فرهنگ و هنر

به مناسبت ۹۰ سالگی: نگاهی به بهترین فیلم‌های سوفیا لورن :: افق میهن

به گزارش افق میهن به نقل از گاردین، سوفیا لورن در طول دهه ها بازیگری در سینما نقش های مختلفی را ایفا کرد. از نقش یک مادر در ایتالیای فاشیست گرفته تا فیلم برنده اسکار او در نقش مادری که از وحشت جنگ فرار می کند، در کمدی ترین فیلم ها از او غافل نشده است.

گاردین به مناسبت جشن تولد ۹۰ سالگی این بازیگر، ۲۰ فیلم از بهترین فیلم های او را رتبه بندی و معرفی کرده است.

۲۰. “آماده برای پوشیدن” نوشته رابرت آلتمن (۱۹۹۴)

چهاردهمین و آخرین همکاری لورن با مارچلو ماسترویانی فیلمی طنز درباره دنیای مد است که لورن برای آن جایزه گلدن گلوب را دریافت کرد.

۱۹. «کنتس هنگ کنگ» نوشته چارلی چاپلین (۱۹۶۷)

آخرین فیلم چارلز چاپلین به عنوان کارگردان (و نقش کوتاه در فیلم) و اولین فیلم رنگی او، موفقیتی در گیشه نداشت و حضور مارلون براندو کمکی نکرد. اما حضور لورن به عنوان یک کنتس بی تابعیت روسی که در کابین یک کشتی زندگی می کند خاطره انگیز است. چاپلین در زمان ساخت این فیلم ۷۸ ساله بود و در این فیلم نقش کم رنگی از پیشخدمت کشتی را بازی کرد.

۱۸. «پیرمردها» نوشته هوارد دویچ (۱۹۹۵)

فیلمی کمدی با بازی والتر ماتائو، جک لمون و لورن. هر سه بازیگر در کمدی های بهتری بازی کرده اند، اما نمادین هستند و هنوز تماشای آنها لذت بخش است.

۱۷. «میلیونر» اثر آنتونی آسکوئیث (۱۹۶۰)

در این اقتباس ناموفق از نمایشنامه جورج برنارد شاو، لورن نقش ثروتمندترین زن جهان را بازی می کند، اما در کنار یک دکتر نوع دوست با بازی پیتر سلرز قهوه ای چهره، تماشاگران را به خود جلب می کنند.

۱۶. «افسانه گمشده» اثر هنری هاتاوی (۱۹۵۷)

لورن به همراه جان وین در بیابان به عنوان راهنما برای کمک به یافتن یک شهر گمشده است. اما داستان ماجراجویی کارگردان مدت ها قبل از تمام شدن قدرت شخصیت هایش به پایان می رسد.

۱۵. «قایق خانه» نوشته ملویل شاولسون (۱۹۵۸)

کری گرانت و لورن در این فیلم با هم بازی کرده اند.

۱۴. “شیطان صورتی” نوشته جورج کوکور (۱۹۶۰)

در این وسترن کوچک اما رنگارنگ، لورن به عنوان بازیگری ظاهر می شود که با گروهی متعلق به آنتونی کوئین در غرب قدیم سفر می کند. تهیه کننده فیلم کارلو پونتی، شوهر معروف سوفیا لورن بود.

۱۳. «در ناپل آغاز شد» نوشته ملویل شاولسون (۱۹۶۰)

در این کمدی رمانتیک، کلارک گیبل در فیلم ماقبل آخر خود نقش یک وکیل آمریکایی را بازی می کند که متوجه می شود برادر مرحومش یک پسر هشت ساله دارد که اکنون توسط عمه اش (لورن) در کاپری نگهداری می شود. رنگ محلی و فضاهای رمانتیک از ماه می تا سپتامبر هنوز هم دیدنی است. لورن برای این فیلم نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن در فیلم موزیکال یا کمدی شد و جایزه هنریتا را دریافت کرد.

۱۲. «زندگی پیش رو» اثر ادواردو پونتی (۲۰۲۰)

لورن از دوران بازنشستگی خارج شد تا نقش یک بازمانده از هولوکاست و کارگر سابق جنسی را بازی کند که در یک درام به نویسندگی و کارگردانی پسرش، ادواردو پونتی، مهدکودکی را در بندری در جنوب ایتالیا اداره می‌کند. او با یک بچه خیابانی ۱۲ ساله اهل سنگال پیوند می زند که کیف پولش را می دزدد. این فیلم از رمان رومن گاری اقتباس شده و لورن برنده جایزه دیوید بهترین بازیگر زن شد دی دوناتلو معادل اسکار ایتالیا شد.

۱۱. «پسری روی دلفین» نوشته ژان نگولسکو (۱۹۵۷)

اولین فیلم انگلیسی زبان لورن، که در آن او نقش یک غواص اسفنجی یونانی را بازی می کند که مجسمه ای باستانی را پیدا می کند و بین یک باستان شناس بی اخلاق و یک کلکسیونر وحشت زده درگیر می شود. این اولین محصول هالیوودی بود که در یونان فیلمبرداری شد.

۱۰. «آفتابگردان» اثر ویتوریو دی سیکا (۱۹۷۰)

لورن و ماسترویانی در یک ملودرام عاشقانه دوباره با هم هستند، اما نه برای مدت طولانی! افسوس که جنگ جهانی دوم است و ماسترویانی به جبهه روسیه فرستاده می شود. هنگامی که جنگ به پایان می رسد، لورن در سراسر اتحاد جماهیر شوروی به دنبال او می گردد و در نهایت برنده جایزه دیوید می شود دی دوناتلو ایتالیا می شود.

۹. «گذر کاساندرا» نوشته جورج پی کازماتوس (۱۹۷۶)

مانند بسیاری از کهنه سربازان هالیوود در دهه ۱۹۷۰، لورن بخشی از گروه بازیگران یک فیلم فاجعه آمیز شد. او و همسر سابقش (با بازی ریچارد هریس) مسافران قطار اروپایی با یک مسافر مرد آلوده به طاعون مرگبار هستند. قطار آنها نه تنها با سرعت از یک مسیر خطرناک عبور می کند، بلکه بالادست ها نمی خواهند مسافران از تصادف جان سالم به در ببرند.

۸. “سقوط امپراتوری روم” اثر آنتونی مان (۱۹۶۴)

در یک سناریوی الهام گرفته از ادوارد گیبون (که بخشی از آن در گلادیاتور بازیافت شد)، لورن نقش دختر مارکوس اورلیوس را بازی می‌کند که به معشوقش (استفان بوید) می‌پیوندد تا امپراتور ظالم کومودوس (کریستوفر پلامر) را سرنگون کند. .

۷. «نقش عربی» اثر استنلی دونن (۱۹۶۶)

استنلی دونن در این فیلم جاسوسی لورن تقریباً به تنهایی این فیلم شیک انگلیسی را ارزش دیدن دارد. گریگوری پک دیگر بازیگر این فیلم است.

۶. «کلید» اثر کارول رید (۱۹۵۸)

ویلیام هولدن نقش یک کاپیتان یدک کش کانادایی را بازی می کند که در طول جنگ جهانی دوم در یک ماموریت انتحاری برای نجات کشتی ها از زیر قایق ها است. او مانند سلف مقتول خود به آپارتمان یک مهاجر سوئیسی با بازی لورن پناه می برد.

۵. “ازدواج به سبک ایتالیایی” اثر ویتوریو دسیکا (۱۹۶۴)

در این کمدی رمانتیک، لورن نقش محبوب یک تاجر بدبین را بازی می کند (ماستروئیانی به نوعی این شخصیت نفرت انگیز را دوست داشتنی می کند) که تا زمانی که تظاهر به مرگ کند نمی تواند رابطه آنها را جدی بگیرد. لورن برای بازی در این فیلم نامزد اسکار شد.

۴. «ال سید» اثر آنتونی مان (۱۹۶۱)

در اولین کار حماسی آنتونی مان، لورن نقش چیمن را بازی می‌کند که ازدواجش با یک قهرمان قرن یازدهمی (چارلتون هستون) زمانی که پدرش را در یک دوئل می‌کشد، شروعی دشوار دارد، اما آنها آشتی می‌کنند و او به یک رواقی نجیب ختم می‌شود. که شوهرش سوار بر افسانه ها می شود

۳. «دیروز، امروز و فردا» اثر ویتوریو دسیکا (۱۹۶۳)

لورن و ماسترویانی در این کمدی برنده جایزه اسکار و بفتا نقش یک زوج ایتالیایی را دوباره بازی می کنند. جایزه لورن دیوید دی او همچنین برای این فیلم دوناتلو را دریافت کرد.

۲. “دو زن” اثر ویتوریو دسیکا (۱۹۶۰)

درام نئورئالیستی دسیکا در زمان جنگ، بر اساس رمانی از آلبرت موراویا اما بر اساس رویدادهای واقعی وحشتناک، یکی از غنی ترین نقش های دوران حرفه ای خود را به لورن داد و جایزه اسکار بهترین بازیگر زن و بفتا، جایزه جشنواره فیلم کن، منتقدان نیویورک را برای او به ارمغان آورد. دایره و دیوید دی دوناتلو انجام می دهد. او نقش مادری را بازی می کند که با دخترش از بمباران رم توسط متفقین فرار می کند، اما بدتر از آن در راه است و داستان دلخراش بقا در راه است. ژان پل بلموندو دیگر بازیگر این فیلم است.

۱. «یک روز خاص» اثر اتوره اسکولا (۱۹۷۷)

فیلمی با رنگ قهوه‌ای مربوط به دوره فاشیسم که داستان آن در سال ۱۹۳۸ اتفاق می‌افتد. در سفر دولتی هیتلر به رم، لورن نقش یک زن خانه‌دار شلوغ را بازی می‌کند که شوهر و ۶ فرزندش با همسایه‌های خود برای تماشای رژه رفته‌اند و آپارتمان خالی است به جز برای یک گوینده رادیو (Mastroianni) که در انتظار اخراج است. . این دو به روشی بعید به هم پیوند می خورند و یکی از بهترین زوج های سینما را در اوج بازی خود ایجاد می کنند. این فیلم نامزد بهترین فیلم و بازیگر خارجی زبان اسکار شد و برنده بهترین فیلم خارجی جشنواره سزار و برنده جایزه بهترین کارگردان و بازیگر زن (سوفیا لورن) از جوایز دیوید شد. دی دوناتلو برنده شد.

سوفیا لورن در ۲۰ سپتامبر ۱۹۳۴ به دنیا آمد و یکی از آخرین ستارگان مشهور بازمانده از دوران طلایی سینمای هالیوود و تنها فرد زنده در لیست موسسه فیلم آمریکا است. جایزه افتخاری اسکار و جایزه گلدن گلوب سیسیل بی دمیل، شیر طلایی افتخاری ونیز، سزار و خرس برلیناله همگی به افتخار این بازیگر به او اعطا شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا