بانک و بیمه

بیشترین و کمترین وام‌ گیرندگان استان های کشور

به گزارش افق میهن، به روز رسانی این داده ها حاکی از آن است که مانده تسهیلات بانکی در پایان خرداد به حدود ۸۳۳ میلیارد تومان رسیده است.

همچنین در پایان بهار امسال بیش از ۱۰ میلیون و ۴۷۹ هزار میلیارد تومان سپرده در بانک ها وجود داشت.

همچنین میزان این سپرده ها پس از کسر سپرده های قانونی، یعنی بخشی از سپرده هایی که بانک ها باید پس انداز کنند و نمی توانند از آن برای وام دهی استفاده کنند، بالغ بر ۹ میلیون و ۵۵۶ هزار میلیارد تومان است.

یکی از معیارهای مهم بانکی که با استفاده از این داده ها قابل محاسبه است، نسبت تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده اجباری است.

اقدامی که نشان می دهد چه میزان از سپرده های بانکی کشور پس از کسر سپرده تکلیفی، در قالب تسهیلات بانکی در اختیار وام گیرندگان بانکی قرار گرفته است.

کاهش نسبت تسهیلات به سپرده ۰.۷ واحد درصدی

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی در خرداد ماه امسال با کاهش ۰.۷ واحد درصدی به رقم ۸۴.۱ درصد رسید.

این در حالی است که تا ژوئن سال گذشته این نرخ ۸۴ درصد بوده است.

طبق استانداردهای بین المللی نسبت تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی باید بین ۸۰ تا ۹۰ درصد باشد.

اگر این نسبت بالاتر از استاندارد ذکر شده باشد، نشان دهنده پرداخت تسهیلات بیشتر از سوی بانک ها است.

اگر کمتر از حد باشد، به این معنی است که شبکه بانکی به اندازه کافی وظیفه تامین مالی خود را انجام نمی دهد.

بانک های خراسان شمالی ۱.۵ برابر سپرده ها وام دادند

از آنجایی که بانک مرکزی آمار موجودی تسهیلات و سپرده ها را به تفکیک استان های کشور منتشر می کند، امکان محاسبه نسبت تسهیلات به سپرده ها در هر استان وجود دارد.

بر اساس این محاسبات، ۱۸ استان کشور بالاتر از میانگین کشوری در این نسبت ثبت شده اند که استان خراسان شمالی با ۱۵۲.۳ درصد بالاترین میزان را به خود اختصاص داده است.

دو استان کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری به ترتیب با نسبت تسهیلات به سپرده ۱۳۱.۹ درصد و ۱۲۶.۲ درصد در رتبه های بعدی قرار گرفتند و بیشترین مقادیر را برای این نسبت به ثبت رساندند.

این در حالی است که کمترین نسبت سرمایه گذاری به سپرده در مناطق آزاد با ۴۸.۴ درصد به ثبت رسیده است.

در بین ۱۳ استانی که این مقدار کمتر از میانگین کشوری بود، سه استان البرز، فارس و گیلان به ترتیب با ۵۴.۲، ۵۹.۵ و ۶۳.۹ درصد کمترین مقدار را به خود اختصاص دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا