ترندهای روز

به زودی می‌توانیم سرطان را با هوش مصنوعی تشخیص دهیم

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

محققان انگلیسی در آزمایشی جدید نشان داده اند که یک مدل هوش مصنوعی می تواند سرطان را با دقت بیش از ۹۰ درصد تشخیص دهد و به درمان اولیه آن کمک کند.

یک تحقیق جدید نشان می دهد که پزشکان به زودی می توانند از هوش مصنوعی برای تشخیص سرطان در بیماران و ارائه درمان به موقع استفاده کنند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، سرطان با بیش از ۱۹ میلیون مورد و ۱۰ میلیون مرگ سالانه یکی از چالش برانگیزترین بیماری ها در انسان است. ماهیت پیشرونده سرطان درمان تومورهای مرحله آخر را دشوار می کند.

اطلاعات ژنتیکی در DNA توسط الگوهایی که ساختار آن را تشکیل می دهند کدگذاری می شود. تغییرات محیطی خارج از سلول می تواند برخی از الگوهای DNA را با افزودن یک گروه متیل تغییر دهد. این فرآیند متیلاسیون DNA نامیده می شود.

هر سلول دارای میلیون ها علامت متیلاسیون DNA است. محققان تغییراتی را در این علائم در مراحل اولیه پیشرفت سرطان مشاهده کرده اند. این تغییرات می تواند به تشخیص زودهنگام سرطان کمک کند. می توان بررسی کرد که کدام بازها در DNA در بروز سرطان نقش دارند و در مقایسه با بافت سالم تا چه اندازه متیله شده اند.

شناسایی علائم متیلاسیون DNA خاص که نشان دهنده انواع مختلف سرطان است مانند جستجوی سوزن در انبار کاه است. اینجاست که هوش مصنوعی می تواند کمک کند.

محققان “دانشگاه کمبریج” و “کالج امپریال لندن” هوش مصنوعی را با ترکیبی از یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق برای بررسی الگوهای متیلاسیون DNA و تشخیص ۱۳ نوع مختلف سرطان از جمله سرطان آموزش دادند. سینه، کبد، ریه و پروستات را از بافت غیر سرطانی تشخیص دهد. مدل هوش مصنوعی آنها توانست سرطان را با دقت ۹۸.۲ درصد تشخیص دهد. این مدل به نمونه‌های بافت متکی است و به آموزش و آزمایش بیشتر روی مجموعه‌ای از نمونه‌های بافتی متنوع‌تر نیاز دارد تا برای استفاده بالینی آماده شود.

محققان عملکرد درونی مدل هوش مصنوعی خود را بررسی کردند و نشان دادند که این مدل می‌تواند درک فرآیندهای زمینه‌ای درگیر در سرطان را تقویت و افزایش دهد.

شناسایی الگوهای متیلاسیون غیرمعمول در بافت به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی اجازه می دهد تا سرطان را زودتر تشخیص دهند. این می تواند به طور چشمگیری نتایج درمان را برای بیماران بهبود بخشد زیرا اکثر سرطان ها در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان هستند.

شمیت سامارجیوا، محقق ارشد این پروژه گفت: روش‌های محاسباتی مانند این مدل، با آموزش بهتر با داده‌های متنوع‌تر و آزمایش‌های دقیق‌تر، در نهایت مدل‌های هوش مصنوعی را ارائه می‌کنند که می‌تواند به پزشکان در تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان کمک کند. . این کار نتایج بهتری را برای بیمار به همراه خواهد داشت.

این تحقیق در مجله “Biology Methods & Protocols” منتشر شده است.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا