اقتصاد جهان

بوئینگ 737 مکس بازهم مشکل ساز شد

اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) روز دوشنبه اعلام کرد که بیش از ۲۵۰۰ هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس به دلیل وجود مشکل احتمالی در ژنراتورهای اکسیژن اضطراری آنها نیاز به بازرسی دارند.

اگر فشار در هواپیما کاهش یابد، ماسک های اکسیژن به طور خودکار از محفظه های بالای سر مسافران پایین می آیند. پس از اینکه بوئینگ متوجه شد که برخی از ژنراتورها ممکن است به دلیل نقص در اتصالات کار نکنند، اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده دستورالعمل قابلیت پرواز برای مدل هواپیما را صادر کرد که نیاز به بازرسی فوری دارد.

این راهنما ۲۶۰۰ مدل بوئینگ ۷۳۷ مکس و نسل بعدی آنها را پوشش می دهد. خطوط هوایی بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ روز فرصت دارند تا بازرسی ها را کامل کنند و در صورت لزوم “اقدامات اصلاحی” را انجام دهند. آنها همچنین از نصب قطعات احتمالی معیوب منع شده اند.

در ۱۷ ژوئن، بوئینگ یادداشتی را برای مشتریان خطوط هوایی خود ارسال کرد که در آن به مشکل احتمالی در تامین اکسیژن اضطراری اشاره کرد.

به گفته سازنده هواپیما، تحت شرایط خاص، دسته سیم‌های ژنراتور ممکن است تا ۳/۴ اینچ جابه‌جا شوند و از عملکرد صحیح آن‌ها جلوگیری کنند. این شرکت علت این امر را یک چسب معیوب می داند که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد.

بوئینگ در بیانیه‌ای گفت: ما از چسب قبلی در تمام هواپیماهای تحویل جدید استفاده کرده‌ایم تا اطمینان حاصل کنیم که ژنراتورها در جای خود محکم می‌مانند.

این شرکت افزود: در بازرسی از هواپیماهای تحویل نشده هیچ هواپیمای متاثر از این نقص شناسایی نشد.

اعلام روز دوشنبه کمتر از یک روز پس از جریمه ۲۴۳.۶ میلیون دلاری بوئینگ به دلیل عدم رعایت مفاد توافقنامه ۲۰۲۱ با دولت ایالات متحده منتشر شد.

پس از دو سانحه مرگبار ۷۳۷ مکس که کل ناوگان را در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ زمینگیر کرد، بوئینگ موافقت کرد بیش از ۲.۵ میلیارد دلار برای رسیدگی به اتهام گمراه کردن اداره هوانوردی فدرال در مورد جلوگیری از نقص سیستم بپردازد.

در ماه مه، دادستان های فدرال بوئینگ را به نقض مفاد توافق متهم کردند و مدعی شدند که این شرکت به تعهدات خود عمل نکرده است.

بر اساس این گزارش، دو سانحه جداگانه شامل یک بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ در کمتر از پنج ماه بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ رخ داده است که یکی مربوط به لاین ایر و دیگری با شرکت هواپیمایی اتیوپی بوده و ۳۴۶ نفر کشته شده‌اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا