اقتصاد جهان

بوئینگ به جرم خود در دو سانحه مرگبار 737 مکس اعتراف کرد

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از خبرگزاری فرانسه، غول هوافضای آمریکایی بوئینگ روز دوشنبه اعلام کرد که در مورد دو سانحه مرگبار ۷۳۷ مکس با وزارت دادگستری این کشور به توافق رسیده است که مقصر بودن این شرکت هواپیماسازی را ثابت می کند. جرم، طبق اسناد دادگاه پذیرفته شده است.

این توافق پس از آن صورت گرفت که دادستان ها گفتند بوئینگ تعهدات مندرج در توافق قبلی را برای رسیدگی به علت دو سانحه که بیش از پنج سال پیش در اتیوپی و اندونزی رخ داد، نقض کرده است.

بر اساس این گزارش، دو سانحه جداگانه شامل یک بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ در کمتر از پنج ماه بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ رخ داده است که یکی مربوط به لاین ایر و دیگری با شرکت هواپیمایی اتیوپی بوده و ۳۴۶ نفر کشته شده‌اند.

بوئینگ در بیانیه خود گفت: ما با وزارت دادگستری بر سر مفاد قطعنامه به توافقی اصولی دست یافته ایم.

خانواده قربانیان بلافاصله نسبت به این تصمیم اعتراض کردند و گفتند که این توافقنامه “به طور غیرمنصفانه امتیازاتی را به بوئینگ می دهد که دیگر متهمان هرگز دریافت نخواهند کرد.”

اسناد دادگاهی که روز یکشنبه در تگزاس ثبت شد، حاکی از آن است که این شرکت به “توطئه برای کلاهبرداری از ایالات متحده” در طول فرآیند مجوز پرواز برای هواپیمای مکس اعتراف کرده است.

به عنوان بخشی از توافق، بوئینگ از محاکمه جنایی اجتناب خواهد کرد و در عوض با تعدادی از شرایط، از جمله جریمه ۲۴۳.۶ میلیون دلاری علاوه بر مبلغی که قبلاً پرداخت شده است، موافقت خواهد کرد.

پیش از این اعلام شده بود که این توافق همچنین مستلزم یک حسابرس مستقل برای اندازه گیری اقدامات ایمنی و انطباق بوئینگ به مدت سه سال است.

پس از اینکه بوئینگ در سال ۲۰۲۱ اعتراف کرد که در مورد سیستم کنترل پرواز خود به اداره هوانوردی فدرال (FAA) دروغ گفته است، این شرکت موافقت کرد که بیش از ۲.۵ میلیارد دلار به عنوان بخشی از توافق با وزارت دادگستری ایالات متحده بپردازد.

در هر دو سقوط در سال های اخیر، خوانش سنسور سیستم کنترل معیوب باعث شد جت های ۷۳۷ مکس به طور ناگهانی از دماغه هواپیما بیفتند. اگر بوئینگ این قرارداد را رعایت می کرد، این شرکت پس از یک دوره سه ساله که در ژوئیه امسال به پایان رسید، از این مسئولیت معاف می شد.

در ماه مه، دادستان های فدرال بوئینگ را به نقض مفاد توافق متهم کردند و مدعی شدند که این شرکت به تعهدات خود عمل نکرده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا