بیش از یک میلیون «لبوبو» در ایران فروخته شد!
چینی ها چیزی را ایجاد کرده اند که در دو سال گذشته حدود ۲.۵ برابر بودجه کل اعتبار فرهنگ و هنری فروخته شده است.
“ما ۲ را برای ماه خریداری می کنیم و در دم فروخته می شود … فروش آن بیش از یک میلیون (شماره) بود! این یکی از پخش کنندگان اصلی Labobo است.
در مورد Labobo چه می دانید؟ یک عروسک چینی با ظاهری عجیب و شیطانی در ویترین همه عروسک های جهان ، از نیویورک و ریو دوژانیرو گرفته تا سئول و توکیو. Labobo 1.5 میلیارد دلار به فروش می رساند ، این به معنای پنج برابر بودجه فرهنگ و هنر کشور است. در کنار همان چیزی که فوربس آن را “تب جهانی” می نامد ، رکورد فروش جهانی جهان تعیین شده است. این بار دیگر شخصیت عجیب و شیطانی در بیلبورد سینماهای توکیو به نیویورک بازی می کند. چینی ها دوباره پشت داستان هستند. صنعت انیمیشن متحیر است. این مسابقه بیش از ۱.۵ میلیارد دلار به فروش می رساند. این بدان معناست که کشوری که صنعت انیمیشن را با یک کار به اندازه تمام محصولات موجود در زمینه انیمیشن به فروش می رساند. ایالات متحده در تابستان امسال فروش خوبی در بازار بین المللی نداشت و بهترین کار فروش آن مجبور شد بیش از ۱ میلیارد دلار باشد. این مسابقه تنها ۲ میلیون هزینه بود و بهترین آمریکایی ها با ۵ میلیون نفر دیگر سرمایه گذاری شدند. یک کاربر آمریکایی در توییتر می نویسد: “اکنون سرمایه گذاران آمریکایی هر شب کابوس شخصیت های چینی را می بینند.”
اکنون چینی ها چیزی را با Labobo و Naja 2 ایجاد کرده اند که تاکنون ۱.۵ برابر کل بودجه فرهنگ و اعتبار هنری در دو سال گذشته فروخته اند. کل اعتبار فرهنگ و هنری در کشور در دو سال گذشته حدود ۵ میلیون دلار بوده است ، در حالی که کل فروش Laboobo و انیمیشن حدود ۵ میلیارد دلار است. اکنون که قرار است ۲ میلیارد دلار افزایش یابد و تا پایان سال ، فروش نژادی به ۱.۵ میلیارد دلار برسد و فروش Labobo به حدود ۲ میلیارد دلار خواهد رسید ، رقمی که پیام جدی برای آینده هژمونی فرهنگی جهان دارد.
بیش از یک میلیون لب در ایران فروخته شد
در روزهای پس از جنگ دوازده روزه و در شرایطی که زندگی تقریباً عادی بود ، دو کالای دیگر ، فضای اینستاگرام ایران وارد فضای اینستاگرام ایرانی شد. ماچا سابق و دومی. ماچا یک عروسک زشت بود. در میان عروسک های تهران برای پرسیدن دلیل خرید این عروسک چیست. ما با یک کلمه نسل روبرو شدیم: “Labobo Kywyat!” این دقیقاً همان چیزی است که داستان در مورد مسابقه است. چه شخصیت اصلی مسابقه ، یا Labobo ، در مقایسه با شاهزاده خانم دیزنی و عروسک باربی هیچ یک از معیارهای زیبا را ندارد. چینی ها به جای تولید عروسک های زیبا ، از Kiot و خنده دار استفاده کردند. شخصیت های اصلی هر دو محصول چینی ، دهان شل ، چشمان بزرگ و صورتی از دندانها و کیسه های کج آنها شناخته شده است ، اما وجود این مسئله “ترک” باعث شده است که بسیاری از مخاطبان در جهان جذب این عروسک ها شوند.
در یک تور از مغازه ها ، فروشنده جوان یک فروشگاه اسباب بازی در خیابان Talghani ، که مغازه آن پر از انواع لب است ، به یک نکته دیگر اشاره می کند: “Labobo اگر برای تبلیغات نبود ، فروش نمی شد!” این گزاره مطلق ممکن است در ابتدا عجیب به نظر برسد ، اما با نگاهی به اخبار Labobo در شش ماه گذشته نکاتی وجود دارد که جالب است. ریحانا ، کیم کارداشیان و گروه BlackPink Kipap در تبلیغات این عروسک ها درگیر هستند. البته بیشترین تبلیغات توسط Kippopers برای این عروسک انجام می شود تا اینکه Labobo فروش قابل توجهی بین کره ای ها را بدست آورد. با این حال ، Pap Mart (تولید کننده Labobo) بیشترین افزایش در فروش را نه در شرق آسیا بلکه در قاره آمریکا دارد. پاپ مارت در شش ماه اول سال جاری فروش این قاره را افزایش داد. “افزایش محبوبیت Labobo می تواند تا حد زیادی متعلق به لیزا از گروه Blackpink باشد ؛ کسی که بارها و بارها علاقه خود را به این شخصیت در مصاحبه ها و رسانه های اجتماعی ابراز کرده است. از آن زمان ، تقاضا به شدت افزایش یافته است ، و طرفداران برای خرید شبانه در صف بوده اند و مایل به پرداخت بسیار بالاتر از قیمت اصلی هستند.” این آمار نیز در ایران جالب است. براساس داده های میدانی ، حدود یک میلیون نسخه از Labobo در ایران فروخته شده است که اگر ۶۰۰۰ دلار (به عنوان حداقل قیمت بازار برای Mastercoles) را با همان میلیون نسخه ضرب کنیم ، به ۵ میلیارد دلار فروش این عروسک در ایران خواهیم رسید. این رقم ، طبق گفته های توزیع کنندگان در بازار تهران ، تا پایان سال جاری به فروش خود ادامه خواهد داد و پس از مد پاییز است. البته ، Pap Mart هر هفته با شرکت های مختلف قرارداد می کند و مدل های جدیدتری از Labobo را معرفی می کند. با این حال ، داده های میدانی نشان می دهد که همان محصولاتی که در ایران وارد می شوند بیشتر اصلی نیستند ، و برخی از فروشندگان می گویند که لابوبو اصلی وارد بازار ایران نشده است. این عروسک با حدود هشت مدل با کیفیت مختلف از کپی رایت چینی به بازار ایران می آید و برخی از آنها به عنوان عروسک های اصلی وارد ایران می شوند.
یکی از تفاوت های جدی بین محصولات آمریکایی ، اروپایی و چینی مقدمه فرهنگی است که تحت این محصولات اتفاق می افتد. قبل از دانستن دنیای Labobo ، شهرت وی محدود به چین بود. به گفته اشلی دادارک ، بنیانگذار موسسه تحقیقاتی چوزان ، که به چین متمرکز شده بود ، محبوبیت Labobo درست از زمانی که اواخر از اپیدمی بیرون آمد ، آغاز شد. او می گوید: “این شخصیت نمادی از نوعی ضد افراط گرایی بود.” چین ، که بسیار گسترده و رقابتی است ، پر از روند ویروسی است که اغلب جهانی نیستند. اما این یکی جهانی شد و محبوبیت آن به سرعت به همسایه جنوب شرقی آسیا گسترش یافت. هنگامی که در شرق آسیا افتاد ، Labobo توانست وارد بازار غربی شود. همین اتفاق برای مسابقه افتاد. هنگامی که این انیمیشن توانست بازار شرق آسیا را فتح کند و فروش قابل توجهی در استرالیا ، کره ، چین ، تایلند و خود چین بفروشد ، در غرب به فروش رفت. ایالات متحده برای آزادی مسابقه حدود شش ماه مقاومت کرد ، اما سرانجام مقاومت شکسته شد و سینمای آمریکا مجبور شد انیمیشن سینما را منتشر و خریداری کند.
با نگاهی به دیدگاه رسانه های آمریکایی و منتقدین در مورد مسابقه ؛ مهمترین دلیل فروش این انیمیشن تکیه بر فرهنگ و اسطوره های چینی و صحبت جدید است. در سالهای اخیر ، چین تمام تلاش خود را برای تمرکز بر محصولات بومی با استفاده از محصولات مختلف فرهنگی و صادرات فرهنگ خود به عرصه های عمومی انجام داده است. با این حال ، خود انیمیشن نه تنها مبتنی بر کیفیت فیلم و داستان پردازی آن بود. استنلی روزن ، استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل در دانشگاه USC ، می گوید: “از آنجا که” Naja 2 “در حال حاضر با فیلم های هالیوود در حال رقابت است تا ضبط کند ، تبلیغات و پشتیبانی به یک کار تبدیل شده است.” این فیلم به یک معیار میهنی تبدیل شده است. “این مسابقه در سال نو چینی تولید شده است و مهمترین علوم انیمیشن چین است. مبتنی بر اسطوره های چینی است ، بنابراین ریشه های عمیقی در فرهنگ دارد که منعکس می شود. با کیفیت بین دو فیلم. “
نکته قابل توجه این است که Labobo بر عناصر فرهنگی بومی و باستانی مانند نژاد متمرکز شده است. طراح چینی این عروسک که لانگ می بوسد می گوید ؛ Labobo ساخته شده بر روی عناصر فرهنگی چین و اروپای شمالی است ، شیاطین که وجود داشتند و از آنها متنفر نبودند. اما کینگ لانگ است؟
مرد چینی-بلژیایی که باربی شد؟
بوسه طولانی ، متولد هنگ کنگ ، به عنوان یک کودک به همراه خانواده به هلند مهاجرت کرد. در غیاب سرگرمی های دیجیتال ، او به داستان پردازی و طراحی روی آورد. لنگ به Hyperbist گفت: “من می خواستم کتاب داستان را بخوانم و تحت تأثیر افسانه های باستانی الف های اروپایی قرار گرفتم.” وی گفت: “نه کنسول بازی و نه یک کامپیوتر وجود داشت ، بنابراین مجبور شدم عروسک بکشم و از آن زمان ایده نقاشی افسانه در ذهن من شکل گرفت.”
وی بعداً در بلژیک تحصیل و کار کرد و اولین هنرمند چینی شد که جایزه مخاطبان ملی را دریافت کرد. امروز بین بلژیک و هنگ کنگ سفر می کند و در هر دو مکان استودیو دارد. با گذشت سالها ، او دنیایی چند لایه ایجاد کرده است که از فولکلور اروپایی ، دلتنگی دوران کودکی و عمق عاطفی الهام گرفته است. شناخته شده ترین شخصیت های او – Labobo ، Spuki ، Taikoko ، Zimomo و Pato – همه به عنوان “هیولا” شناخته می شوند. شخصیت هایی که علی رغم اینکه برای باربی جذاب نبودند ، توانستند در بهترین انیمیشن فروش جهان بخوابند. در شش ماه اول سال ، پاپ مارت بیش از ۵ میلیون دلار تولید کرده است. اگر این را با همان میزان درآمد مقایسه کنیم ، در مدت مشابه سال گذشته ۵ ٪ افزایش خواهیم یافت. برای مقایسه ، متل حدود ۵ میلیون دلار اسباب بازی باربی و ۵ میلیون دلار هت ولز به اسباب بازی فروخته است.
آیا ایالات متحده و چین وارد جنگ جدیدی می شوند؟
پدیده “Labobo” و “Naja 2” را نمی توان به عنوان موفقیت تجاری در صنعت سرگرمی و اسباب بازی در نظر گرفت. اینها نشانه های بارز تغییر توازن قدرت در جنگ مدنی ، اقتصادی و فرهنگی بین چین و ایالات متحده است. اگر هالیوود و مارک هایی مانند باربی و دیزنی یک بار با معیارهای جهانی زیبایی و سرگرمی تعریف می شدند ، امروز یک عروسک با دندان های خرد شده و انیمیشن حاصل از اسطوره های چینی باستانی ، میلیاردها دلار در فروش جهانی و حتی بازارهای سنتی آمریکا را به چالش می کشد.
Labobo با تکیه بر اسطوره فرهنگ چینی به سرعت توانست با ظاهر عجیب و غریب و به ظاهر زشت و مسابقه ، مخاطبان را تسخیر کند. نکته اصلی این موفقیت در زیبایی کلاسیک غربی نیست ، بلکه به این معنا که نسل جوان “بودن” می نامد. کیفیتی که برخلاف کمال گرایی آمریکا ، نقص و جنبه های نامناسب جنبه ای جذاب و دوست داشتنی را به وجود می آورد. این نکته ای است که چین توانسته است گفتمان زیبایی شناسی و مصرف فرهنگی را به دیگری سوق دهد.
اما فراتر از ظاهر داستان ، باید به مکانیسم اقتصادی و فرهنگی در پشت این پدیده نگاه کرد. پاپ های Labobo ، فقط در نیمه اول سال ، بیش از ۵ میلیون دلار فروخته شده است. رشد حیرت انگیز نسبت به سال گذشته. این مسابقه با ۱.۵ میلیارد دلار هالیوود را به شوک تبدیل کرده است. این اعداد نه تنها سوابق مالی بلکه نشانه های “قدرت نرم” هستند. چین با استفاده از اسطوره های بومی و عناصر فرهنگی ، دو هدف را همزمان دنبال کرده است: صادرات یک فرهنگ و ایجاد یک بازار قدرتمند جهانی که قادر به شکستن انحصار آمریکا در زمینه سرگرمی است.
در مقابل ، ایالات متحده ، که همیشه هژمونی جهان را با هالیوود و مارک های فرهنگی خود داشته است ، امروز با رقیب روبرو است که از ظرفیت های فرهنگی و رسانه ای استفاده می کند. تحلیلگران آمریکایی ناجا را نه تنها یک انیمیشن بلکه “معیار میهن پرستی” در چین توصیف می کنند. این نشان می دهد که برای چین ، فروش یک فیلم یا عروسک فقط یک مزیت مالی نیست بلکه بخشی از یک استراتژی بزرگتر برای تحکیم وضعیت تمدن خود در جهان است.
از طرف دیگر ، استقبال جهانی این محصولات گواهی بر تغییر مخاطب است. دیگر یک شخصیت کارتونی برای داشتن معیارهای هالیوود از زیبایی یا داستان پردازی وجود ندارد. برای به دست آوردن قلب Z و آلفا کافی است که یک فرهنگ جدید ، یک زبان بصری متفاوت یا حتی نمادی از “ضد اکستریمیسم” داشته باشد. این همان چیزی است که Labubu و Naja 2 را به یک سلاح فرهنگی چینی تبدیل کرده است.
به عبارت دیگر ، تمدن امروز صرفاً در زمینه های نظامی یا اقتصادی نیست. همانطور که تعداد Labubu و Raja نشان می دهد ، نبرد اصلی در زمینه “طعم فرهنگی” و “تصویر آینده” در حال وقوع است. چین با استفاده از قدرت نرم و سرمایه گذاری هوشمندانه در محصولات فرهنگی ، نشان داده است که می تواند الگوهای مصرف و معیارهای زیبایی را در سراسر جهان تعریف کند. این تغییر پارادایم پیام جدی به ایالات متحده دارد: هژمونی فرهنگی دیگر منحصر به فرد نیست و نبرد تمدن آینده بیش از هر چیز دیگری در زمینه فرهنگ خواهد بود. عرصه ای که اکنون چینی ها اکنون اولین کلمه هستند.
منبع: مربیان