فناوری

بورس به کدام سو می‌رود؟


بیشتر بخوانید: زمان واریز سود مرحله دوم سهام عدالت


نگاهی به وضعیت بورس تهران پس از … مرداد ماه ۲۰۱۸ نشان می دهد که پس از ثبت رکوردهای متوالی شاخص در آن زمان، بازار به دلایل مختلف از مسیر صعودی خارج شد اما این وضعیت هرگز به حالت قبل برنگشت. بر این اساس اکثر کارشناسان بازار را بر اساس وضعیت متغیرهای تأثیرگذار پیش بینی می کنند. با توجه به اینکه از ابتدای سال تاکنون متغیرهای تاثیرگذار به ویژه نرخ دلار آزاد در پایین ترین و بالاترین سطح قرار داشته است، امیدها به خروج بورس از رکود کاهش یافته است. این در حالی است که از نظر فنی، شاخص کل در کوتاه مدت و احساسی حتی می تواند محدوده ۳ میلیون واحد را لمس کند. اما روند بورس نشان می دهد که چگونه وضعیت متغیرهای تاثیرگذار در کنار برخی سیاست های بخشنامه ای مانع از اجرای پیش بینی های فنی شده است. بر این اساس می توان گفت که در این نقطه جهت گیری بازار سهام با واقعیت های متغیرهای تأثیرگذار مطابقت بیشتری دارد.

اما از دیدگاه فنی کلاسیک، شاخص کل همچنان در محدوده مقاومتی ۲.۱۵ میلیون واحدی قرار دارد. جایی که در دهه اول فروردین امسال به راحتی گذشت. پس از واکنش شاخص به کف یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحدی، بسیار به مقاومت ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی نزدیک شد. اما تأثیر مخرب متغیرهای سیاسی باعث شد که شاخص اصلی بازار درگیر مقاومت مذکور شود. در این بین هر زمان که بازار با اخبار مثبتی مواجه می شود توانسته به طور موقت از تله رکود خارج شود اما به سرعت به حالت قبلی خود بازگشته است. به همین دلیل کارشناسان بورس معتقدند با وجود ارزش بازار، پتانسیل رشدی برای شاخص ها وجود ندارد.

حسن رضایی پور، کارشناس بازار سرمایه در این خصوص به «دنیای اقتصاد» می گوید: تأثیر بورس بر متغیرهای تأثیرگذار، وضعیت را به جایی رسانده که دیگر تحلیل تکنیکال در این بازار به درد نمی خورد. در حال حاضر اکثر سهام بورس تهران در سطوح قیمتی قابل توجهی قرار دارند اما روند فرسایش و خروج مستمر پول از بازار مانع از جذب نقدینگی جدید در بازار می شود. از رفتار سرمایه گذاران می توان استنباط کرد که فضای فعلی بورس را برای سرمایه گذاری مناسب نمی دانند و به دنبال بستر منطقی تری برای سرمایه گذاری هستند تا سرمایه خود را با ریسک کمتر وارد بازار کنند.

وی در ادامه بیان کرد: وقتی بازار با یک خبر سقوط می کند و با یک خبر رشد می کند نشانه همین موضوع است. به این ترتیب هر زمان که شاخص کل بتواند به سطح بالاتری برسد، نمی تواند جایگاه خود را در مرزهای مهم روانی و فنی تثبیت کند. از این رو با وجود گذشتن فصل پاییز، زمینه برای رسیدن به قله تاریخی فتح شد اردیبهشت ماه موجود نیست هر چند در ابتدای سال جاری قیمت استراحت و نفس در کل بورس پس از رشد مستمر تا اواسط اردیبهشت ماه قابل پیش بینی بود اما این اصلاح قیمت به افت قیمت تبدیل شده است.

با همه این توضیحات، برخی از فناوران معتقدند با احتمال ثبات شرایط فعلی، نماگر اصلی بورس به تدریج به سمت محدوده ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی و در نهایت با تغییر متغیرهای تاثیرگذار به ویژه حرکت خواهد کرد. پیشرفت انتظارات تورمی به سطوح بالاتر و احتمالاً افزایش تا مرز دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد. در حال حاضر تحلیل تکنیکال نمودار شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نشان می دهد که عدم توانایی شاخص کل در ارائه شواهد قوی از رشد در روزهای اخیر ناشی از عدم وجود محرک جدی برای رشد است. این عامل باعث شده تا سرمایه گذاران در روزهای آینده آمادگی خود را برای کاهش قیمت افزایش دهند.

با این حال، هر دو دیدگاه می توانند با تغییر وضعیت متغیرهای تأثیرگذار، جهت را تغییر دهند. روزهای پایین بورس همچنان ادامه دارد. اکنون هفت ماه است که ارزش معاملات خرد در بورس در سطح کمتر از ۵ هزار میلیارد تومان است. اگرچه فروشنده زیادی در بازار وجود ندارد، اما نه خریدار وجود دارد و نه تقاضا. همانطور که شواهد نشان می دهد، هم طرف تقاضا و هم طرف عرضه دست به دست هم داده اند تا در شرایط باثبات تری وارد یا خارج شوند. فضایی که با وضعیت فعلی بازار فاصله دارد و سیگنال مهمی از تالار شیشه ای مبنی بر بازگشت زودهنگام رونق مخابره نمی شود.

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا