اخبار اقتصاد ایران

بیش از ۳۰ میلیون نفر فقیر داریم | خط فقر ۲۰ میلیون نیست؛ ۳۰ میلیون است

در حال حاضر تنها کارگران و مستمری بگیران در مشکل نیستند، بلکه حتی کارمندان دولت و اکثر مردم کشور نیز این مشکلات را تحمل می کنند. به همین دلیل است که می گویم این یک تکلیف است و دولت باید هر چه زودتر اعداد واقعی در مورد حقوق ها ارائه کند.

افق میهن به نقل از فرارو، محمد تاجیک نماینده کارگران در شورای عالی کار ضمن اشاره به بی توجهی به سبد معیشت کارگران گفت: متاسفانه دولت به وظیفه حاکمیتی خود به درستی عمل نمی کند. دولت در شورای عالی کار باید نقش میانجی را ایفا کند، نه حاکم.

مطالبات معوقه کارگران از دولت سیزدهم در شرایطی به دولت چهاردهم به ارث رسید که به تازگی خط فقر ۲۰ میلیونی یک خانواده سه نفره در تهران بالا رفته است. با توجه به این شرایط بسیاری از اقشار کم درآمد و کارگران منتظر رصد تصمیمات جدید دولت چهاردهم به ویژه در حوزه معیشت و حداقل دستمزد هستند. در این شرایط سوالاتی درباره امکانات و ظرفیت های دولت در این زمینه و درخواست های قابل دریافت کارگران وجود دارد. حمید حاجی اسماعیلی; این کارشناس بازار کار در گفتگو با فرارو به این سوالات پاسخ داد:

خط فقر زیر ۳۰ میلیون تومان بعید است!

حمید حاجی اسماعیلی گفت: رقمی که از سوی یکی از مسئولان مرکز پژوهش ها به عنوان خط فقر نسبی مطرح شد، از نظر من رقم بسیار پایینی است، حتی خط فقر در سال های گذشته بسیار بیشتر از رقمی بود که اخیراً اعلام شد. حتی برآوردهای غیررسمی در تهران تعداد فقر نسبی را بالای ۳۰ میلیون نفر تخمین زده اند و کمتر از ۳۰ میلیون نفر را تقریباً بعید می دانند و البته لزوم ترسیم خط فقر اجتناب ناپذیر است اقداماتی که می تواند به عنوان حسن نیت دولت چهاردهم تلقی شود و در عین حال گرایش دولت آقای مزیکیان به تحقق شعارهای خود را مشخص کند، تعریف خط فقر در مناظره های آقای بیزیکیان است گفت: برای موضوعات مهم حتما نظرات کارشناسان و کارشناسان را در دستور کار خود قرار خواهد داد و مبنای تصمیمات خود قرار خواهد گرفت. بعد از این اقدامات است که می توان گفت خط فقر به صورت منطقی ترسیم شده است».

وی افزود: در حال حاضر فقط کارگران و مستمری بگیران مشکل دارند، بلکه حتی کارکنان دولت و اکثر مردم کشور که حقوق بگیر هستند این مشکلات را تحمل می کنند، به همین دلیل می گویم این یک تکلیف است و دولت بیاید. با اعداد و ارقام واقعی در اسرع وقت، اما موضوع دیگر بحث تحریم ها و مشکل معیشتی در کل کشور است که بیش از ۲ دهه است که یارانه پرداخت می کنیم، اما یارانه ها موثر نبوده است. راه حل واقعی در کشور، پرداخت یارانه ها دارای برنامه های بلندمدت و کوتاه مدت است و بودجه کشور نیز در این موضوع دخیل است، در حالی که برای تامین منابع نیز با مشکلات جدی مواجه هستیم، بنابراین لازم است الف خط فقر دقیق برای پرداخت یارانه ها، بدون شاخص دقیق، به هیچ وجه نمی توانیم یارانه ها را هدفمند کنیم، همچنین نهادهایی مانند کمیته امداد و بهزیستی در کشور در هدایت ساختارهای مشکل ساز نقش داشته اند و اثربخشی اقدامات آنها نبوده است. دقیق ارزیابی شده است. ما به شدت نیازمند تعیین خط فقر و اعلام عمومی آن هستیم.»

برای قضاوت زود است

این کارشناس حوزه کار و کارگری ادامه داد: در بحث مطالبات از دولت باید به این نکته توجه داشت که چون دولت هنوز خیلی جوان است نمی توان ارزیابی دقیقی داشت که آیا دولت آیا به شعارها و وعده های خود عمل می کند یا نه، یا حتی نمی توانیم در این باره قضاوت کنیم، بخشی از مطالبات معیشتی بخش کار در سازمان برنامه و بودجه کلید خواهد خورد منابع اعتباری، تخصیص و درآمدهای آنها متوجه می‌شویم که برنامه افزایش دستمزد کارگران تا چه اندازه است حقوق بگیران نسبت به دولت سیزدهم اگر شعارها به درستی محقق شود، می توان این موضوع را مطرح کرد که آیا دولت با کارگران است یا منطق کارگران در مذاکره و چانه زنی پذیرفته می شود یا خیر. همچنین اگر در مورد بودجه تغییری در رفتار صورت نگیرد، نمی‌توانیم خوش‌بین باشیم.»

وی افزود: در خصوص شورای عالی کار متاسفانه در دولت سیزدهم شاهد مشکلاتی در مشارکت کارگران و یا توجه به مطالبات آنان بودیم و دولت چهاردهم اجازه حضور و حضور کارگران در شورای عالی کار را نداد و در نهایت در دولت سیزدهم شاهد مشکلاتی در زمینه مشارکت کارگران و یا توجه به مطالبات آنان بودیم. در نتیجه ما منتظریم تا ببینیم وزارتخانه ها تا چه اندازه می توانند در دولت آقایی مشارکت داشته باشند هم بر اساس آمارهای بین المللی و هم بر اساس آمارهای داخلی، این رقم زمانی وحشتناک است که حتی از معیشت مردم هم آمار دقیقی نداشته باشیم آمار می تواند یک بحران باشد.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا