فرهنگ و هنر

بودجه صداوسیما ۵۸ درصد زیاد شد حقوق کارمندان و بازنشستگان فقط ۲۰ درصد!

با تصویب افزایش ۵۸ درصدی بودجه صدا و سیما در سال آینده و رسیدن این اعتبار به مرز ۲۴ هزار میلیارد تومان، بسیاری از مردم این اعتبار سنگین را با افزایش جزئی حقوق حقوق بگیران مقایسه کردند و به این نتیجه رسیدند که نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند. به ضرر «معیشت». در هفتم بهمن بر اساس تصویب کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، دولت مکلف است. […]

با تصویب افزایش ۵۸ درصدی بودجه صدا و سیما در سال آینده و رسیدن این اعتبار به مرز ۲۴ هزار میلیارد تومان، بسیاری از مردم این اعتبار سنگین را با افزایش جزئی حقوق حقوق بگیران مقایسه کردند و به این نتیجه رسیدند که نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند. به ضرر «معیشت».
در هفتم بهمن بر اساس تصویب کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳، دولت مکلف شد بودجه صدا و سیما را از ۱۸ هزار میلیارد تومان به ۲۴ هزار میلیارد تومان در سال آینده افزایش دهد. بر این اساس کمیسیون تلفیق از دولت درخواست کرد در مرحله دوم بودجه پیشنهادی صدا و سیما در سال آینده را ۳۳ درصد افزایش دهد تا علاوه بر رشد لایحه، مجموع افزایش این اعتبار به ۵۸ درصد برسد.
این هزینه ویژه نمایندگان مجلس برای صدا و سیما در حالی که حقوق مزدبگیران شاغل و بازنشسته را تنها ۲۰ درصد افزایش دادند و کف حقوق بازنشستگان را به ۱۰ میلیون تومان (یک سوم خط فقر ۳۰ میلیون تومانی) رساندند، شایستگی زیادی دارد. نقد؛ حتی رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز به افزایش گسترده بودجه صدا و سیما اعتراض کرده است. داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در صحن علنی مجلس اعلام کرد: «بودجه صدا و سیما و قوه قضائیه نسبت به سال جاری ۵۸ درصد افزایش داشته و این در حالی است که رشد بودجه سایر دستگاه ها در سال آینده افزایش یافته است. سال حدود ۱۲ درصد است. رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین گفته است که «این افزایش بودجه تلویزیون و قوه قضائیه ۳۷ هزار میلیارد تومان بار مالی بر دوش دولت تحمیل کرده است».
افزایش ۵۸ درصدی بودجه صدا و سیما و موسسات ویژه در حالی به تصویب نمایندگان مجلس رسیده است که دولت و مجلس بارها مدعی خالی بودن خزانه بیت المال و وجود بودجه احتمالی شده اند. کمبود. روابط توزیعی بودجه سال آینده نشان می دهد که بار این «کسری» تماماً بر دوش حقوق بگیران است و طبقات بالای جامعه مستثنی شده اند.
در بودجه سال آینده افزایش حقوق مزدبگیران شاغل و بازنشسته تنها ۲۰ درصد تعیین شده است. در عین حال منابع هدفمندی یارانه ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ هفت میلیون و ۵۸۸ هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است که نسبت به قانون بودجه امسال تنها ۱۵ درصد رشد داشته است. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، منابع هدفمندی یارانه ها هفت میلیون و ۵۸۸ هزار میلیارد ریال است. منابع هدفمندی یارانه ها در بودجه امسال ۶ میلیون و ۵۹۸ هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال بوده است. در واقع در این شرایط اضطراری معیشتی، قرار است اعتبار یارانه های پرداختی به مردم تنها به میزان ناچیز و ناکافی ۱۵ درصد افزایش یابد و این در حالی است که در آخرین روز دی ماه اردیبهشت کمیسیون تلفیق شورای اسلامی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ۵۰ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای هدفمندی یارانه ها را کاهش داد که معادل تقریباً دو ماه یارانه نقدی شهروندان ایرانی است.


به این ترتیب نمایندگان مجلس ۵۰ هزار میلیارد تومان تقریبا معادل دو ماه یارانه نقدی شهروندان از اعتبار هدفمندی یارانه های سال آینده کسر کرده اند اما همین نمایندگان ۲۴ هزار میلیارد تومان از یارانه نقدی شهروندان را کسر کرده اند. اعتباری تقریبا معادل یک ماه یارانه نقدی تمامی یارانه بگیران کشور است. برای صدا و سیما در نظر گرفته اند و البته این نمایندگان همراه با دولت با افزایش بیش از ۲۰ درصدی حقوق مزدبگیران موافقت نکردند.
سوال اینجاست که در شرایطی که معیشت بیش از نیمی از جمعیت کشور زیر خط فقر است و برای بهبود نیاز به افزایش حقوق بیش از ۵۰ یا ۶۰ درصدی دارند، چرا بودجه صدا و سیما و قوه قضائیه است. افزایش ۵۸ درصدی؟! مگر صداوسیما خودش راههای درآمدزایی ندارد پس چرا باید از خزانه دولت که به قول آقایان بیت المالل خالی است اعتبار هنگفتی بگیرد؟
محمدرضا نیک نژاد یکی از فعالان صنفی فرهنگیان بازنشسته با انتقاد از این بی تناسبی بسیار ناعادلانه به ایلنا گفت: افزایش بودجه فقط محدود به صدا و سیما نیست، بلکه افزایش بودجه تنها محدود به صدا و سیما نمی شود. بودجه سازمان های فرا مجری و غیردولتی مدام در حال افزایش است، افزایشی که تقریباً همیشه بیش از دو برابر افزایش حقوق حقوق بگیران است. وقتی بودجه این موسسات بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است، چگونه افزایش حقوق بازنشستگان را تنها ۲۰ درصد در نظر گرفتند؟ باید بدانیم که همسان سازی همچنان یک وعده بدون ضمانت اجرایی است و در برنامه هفتم به سال های بعد موکول شده است.
وی افزود: افزایش بیش از ۵۰ درصدی بودجه دستگاه های حاکمیتی (آنهایی که اعتباراتشان را می شناسیم) در شرایط فعلی به شدت مورد انتقاد است. از مجلس و دولت باید پرسید که چگونه هزینه های این موسسات در سال جاری ۵۸ درصد افزایش یافته اما طبق ادعای شما هزینه زندگی تنها ۲۰ درصد افزایش یافته است؟ در چهار پنج سال اخیر حداقل ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصد اقلام اساسی زندگی مردم گران شده است اما هر سال افزایش حقوق حدود ۱۵ یا ۲۰ درصد بوده است! امروز با ماهی ۳۰ میلیون تومان نمی توان زندگی کرد، اجاره داد، اقلام خوراکی خرید و هزینه درمان و آموزش را پرداخت کرد. این در حالی است که آقایان افزایش حقوق ۲۰ درصدی را برای مزدبگیران شاغل و بازنشسته کشور کافی می دانند!
نیک نژاد به عنوان یکی از بازنشستگان آموزش و پرورش می گوید: هنوز رتبه حقوقی به ما نرسیده و هنوز به طور کامل پاداش پایان خدمت به ما پرداخت نشده است، تنها ۳۰ درصد از پاداش به حساب بازنشستگان واریز شده است. چگونه انتظار دارند بازنشستگان با این خستگی که در افزایش حقوق اعمال کرده اند بتوانند زندگی خود را بچرخانند؟ بدون شک قدرت خرید حقوق بگیران در سال آینده حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت. در چنین شرایطی بازنشستگان چگونه باید با افزایش ۵۸ درصدی بودجه نهادی مانند صداوسیما برخورد کنند؟
سخاوت نمایندگان مجلس برای رادیو و تلویزیون در حالی که هیچ برنامه ای برای بحران معیشتی اندیشیده اند، به شدت مورد انتقاد است. جالب است بدانید در حالی که دولت در لایحه ۱۴۰۳ بودجه صدا و سیما را از ۸ هزار میلیارد تومان فعلی به ۱۸ هزار میلیارد تومان افزایش داد، نمایندگان مجلس در خرج ویژه ای ۶ هزار میلیارد تومان دیگر اضافه کردند تا این اعتبار به ۲۴ هزار میلیارد تومان برسد. رسیدن وقتی خیل عظیمی از بازنشستگان قرار است سال آینده حداقل ۱۰ میلیون تومان حقوق بگیرند، این گسترش بی رویه را چگونه باید تفسیر کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا