ترندهای روز

بهروز وثوقی و سعید راد مدیون این آقا هستند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

تقویم برگشته و آقا ناصر به سال ۸۳ رسیده است، در مورد ناصر تقوایی چه می توان گفت که قبلاً گفته نشده و نوشته نشده است؟ انگار هیچ چیز جدیدی نیست جز اینکه در ۸۳ سالگی حالش خوب نیست، درها به رویش بسته شده و ارتباطش با آدم و دنیا قطع شده و در انزوای ناخواسته زندگی می کند. او که روزگاری عاشق فوتبال بود و مثل سایر آبادانی ها فوتبال در خونش بود، احتمالا دیگر توانایی و اجازه نشستن جلوی تلویزیون و تماشای مسابقات فوتبال را ندارد.

بهروز وثوقی و سعید راد مدیون این مرد هستندبهروز وثوقی و سعید راد مدیون این مرد هستند

کارگردانی دلواپس، مطرح و صاحب نام، بیست سال از آخرین اثرش (کاغذ بدون خط) می گذرد، اما با چهل سال سابقه جدی در ادبیات، عکاسی، نویسندگی و فیلمسازی، یکی از محبوب ترین کارگردانان و شخصیت های ادبی به شمار می رود. در ایران. شاید کارنامه هنری او از نظر کمی زیاد نباشد، اما تعداد کم آثارش گنجینه رشک برانگیزی برای هنردوستان است. به مناسبت تولد این هنرمند شخصیت های ماندگار فیلم های او را مرور می کنیم.

کاپیتان سان

بهروز وثوقی و سعید راد مدیون این مرد هستند

«ناخدا خورشید» را شاید بتوان خوش فرم ترین و بهترین اثر کلاسیک سینمای ایران دانست. «کاپیتان خورشید» که داریوش ارجمند نقشش را به خوبی ایفا می کند، شخصیتی است که یک دست دارد اما فوق العاده قوی و قوی است. در واقع ناصر تقوایی با خلق این شخصیت موفق به خلق شخصیت محوری شد که برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران نقص عضو مهمی دارد و این نقص عضوی نه تنها او را تضعیف نمی کند، بلکه او را تقویت و می سازد. او یک شخصیت کاریزماتیک است. «کاپیتان خورشید» به یکی از شخصیت های ماندگار تاریخ سینمای ایران تبدیل شده است و این ماندگاری بیش از هر چیز مرهون خلاقیت و مهارت ناصر تقوایی است.

صادق ساخته شده است

بهروز وثوقی و سعید راد مدیون این مرد هستند

“صادق کرده” محصول ۱۳۵۰ دومین فیلم بلند کارنامه ناصر تقوایی است، “صادق کرده” یکی از فیلم های مطرح موج نو سینمای ایران است که مضمونی جنایی و پلیسی دارد و برگرفته از شخصیتی و شرافتمندانه است. انتقام گرفتن «صادق» معروف به صدیق کرده بابازی سعید راد با همسرش قهوه خانه ای را در جاده اندیمشک و اهواز اداره می کند. یک شب در غیاب صادق یکی از دوستانش که راننده کامیون است به قهوه خانه می آید و پس از توهین به همسر صادق او را ناخواسته می کشد. «صادق کرده» در فیلم تقوایی مردی وحشی است که آتش انتقام چشمانش را کور کرده است.

لعنت

بهروز وثوقی و سعید راد مدیون این مرد هستند

پس از «صادق کرده» در سال ۱۳۵۲ تقوایی «نآفرین» را ساخت. در این فیلم خاص و شخصی که اقتباسی از داستانی آلمانی به نام بتلق نوشته میکاوالتری است، بهروز ووشوقی نقاشی است که توسط مالکی استخدام می شود تا دیوارهای خانه ویران خود را در جزیره ای نیمه متروک نقاشی کند؛ به گزارش خبرنگار مهر، به نقل از ایرنا. «نفرین» مغفول ترین فیلم کارنامه تقوی به حساب می آید که در اکران عمومی محدود خود در سینمای کاپری با استقبال خوبی مواجه نشد.

سرهنگ

بهروز وثوقی و سعید راد مدیون این مرد هستند

«آرامش در حضور دیگران» محصول ۱۳۴۹ اولین و بهترین فیلم بلند کارنامه ناصر تقوایی است. نکته جالب و عجیب اینجاست که این اولین فیلم تقوایی نسبت به دیگر آثار او بسیار مدرن‌تر است. ناصر تقوایی از «آرامش در حضور دیگران» به عنوان سیاسی ترین فیلم تاریخ سینمای ایران نام برد. این فیلم داستان سرهنگ بازنشسته ای با بازی اکبر مشکین را روایت می کند که به همراه همسر جوانش از شهرستان به سراغ دخترانش آمده است. اما در پس این داستان، تقوایی انحطاط طبقه‌ای را روایت می‌کند که به تجددگرایی پهلوی کمک کرد و سپس قربانی همان نظام شد.

گروهبان مک کاندی

بهروز وثوقی و سعید راد مدیون این مرد هستند

فیلم «ای ایران» شاید یکی از معدود فیلم های ساخته شده درباره انقلاب اسلامی باشد که در آن مردم مستضعف به عنوان عامل اصلی انقلاب معرفی شده اند. نوبت تقوا در یک فیلم ایرانی عرصه جدیدی از طنز بود که بار دیگر طرد فیلم های سیاسی را در سیاست تقوا زنده کرد. کنایه های تندوتیز ​​به بوروکراسی شبیه گروهبان مکوندی بابازی اکبر عبدی منقضی نشده است و با وجود اینکه جنبه های طنز آنها در قسمت هایی از فیلم از بین رفته است، هنوز در یادها مانده است. افق میهن اکبر عبدی برای این نقش احتمالا به دلیل طنزی است که این شخصیت ایجاد می کند.

جهانگیر و رویا

بهروز وثوقی و سعید راد مدیون این مرد هستند

«کاغز بی خط» را یکی از مهم ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران می دانند. رویا با بازی هادیه تهرانی علاقه زیادی به نویسندگی دارد و معلمش از او می خواهد که از زندگی اش بنویسد. جهانگیر با بازی خسرو شکیبایی از اینکه همسرش به جای رسیدگی به امور خانه همیشه بیرون از خانه باشد یا بنویسد و بنویسد راضی نیست. این باعث می شود که آنها مخالفت کنند. ناصر تقوایی داستان جاودانه مردان و زنانی را روایت کرده است که از هر طبقه اجتماعی آمده اند، زیرا در هر طبقه ای همیشه چیزی وجود دارد که باعث اختلاف می شود.

عموی من ناپلئون

بهروز وثوقی و سعید راد مدیون این مرد هستند

سریال دل انگیز دایجان ناپلئون بر اساس داستان ایرج میسچ زاد، تمام شرایط لازم برای نام بردن از تقوایی را به عنوان کارگردان حرفه ای، مهارتی که تقوایی در روایت ماجراجویانه و پرشخصیت خود از خود نشان می دهد و کلاس شوخی نویسی و بازی در این مجموعه را برآورده می کند. سریال برای مخاطب عام و خاص جاودانه است. و به استانداردی در سریال های تلویزیونی تبدیل شده است که نمی توان رقیبی برای آن متصور شد.

پسر عموی ناپلئون با بازی غلامحسین نخسینه خیالی سال هاست که با توهم توطئه زندگی می کند و می خواهد بدون پرداخت هیچ بهایی به شکوه و دلاوری گذشته خود بازگردد. دایجان، بزرگ‌ترین فرد این خانواده، با افکار غیرواقعی و با مقاومت در برابر تغییرات تلاش می‌کند تا انحطاط خود را معکوس کند، اما در تقابل این کشمکش درونی و بیرونی، کمدی اتفاق می‌افتد و چه تقوای بزرگی – مسیچ‌زاد این موقعیت و ماجرا را روایت کرد. . به گزارش مجله ستاره سینما (شماره ۱۷۵ سال ۱۳۵۵) نخسینه به دلیل غرق شدن بیش از حد در نقش عمو جان دچار بیماری عصبی شد و در حین فیلمبرداری بیست روز در بیمارستان بستری بود!

نه قاسم

بهروز وثوقی و سعید راد مدیون این مرد هستند

مش قاسم با بازی درخشان پرویز فنی زاده روایت های عجیبی دارد. هوشنگ گلمکانی درباره این نقش نوشت: مش قاسم هم آدم پیله ای نیست! اما شوخی های کوچک او بیشتر به کلمات محدود می شود و عمدتاً بازتابی از رویاهای فروتنانه اوست. وی که در دوران سربازی نان آور عمویش بود، پس از بازنشستگی نیز به عنوان خدمتگزار به خدمت ادامه داد. خدمتکار شخصیتی است که گهگاه با روشی ظریف و معصومانه – و در عین حال موذیانه – برخی از اشتباهات ارباب را تصحیح می کند تا در جنگ های ضد استعماری بدون کاهش وزن و اعتبار و جایگاه عمویش سهیم باشد. . در برابر “انگلیسی بی شرف” در رکاب جنگ سالارش. او در غیاث آباد همشهریان زیادی دارد که همه آنها انواع ماجراجویی را تجربه کرده اند و هر بار که می خواهد از ماجرایی که در خانه عمو جان در حال رخ دادن است برایشان چیزی بگوید، کارش را با حرف اضافه «ما» شروع می کند. همشهری داشت…» دارد، اما هرگز اجازه نمی دهند داستانش را کامل بگوید.

بهروز وثوقی و سعید راد مدیون این مرد هستندبهروز وثوقی و سعید راد مدیون این مرد هستند

تقوایی مستندسازی را با ساخت «تاکسی متر» از سال ۱۳۴۶ در تلویزیون آغاز کرد. مستندهایی چون «مشهدقلی»، «فروغ فرخزاد»، «اربعین» و «بد جن» از دیگر آثار درخشان این فیلمساز خلاق هستند. آخرین فیلم مستند او با عنوان «آخرین تمرین» در سال ۱۳۹۲ ساخته شد که موضوع اصلی آن «تعزیه» است که با همکاری سینمای ملی ایران در جاهایی اکران شد. تقوایی یک فیلم کوتاه تحسین شده نیز دارد به نام «رهایی» که در سال ۹۵ برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا