فناوری

به ازای هر کرسی مجلس ۳۸ نفر داوطلب هستند/ بیش از ۱۱ هزار نفر تایید صلاحیت شدند

به گزارش خبرگزاری میهن تجارت و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، با پایان یافتن بررسی صلاحیت داوطلبان دوازدهمین دوره شورای اسلامی، هادی طحن نظیف وکیل و سخنگوی شورای نگهبان ضمن با حضور در شورای نگهبان صلاحیت نامزدهای دوازدهمین دوره شورای نگهبان به پایان رسید وی برای ارائه گزارش به برنامه شبکه خبر سیما رفت. پس از بررسی صلاحیت ها باید به سوالات رسانه ملی در این زمینه پاسخ دهد.

وی ابتدا حمله تروریستی در چهارمین سالگرد شهادت سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی در کرمان را محکوم کرد و سپس اظهار داشت: ۵۰ روز مهلت بررسی صلاحیت دوازدهمین دوره شورای اسلامی در نظارت بر ایران تحلیلات استانی و مرکزی است. تابلوها امروز (۱۴ دسامبر) هستند. ۱۴۰۲) پایان یافت.

طحنه نظیف اعلام کرد: فهرست کامل نتایج بررسی صلاحیت نامزدهای ایران تحلیلات شورای اسلامی به وزارت کشور و ستاد ایران تحلیلات کشور ارسال شد. وزارت کشور تا ۲ روز آینده اسامی را از طریق استانداری ها اعلام می کند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: پس از این مهلت ۳۰ روزه، شورای نگهبان بررسی صلاحیت ها را آغاز می کند. افراد رد صلاحیت شده یا رد صلاحیت شده از ۱۷ تا ۱۹ دی یک ماه فرصت دارند شکایت خود را به شورای نگهبان اعلام کنند.

این عضو حقوقی شورای نگهبان در ادامه خاطرنشان کرد: یک میلیون و ۷۵۰ هزار سند توسط کارشناسان و اعضای هیأت های نظارت استان ها و هیأت مرکزی نظارت بر ایران تحلیلات در خصوص نامزدهای ایران تحلیلات شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. سعی شد از مردم دعوت شود و اگر ابهامی وجود دارد مطرح و جمع بندی شود.

تایید صلاحیت ها افزایش یافت

طحنظیف در ادامه گفت: بیش از ۲۱ هزار پرونده از داوطلبان واجد شرایط در هیات های نظارت استان بررسی شد و بیش از ۵۲ درصد از داوطلبان واجد شرایط تایید صلاحیت شدند.

وی افزود: بر این اساس بیش از ۱۱ هزار نفر گواهینامه گرفتند که نسبت به دوره قبل (تعداد افراد تایید صلاحیت شده از هیات های نظارت استانی) دو برابر شده است.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین اعلام کرد که ۳۸ درصد از متقاضیان رد شده اند و تنها کمتر از ۲۰۰۰ نفر فاقد صلاحیت هستند که این تعداد کمتر از ۱۰ درصد داوطلبان است.

تهنازف گفت: بنابراین برای هر کرسی مجلس ۳۸ نفر تایید صلاحیت شده و در حوزه های ایران تحلیلیه به رقابت می پردازند.

عدم انطباق به میزان قابل توجهی کاهش یافته است

سخنگوی شورای نگهبان درباره عدم صلاحیت ها نیز اظهار داشت: بر اساس قانون جدید ایران تحلیلات و رهنمودهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب، تعداد عدم احراز صلاحیت ها در این دوره نسبت به دوره های قبل کاهش چشمگیری داشته است.

وی افزود: کمتر از ۱۰ درصد متقاضیان تایید نشدند. در این دوره با توجه به اینکه فرصت بیشتری در اختیار هیئت های نظارت قرار داشت، بررسی های بیشتری صورت گرفت. بیش از ۴۰۰۰ نفر دعوت شدند و اگر ابهام یا نکته ای بود با افراد برجسته و دفاعیات آنها در میان گذاشته شد. بر اساس قانون جدید ایران تحلیلات، این بار شاهد موافقت بیشتر و عدم تایید کمتر بودیم.

افراد واجد شرایط از اقشار مختلف جامعه هستند

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه با بیان اینکه صلاحیت های این دوره مورد تایید اقشار مختلف با گرایش های مختلف است، گفت: در بین مصوب شدگان بیش از ۸۰۰ استاد دانشگاه، بیش از ۱۵۰ پزشک و پزشک وجود دارد. این ستاد متشکل از ۱۳۰۰ نفر از آموزش و پرورش و بیش از ۲۵۰ نفر از وکلا و قضات و سایر اقشار از جمله روحانیون و کارمندان و بسیاری از اقشار دیگر حضور دارند.

وی افزود: همچنین بیش از ۴۰۰ نفر از دهه ۷۰ و ۳۷۰۰ نفر از دهه ۶۰ واجد شرایط هستند. زنان واجد شرایط نیز بیش از ۴ برابر تعداد کرسی های مجلس را در اختیار دارند. همچنین در سایر رده های سنی افراد با تجربه و با تجربه جزو گواهینامه ها هستند.

این حقوقدان از اعضای شورای نگهبان با بیان اینکه در این دوره از ایران تحلیلات همه گروه ها و جریان های سیاسی حضور دارند، تاکید کرد: زمینه مشارکت و نقش آفرینی همه گروه ها و جریان های سیاسی در ایران تحلیلات پیش رو فراهم است.

کسانی که تایید نمی شوند به سامانه داوطلبان مراجعه کنند

وی همچنین اعلام کرد: افرادی که شکایت دارند می توانند از روز یکشنبه (۲۶) شروع کنند دی ماه ۱۴۰۲) به سامانه «داوطلب» مراجعه کنید و از این طریق با افراد رد صلاحیت شده یا فاقد صلاحیت ارتباط برقرار خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا