فرهنگ و هنر

بورس، نماد مشارکت مردم در جهش تولید


ایران تحلیل –

میثم زالی در گفتگو با مجلس سنا با تاکید بر مزایای سرمایه گذاری مردم در بازار سرمایه اعلام کرد: تقویت بازار سرمایه قطعا زمینه های اشتغال را برای توسعه واحدهای صنعتی، مهار تورم و رقابتی شدن محصولات فراهم می کند.

وی با بیان اینکه این اتفاق باعث خروج وجوه از بازارهای غیرمولد و ورود به بازار سرمایه می شود، تصریح کرد: دولت و سیاست گذاران باید در قالب دستورالعمل ها و بخشنامه های مشخص مردم را به سمت سرمایه گذاری در بورس هدایت کنند.

تشویق دولت سابق به ورود به بورس

زالی با اشاره به تشویق دولت سابق برای ورود مردم به بورس، گفت: شیوه نادرست دعوت مردم به بورس باعث شد سهامداران تجربه خوبی از سرمایه گذاری در بورس نداشته باشند، بنابراین باید مراقب بود که در بورس حضور نداشته باشند. اعتماد مردم را به بورس از دست بدهد، زیرا در غیر این صورت شاهد خروج سرمایه های مردم از بورس و ورود به بازارهای غیرمولد خواهیم بود.

دبیر سابق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با بیان اینکه نقش بازار سرمایه در ایران برای تامین مالی واحدهای تولیدی و صنعتی مانند کشورهای پیشرفته نیست، گفت: در ایران تامین مالی واحدهای تولیدی بانک محور بوده و تاکنون فرهنگ صحیحی برای تامین مالی بنگاه ها از طریق بازار سرمایه صورت نگرفته است.

وی با اعلام اینکه سرمایه گذاران با مزایا و مزیت های بهره مندی از بازار سرمایه و راه های تامین مالی از طریق این بازار آشنا نیستند، افزود: بهتر است سازمان بورس در این زمینه ورود کرده و تصمیمات لازم را برای فرهنگ سازی دولت اتخاذ کند. واحدها

زالی بازار سرمایه را نماد مشارکت مردم در جهش تولید خواند و گفت: بازار سرمایه با ایفای نقش خود زمینه حضور مردم در بورس و ورود سرمایه های خرد به این بازار را فراهم می کند که نوید جهش را می دهد. تولید و مشارکت مردم در رونق تولید. بود.

نقش مهم وزارت حراست در تامین مالی شرکت های تولیدی

دبیر سابق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با تاکید بر نقش مهم وزارت حراست در تامین مالی بنگاه های تولیدی اعلام کرد: تاکنون نظام بانکی نتوانسته نقش خود را در اقتصاد کشور به خوبی ایفا کند، بنابراین بهتر است به اداره دارایی وزارت امنیت اقدام کنید. به جای سوق دادن تولیدکنندگان به سمت تامین مالی از طریق سیستم بانکی، اقدامات لازم را برای فرهنگ سازی واحدهای تولیدی برای استفاده از ابزارهای تامین مالی جدید بازار سرمایه انجام دهید.

وی گفت: سرمایه گذاران باید برای سرمایه گذاری در بورس آرامش نسبی داشته باشند و به این موضوع توجه داشته باشند که نسبت به سایر بازارها سود خوبی از این بازار نصیبشان خواهد شد.

زالی گفت: در این صورت سرمایه گذاران به جای سرمایه گذاری در سپرده های بانکی و بازارهای موازی به سرمایه گذاری در بورس تشویق می شوند.

دبیر سابق تسهیل و رفع موانع تولید ادامه داد: متأسفانه نظام بانکی به دلیل حضور سفته بازی در بافت غیرمولد کشور تمایل چندانی برای هدایت سرمایه به سمت بازارهای مولد ندارد. سرمایه تلاش کرد.

مزایای تجدید ارزیابی دارایی های شرکت ها

دبیر سابق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در ادامه گفتگو با مجلس سنا به مزایای تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود تورم دو رقمی در اقتصاد کشور و افزایش واقعی دارایی های شرکت ها نسبت به ارزش دفتری دارایی ها، این رویداد می تواند کمک کننده باشد. برای نشان دادن ارزش واقعی شرکت ها.

وی ادامه داد: طبیعتا پس از تجدید ارزیابی دارایی های شرکت ها، تکلیف سهامداران با دارایی های شرکت مشخص می شود و با اطلاع از ارزش دقیق دارایی ها، می توانند سرمایه گذاری مناسبی را در شرکت ها انجام دهند.

زالی معتقد است که این امر به افزایش قدرت اعتباری شرکت ها و همچنین دریافت اعتبار مورد نیاز شرکت ها کمک می کند.

دبیر سابق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گفت: طبیعتاً با افزایش قانونی ارزش آنها، شرکت ها می توانند اعتبارات بیشتری برای تامین نقدینگی دریافت کنند.

وی تاکید کرد: تجدید ارزیابی دارایی ها منجر به اصلاح ساختاری و نظارت دقیق بر استهلاک دارایی های شرکت ها می شود و این امر عملکرد بهتری را برای ارزیابی دارایی های شرکت ها در پی خواهد داشت.

به گفته زالی، حضور شرکت ها در بورس منجر به افزایش ارزش سهام شرکت ها و جذب سرمایه گذاران جدید می شود.

دبیر سابق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ادامه داد: بهره مندی از معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی دارایی ها می تواند انگیزه ای برای تشویق واحدهای صنعتی به انجام تجدید ارزیابی دارایی های شرکت ها باشد.

وی با اعلام اینکه این مشوق را که تنها یک بار به شرکت ها داده می شود در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تسری داده ایم، گفت: با تمدید مشوق مالیاتی، شرکت ها دارایی های خود را مجدد ارزیابی و دارایی های خود را به روز می کنند. .

موانع بر سر راه پرش تولید

زالی با اشاره به موانع بر سر راه جهش تولید، اعلام کرد: تعداد موانع تولید بی شمار است و صحبت های مطرح شده برای حمایت از تولید تنها در قالب شعارهای تکراری است.

دبیر سابق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ادامه داد: عدم دسترسی تولیدکنندگان به نقدینگی مورد نیاز، بخشنامه ها، آیین نامه ها و قوانین ایجاد، قوانین متعدد و متناقض برای تولیدکنندگان، بوروکراسی خسته کننده دولت، رفتار نامتعارف نهادهای مختلف از جمله سازمان امور مالیاتی، تامین اجتماعی و نظام بانک روبه‌روی واحدهای تولیدی یکی از موانعی است که مانع از تحقق جهش تولید و رونق اقتصادی شده است.

وی تاکید کرد: وجود چنین موانعی باعث جذب سرمایه گذاران برای ورود به بازارهای غیرمولد و کاهش جذابیت فعالیت های صنعتی و تولیدی شده است.

زالی با بیان اینکه طی سال های گذشته عملکرد شرکت ها به دلیل اثر قطعی برق و گاز آسیب دیده است، گفت: تاکنون در هیچ کجای دنیا شاهد تحمیل قطعی برق و گاز به واحدهای صنعتی نبوده ایم. اکثر مصارف خانگی برای قطع برق در اولویت قرار گرفته اند.»

دبیر سابق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بر تاثیر قطعی برق و گاز واحدهای تولیدی و صنعتی بر تولید ناخالص داخلی تاکید کرد و افزود: در سال های اخیر این موضوع به عنوان یک روش متعارف مطرح شده و شاهد آن بوده ایم. تاثیر منفی بر مشاغل صنعتی

وی خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۶۱ قانون رفع موانع تولید، وزارت حراست به عنوان رئیس ستاد مسئولیت تسهیل و رفع موانع تولید را بر عهده دارد و باید تمام تلاش خود را برای افزایش سرعت تولید به کار گیرد. رونق اقتصادی

ستاد تسهیل و رفع موانع تولید موظف به حمایت از تولید است

زالی بر عضویت وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر تعاون، رفاه اجتماعی، وزیر کشور، رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه در این ستاد تاکید کرد و گفت: این ستاد می تواند کانونی برای حل مشکلات واحدهای تولیدی باشد اما در سال های اخیر از ظرفیت این ستاد برای تحقق جهش تولید به خوبی استفاده نشده است و به دلیل عدم بهره مندی از این ظرفیت قانونی وزیر صمت خود را وزیر گدایی و گدایی می داند.

دبیر سابق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تاکید کرد: قانون این اختیار را به وزیر صنعت داده است که با تشکیل این ستاد و ایجاد مشارکت سازمانی بین همه دستگاه های حاکمیتی، تحقق شعار سال ۱۴۰۳ را دنبال کند.

وی با بیان اینکه تلاش ما در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید این بود که هیچ دستگاهی اجازه صدور بخشنامه نداشته باشد و بخشنامه های مربوطه از طریق این ستاد صادر شود، گفت: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید باید موظف به حمایت از تولید در کشور است، زیرا در این صورت به ثبات مطلوب در فضای تولید و سرمایه گذاری دست خواهیم یافت و سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بورس آرامش خاطر خواهند داشت.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا