اخبار اقتصاد ایران

بورس مُرد؛ بازار سرمایه روزانه 6 درصد زیان می بیند | شخص آقای پزشکیان وارد عمل شود

عمیدی ​​گفت: چرا سایر بازارها از جمله بازار دلار و سکه به اندازه بازار سرمایه تحت تاثیر قرار نمی گیرند؟ این شرایط ۲.۵ درصد بر بازار دلار تاثیر گذاشته است اما به دلیل مسائلی که در حوزه بازار سرمایه وجود دارد روزانه ۶ درصد زیان می کند.

افق میهن، یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اعتماد مردم به بازار سرمایه از بین رفته است، گفت: همه مشکلات مربوط به مسائل منطقه ای نیست، هر اتفاقی بیفتد بازار سرمایه تحت تاثیر قرار می گیرد، چرا بازارهای دیگر مانند بازار سرمایه هستند. بازار سرمایه؟” اموال از هفته گذشته از این خطرات آسیب ندیده است!؟ آیا این ریسک ها تهدیدی برای بازار املاک در ایران نیست و فقط بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می دهد؟ ما هر روز به ذوب شدن اندازه اقتصادمان نگاه می کنیم! ۱۲۰ میلیارد دلار ارزش بازار ایران در مقیاس جهانی به اندازه معاملات یک هلدینگ بزرگ مالی دنیا در یک روز است! کجاست حقارتی که مردم ایران از این مسیر مطابق با سیاست های کلان اقتصادی کشور تجربه می کنند!؟

مشتقات ایران خودرو ۵ ریال معامله شد!
هومان امیدی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار جماران با بیان اینکه ریزش ارزش بازار سرمایه که امروز شاهد آن بودیم قابل پیش بینی بود اما چرا برای آن تدابیری اندیشیده نشد!؟ وی بیان کرد: در این دو روز ۱۱۰ هزار واحد در بازار ریزش کرد و تنها امروز شنبه شاهد افت ۶۱ هزار واحدی بودیم و با این وجود حمایتی از بازار صورت نگرفت. امروز هم مشتقات ایران خودرو ۵ ریال معامله شد! امروز ۹۸ درصد بازار منفی شد و حتی معامله گران بورس تهران نیز در اعتراض به وضعیت بازار سامانه های خود را خاموش کردند و معاملات را متوقف کردند.

شاهد جهت گیری نقدینگی به سمت صندوق های با درآمد ثابت هستیم
این صندوق ها عمدتاً از طریق روش های رانتی مجوز می گیرند
وی ادامه داد: متأسفانه در بازار سرمایه و اداره آن با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم که اگر آقای مزیکیان و تیم اقتصادی ایشان می خواهند به وعده های خود عمل کنند باید به آنها توجه کنند و برای هر کدام راهکار ارائه کنند. اهالی بازار سرمایه حامیان آقای مزیکیان بودند و حالا به نظر می رسد بدون سهم خواهی و تحت فشار قرار دادن او تاوان این حمایت را می پردازند. متأسفانه در این دوره شاهد جهت گیری نقدینگی به سمت صندوق های با درآمد ثابت هستیم که عمدتاً با روش های رانتی مجوز می گیرند و سهامداران خرد بازار سرمایه قربانی این سیاست هستند. در حالی که کار این صندوق ها فقط افزایش نرخ سود در اقتصاد ماست و خروجی مفیدی برای اقتصاد ما نداشته اند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه در قانون مشخص شده است که در شرایط خاص و غیرمنتظره بحران ها، برای حفظ امنیت بازار و حقوق سهامداران و سرمایه، مردم کدام نهادها باید چه تصمیماتی اتخاذ کنند. : متاسفانه این حمایت ها فقط محدود به دوره سقوط هواپیمای رئیس جمهور است. رئیس جمهور سابق بود، اما با وقوع چنین بحرانی در کشور، به جای استفاده سریع از حدود اختیارات خود برای حفظ حقوق سهامداران، هوشیار بودند و تلاش ها برای تعطیلی موقت یا افزایش حجم پایگاه به اجازه دهید فروپاشی بر دوش نباشد، توسط مدیران ارشد زیر مجموعه های سازمان تنظیم مقررات وتو شد و عمدا اجازه دادند چنین وضعیتی پیش بیاید.

نماد مخابرات را باز کنید. تیر راه حل دیگری هم وجود داشت
عمیدی ​​افزود: بازگشایی شتابزده نمادها در آخرین ساعت بازار امروز نیز تیر راه حل دیگری هم در نماد مخابرات رخ داد، مشخص نیست چرا مشاوران اقتصادی رئیس جمهور و شخص آقای مزیکیان و کسانی که همراهی کردند و از اهالی بازار سرمایه کمک گرفتند، سکوت کرده اند. حتی گزارش هایی وجود دارد که تیم فعلی در حال مذاکره برای بقای خود است.

ابعاد فاجعه بار این هولوکاست سرمایه سهامداران درک نشده است
دلیل سکوت نهادهای نظارتی و امنیتی در قبال از بین رفتن سرمایه های مردم چیست؟

وی با بیان اینکه متاسفانه هیچ نهاد نظارتی و امنیتی در این زمینه ورود نمی کند تا ببیند چه بلایی سر سهامداران می آید، گفت: به نظر می رسد هیچکس ابعاد فاجعه بار این هولوکاست سرمایه سهامداران را درک نکرده است. قیمت ها به سال ۲۰۱۸ یعنی ۵ سال پیش برگشته اند و باید دید در این ۵ سال چقدر تورم را تجربه کرده ایم! سهامداران برای کمک به تولید وارد بازار شده اند و سرمایه خود را در بازار دلار و سکه سرمایه گذاری نکرده و برای استفاده از نرخ سود در بانک نگذاشته اند. به تولید در کشور کمک کردند، مگر غیر از این نیست که در این ۵ سال هر سال به عنوان تولید سرمایه گذاری کرده ایم، نقره سوزی در این بازارها چه پیامی به خارج از کشور می دهد!؟ فعالان بازار سرمایه ۵ سال است که سرمایه گذاری کرده اند و بیشترین آسیب را اقشار جامعه داشته اند. چگونه می‌خواهید سرمایه‌گذار خارجی را تشویق کنید وقتی سرمایه‌گذاران داخلی را به پول تبدیل می‌کنید؟

خود دکتر باید مداخله کند

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: متاسفانه صنایع را نابود کردند و حاشیه سود شرکت ها را از بین بردند. دست در جیب سهامداران کردند و تمام سود شرکت ها را بیرون آوردند. با پول سهامداران می گویند قیمت بنزین را کنترل کرده ایم و نگذاشته ایم افزایش یابد! دست به جیب بانک ها زدی و از جیب سهامداران بانک گرفتی! برای طرح مسکن جوانان می خواستید نهضت مسکن ملی راه بیندازید، جنایات را از جیب بانک ها بیرون می آورید! با دستور دادن به بانک ها از آنها خواستید وام مسکن بدهند و آنها را زیان دیدید! الان در شرایط خیلی بدی هستیم. معلوم نیست شورای عالی بورس چرا سکوت کرده است! خود دکتر باید مداخله کند.

علیرغم حقوق و دستمزدهای بالا، بی تاثیر هستند
امیدی با بیان اینکه اگر سیستم درست بود برخی از مسئولان بازار سرمایه باید در محاکم قضایی پاسخگو و محاکمه شوند، ادامه داد: باید در محاکم قضایی پاسخگوی تصمیماتی که گرفتند، اشتباهاتی که کردند و سنگینی کردند. خساراتی که به مردم وارد کردند پنج موسسه موازی در بورس تاسیس شده و چه سازمان و دستگاه عریض و طویلی راه انداخته اند، خرج می کنند و حقوق متوسط، چطور با این حجم ضایعات آمار فاجعه باری دارید!؟ اگر احساس می‌کنید خطر جنگ وجود دارد، باید بازار را می‌بستید تا پس از ثبات، بازار بازگشایی شود. اگر احساس می کردید همه چیز امن و امان است چرا از بازار حمایت نکردید!؟ صندوق تثبیت و توسعه چه می کند؟ متولیان این دو صندوق باید پاسخگو باشند. ببینید چگونه با اشتباهات خود سرمایه ها را هدر می دهند!؟

وی افزود: حتی تا یک روز بازار مثبت شود، همه صف های خرید را عرضه می کنند! اصلاً هزینه ریسک را درک نمی کنند و نمی فهمند وقتی یک سری سهامدار قدیمی سهام را با قیمت های مشخصی خریده اند و امروز یک سهامدار جدید می خواهد وارد شود، باید به ریسک دیگران توجه کنید و خودتان را بفروشید و به او سهام بفروشید. آقایان همین الان به هر قیمتی که بخواهند می توانند بخرند، کی به شما اجازه داده است که با پولی که دارید اینگونه منابع را هدر دهید و عطش بازار را رفع کنید!؟ این بازار در حال حاضر عقب مانده است. ۵ سال است که در رکود دست و پنجه نرم می کند و هر بار پایین می آید و یک طبقه جدید می شکند، اما تا یک نفر در صف خرید باشد و به او زنگ بزند، به او سهم می دهند. چرا نمی گذارید مقرون به صرفه بودن ریسک کاملا منطقی باشد!؟ فقط می خواهید بدون نشان دادن مدیریت بازار، خود را به پول نزدیک کنید!؟

دلار ۲.۵ درصد افزایش یافت اما بازار سرمایه روزانه ۶ درصد ضرر کرد
این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه همه اتفاقات بازار ناشی از ریسک های سیاسی نیست، با انتقاد از برخی ناکارآمدی ها و ابراز نظر اظهار داشت: چرا بازارهای دیگر از جمله بازار دلار و سکه به اندازه بازار سرمایه تحت تاثیر قرار نمی گیرند!؟ این شرایط ۲.۵ درصد بر بازار دلار تاثیر گذاشته است اما به دلیل مسائلی که در حوزه بازار سرمایه وجود دارد روزانه ۶ درصد زیان می کند. آیا انتظار دارید بازار سرمایه ما پویا باشد؟ همه دنیا به شرایط اقتصادی ما نگاه می کنند! ارزش بورس ما ۲۶۵ میلیارد دلار بوده و به ۱۲۲ میلیارد دلار رسیده است. شما فقط ۱۴۰ میلیارد دلار سرمایه مردم را در بازار سرمایه نابود کردید!

پرتفوی افراد ۱.۵ یا ۲ برابر این شاخص کل منفی است
اعتماد مردم به بازار سرمایه از بین رفته است
وی با انتقاد از صحت رقم شاخص کل در تبیین واقعی وضعیت بازار، گفت: بازار ۷۰ هزار واحد ضرر می کند اما در واقع سبدهای مردم ۱.۵ یا ۲ برابر این میزان ضرر می کنند. با این سیستم تمام اعتماد مردم به بازار سرمایه از بین رفته است. به نظر می رسد آنها با تمام سرمایه و دارایی خود در املاک، سپرده های بانکی و صندوق های با درآمد ثابت، هیچ اعتقادی به بازار سرمایه ندارند. برخی از آنها زمانی که در راس چند شرکت بودند فقط سهام فروختند و اعتقادی به سهامداری ندارند.

کاهش ارزش دارایی بانک ها و صندوق های بازنشستگی در بازار سرمایه!
امیدی با یادآوری اینکه ۸۰ درصد بازار متعلق به صندوق های بازنشستگی، بانک ها و بنیادها و تنها ۲۰ درصد متعلق به سهامداران خرد است، ضمن انتقاد از عدم اقدام در خصوص کاهش ارزش دارایی های بانک ها و صندوق های بازنشستگی، گفت: متأسفانه، این شبهه وجود دارد که این اقدامات هماهنگ شده است تا برخی بتوانند سهام را با کمترین ارزش خود خریداری کنند، زمانی که خریدار در بازار نیست یا خریدار قوی تمام لوازم را جمع آوری نمی کند، هر چه بازار پایین می آید، کسی که خریدار را پایین می آورد. می خواهد به خرید عمده این کار را در پایین ترین قیمت خواهد رفت.

هر روز به ذوب شدن اندازه اقتصادمان نگاه می کنیم!
به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ هر اتفاقی بیفتد بازار سرمایه تحت تاثیر قرار می گیرد، چرا بازارهای دیگر مانند بازار مسکن از هفته گذشته تحت تاثیر این ریسک ها قرار نگرفته اند!؟ آیا این ریسک ها تهدیدی برای بازار املاک در ایران نیست و فقط بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می دهد؟ ما هر روز به ذوب شدن اندازه اقتصادمان نگاه می کنیم! ۱۲۰ میلیارد دلار ارزش بازار ایران در مقیاس جهانی به اندازه معاملات یک هلدینگ بزرگ مالی دنیا در یک روز است! کجاست حقارتی که مردم ایران از این مسیر مطابق با سیاست های کلان اقتصادی کشور تجربه می کنند!؟ آیا فعالان بازار سرمایه مرتکب گناه نابخشودنی شده اند؟ اگر این شرکت های بورسی کار نمی کردند چگونه دلار وارداتی تامین می شد؟! شما به جای قدردانی از این شرکت ها، هر روز به سرش می زنید و افراد ناکارآمد را در رأس منصوب می کنید!

وی ادامه داد: اولین توییت آقای مزیکیان قبل از انتخابات مربوط به بازار سرمایه بود اما از روزی که ایشان انتخاب شدند حتی یک نظر از ایشان و دوستانش در مورد بازار سرمایه نشنیدند و بازدیدی هم نکردند. اصلا بازار سرمایه!” رها کردن بازار سرمایه به این شکل بدترین ضربه به اعتماد مردم داخل است و به همه مردم دنیا می گوید که اینجا جای بدی برای سرمایه گذاری است. سرمایه گذاری خارجی چگونه باید محقق شود؟ وضعیت سرمایه گذاران داخلی را می بینند! وقتی ۶۰-۷۰ درصد بازدهی منفی دارد چرا باید پولشان را وارد کشور ما کنند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا