگر به بهره برداری برسد.

در ادامه مجمع، علی اکبری گفت: شرکت فولاد خراسان شرقی ۲.۵ میلیون تن آهن اسفنجی تولید می کند که تا ۵ میلیون تن قابل افزایش است. این پروژه در سال های اخیر مشکلات زیادی داشته و مدیرعامل این شرکت گفت: در صورت دریافت اعتبارات لازم، این پروژه تا پایان سال به تولید آزمایشی می رسد.

مدیرعامل «تجلی» بیان کرد: دو پروژه در شرکت صنعت فولاد کردستان داریم. یکی پروژه آهن اسفنجی ۱.۶ میلیون تنی و دیگری پروژه فولادی ۱ میلیون تنی است. آهن اسفنجی پیشرفت خوبی داشته است و امیدواریم پیشرفت فیزیکی شتاب بیشتری بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در طرح صبا امید غرب خاورمیانه که طرح تولید گندله یک میلیون تنی بود، ۳۰ درصد سهام برای تجلی و مابقی متعلق به شرکت صبانور است. امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره برداری برسد.

علی اکبری بیان کرد: شرکت ستاره سیمین هرمز در بندرعباس در حاشیه آب قرار دارد و اگر بتوانیم اعتبارات لازم را تا پایان سال در اختیار شرکت قرار دهیم تا پایان سال ۱۴۰۳ و اوایل سال ۱۴۰۴ به بهره برداری می رسد. این پروژه یکی از پروژه های بسیار خوب است و امیدواریم با مدیریت خوب ایشان خیلی زود این اتفاق بیفتد. ما پروژه را در امتداد جاده ریلی دریا نیز داریم. شرکت مس جنجا نیز در حال رسیدن به مرحله ای است که باید تزریق نقدینگی آن از سهامداران تسریع شود و منجر به افزایش سرمایه شود.

وی ادامه داد: علاوه بر ماشین آلاتی که داشتیم، ماشین آلات جدیدی وارد کردیم. شرکت معدن باختر پیمانکار دفع زباله است و کار در حال انجام است. پروژه صبانور تحت کنترل شرکت معدنی باختر است. ۴۵۰۰ تن استخراج، ۶ میلیون تن باطله و ۲ میلیون تن دانه بندی.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات تجلی تصریح کرد: شرکت اکتشاف تجلی نیز یک شرکت اکتشافی است که در طول سال ۱۲ هزار، ۶ هزار، ۶ هزار و ۳ هزار متر حفاری کرده است و با ماشین آلات حفاری جدید که در حال حاضر در حال استفاده از واردات است، به کار خود سرعت می بخشد.

گفت: ۵ معدن خاکی کمیاب داریم. ما روی آن کار می کنیم. در ایران توانستیم برای اولین بار با نام تجلی مجوز بهره برداری از مواد کمیاب خاکی را بگیریم و این کار را با دانشمندان جوانی که ما را به عنوان یک شرکت دانش بنیان حمایت می کنند انجام دادیم. در حال حاضر آزمایشی و نیمه صنعتی را آغاز کرده ایم و امیدواریم تا پایان تیرماه عملیات آزمایشی انجام شود.

علی اکبری گفت: در حال دریافت کنسانتره مونازیت هستیم که به مرحله تولید آزمایشی رسیده و به زودی تولید آزمایشی را آغاز خواهیم کرد. اما تولید آزمایشی اکسید آن نیز به زودی آغاز خواهد شد و قطعا در خاورمیانه بی نظیر خواهد بود.

ابطحی مدیرعامل شرکت دانش بانیان در این گردهمایی گفت: عناصر کمیاب خاکی همواره از پیچیدگی خاصی برخوردار بوده اند و برای اولین بار در دنیا با شناسایی بدون روش الکترواستاتیکی و کاملا فیزیکی توانسته ایم ۹۰ درصد محتوای مونازیت را بدست آوریم. خواص ترمودینامیکی کانی مونازیت. هر چه درجه بالاتر باشد، کیفیت اکسیدها ساده تر است. ما اکسیدهای عناصر خاکی کمیاب را به دو روش ساختیم. روشی کاملا بومی است که روش مشابه خارجی ندارد و روش بعدی اسید سولفوریک به صورت حاد است. در حال بررسی این دو روش هستیم که یکی مقرون به صرفه تر و کمتر به محیط زیست آسیب می رساند و امیدواریم تا پایان تیرماه به بهره برداری برسد.

مدیرعامل «تجلی» همچنین بیان کرد: ۸ محدوده داریم. ما در این زمینه ها کار می کنیم و قطعا روی هرکسی که پتانسیل بهتر و ذخایر بیشتری از نظر گزارش توجیهی داشته باشد سرمایه گذاری خواهیم کرد. در فاز اول، برخی از معادن لیتیوم ظرفیت کافی نداشتند، اما برخی از آنها قابل توجه بودند. ما در حال حاضر سه معدن داریم و حفاری های عمیق بیشتری برای به دست آوردن لیتیوم لازم و کافی انجام داده ایم. اگر ذخایر کافی ندارند به این معادن سدیم و پتاسیم نیاز دارند که بتوانیم در آن سرمایه گذاری کنیم. اخذ پروانه اکتشاف یا پروانه بهره برداری مشکل است و فرآیندی دشوار و پیچیده را می طلبد.

وی ادامه داد: ۱۴ معدن دیگر داریم که ۵ معدن پلی فلزی و ۷ معدن طلا است که کار اکتشاف آنها در حال انجام است. در برخی از این موارد به نتایج خوبی رسیده ایم که در فرصت مناسب گزارشی از آنها خواهیم داشت.

پیش بینی قیمت جهانی:

علی اکبری گفت: اگر سال های ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ را از نظر قیمت های جهانی مقایسه کنیم، تفاوتی بین این سال ها وجود ندارد و قیمت ها متفاوت نیست. رشد قیمت جهانی فلزات نیز به همین صورت است. هیچ تغییری در پیش بینی جهانی برای سال های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر تاریخ جلسه سال گذشته را با جلسه امسال مقایسه کنیم، تجلی ۸۰ درصد بازدهی داشته است. اگر فقط به بازده سال مالی ۱۴۰۲، یعنی از ۱ ژانویه ۱۴۰۲ تا ۲۹ دسامبر ۱۴۰۲ نگاه کنید، بازده ۵۶.۶ درصد بوده است.

مقایسه کارایی ۱۴۰۲:

وی با اشاره به مقایسه بازدهی ۱۴۰۲ بیان کرد: شاخص کل ۱۰ درصد، شاخص شرکت های سرمایه گذاری ۶ درصد، شاخص بخش ۱۱.۵۶ درصد و روند قیمت نیز ۲۱۷۰ ریال است. ارزش معاملات گروه «وامادان» ۶۰۰۰ همات، «وقدیر» ۵.۸ همات، «میدکو» ۳ همات، «وامید» و «تجلی» یک همات است که در ردیف پنجم قرار گرفته است. تعداد سهام معامله شده در گروه در سال ۱۴۰۲ بیشتر به «وامادان» و سپس «تجلی» نسبت داده می شود. تعداد سهام معامله شده «تجلی» در ردیف چهارم قرار دارد.

سود و زیان شرکت:

مدیرعامل «تجلی» گفت: از آنجایی که تجلی یک شرکت پروژه محور است باید تا رسیدن پروژه ها صبور باشیم. سود این شرکت در حال حاضر ناشی از خرید و فروش سهام است. شرکت سرمد در سال جاری به سوددهی خوبی دست خواهد یافت. بستگی به این دارد که چقدر می تواند میلگرد را متوقف کند و به جای آن سیم پیچ ایجاد کند. یعنی بین ۲۲۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان می توان برد. اما این موضوع به بازار، شرایط، تامین مواد اولیه و … بستگی دارد.

وی در خصوص درآمد این شرکت افزود: ۳۴۶ میلیارد تومان از طریق شرکت های تابعه و وابسته، ۲۸۴ میلیارد تومان از محل خرید و فروش سهام بوده که جمعاً ۷۲۸ میلیارد تومان بوده است.

اقدامات اصلی انجام شده:

در سال ۱۴۰۲ ما ۴۰۰۰ منطقه معدنی را بررسی کردیم و برخی از مزایده ها را انتخاب و در آن شرکت کردیم. همچنین ۲۰ گزارش اقتصادی، ۱۰ پیشنهاد ارائه شده، مشارکت در افزایش سرمایه، مشارکت در سرمایه گذاری های جدید و کنترل کمی فعالیت ۱۱ طرح را مورد بررسی قرار داد.

طرح های هیئت مدیره:

وی در خصوص برنامه های این هیئت گفت: برنامه این هیئت عبارت است از: افزایش مشارکت در حوزه اکتشاف و بهره برداری، افزایش میزان سرمایه گذاری در حوزه عناصر غیرفلزی، افزایش سرمایه گذاری در زمینه عناصر خاکی، افزایش سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه، افزایش سرمایه. در محدوده مناطق آزاد تجاری قرار می گیرد. همچنین دو قرارداد با دانش بنیان، دانشگاه شریف و شهید بهشتی بسته ایم.

مدیرعامل فولاد شرق در این مجمع گفت: پروژه فولاد شرق خراسان با وجود حاشیه سود و درآمد خوب به مدت ۱۰ سال روی زمین ماند. با حمایت شرکت های تجلی و فولاد خراسان به عنوان سهامداران عمده اتفاقات خوبی افتاد. در اردیبهشت سال گذشته پیشرفت واقعی پروژه ۱۷ درصد بود، امروز پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد است. تمامی تجهیزات اصلی کارخانه خریداری شده و در حال ارسال به کارخانه است. کار ساخت کارخانه نیز در حال انجام است.

وی افزود: طبق برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال این پروژه را وارد فاز آزمایشی خواهیم کرد و در صورت تخصیص بودجه طبق وعده داده شده، آن را به بهره برداری رسمی خواهیم رساند. خرداد در سال ۱۴۰۴ اتفاق خواهد افتاد. این پروژه فروش خوبی برای تجلی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا