ترندهای روز

بیش از ۹۰۰ هزار ستاره، کهکشان و سیاه‌چاله در دقیق‌ترین نقشه پرتو ایکس کیهان ثبت شد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

جهان عظیم تر و وسیع تر از آن چیزی است که ما به طور کامل می توانیم درک کنیم. اخترشناسان برای درک اینکه چقدر بزرگ است، بزرگترین نقشه پرتو ایکس جهان را با استفاده از تلسکوپ اشعه ایکس eROSITA ایجاد کردند. این نقشه به عنوان دقیق ترین نقشه اشعه ایکس از جهان که تاکنون توسط بشر ساخته شده است، بیش از ۹۰۰۰۰۰ ستاره، کهکشان و سیاهچاله را نشان می دهد.

ستاره شناسان در مقاله خود که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته اند، از بزرگترین و دقیق ترین نقشه پرتو ایکس جهان رونمایی کردند. داده های جدید نور بیش از ۷۰۰۰۰۰ سیاهچاله کلان پرجرم و صدها هزار جرم عجیب دیگر را در اعماق فضا نشان می دهد. با چنین نقشه‌ای، دانشمندان می‌توانند از تلسکوپ‌هایی مانند جیمز وب برای رصد اهداف جدید استفاده کنند و به آنها اجازه می‌دهد تا جهان را عمیق‌تر تجزیه و تحلیل کنند.

بزرگترین و دقیق ترین نقشه اشعه ایکس جهان

داده‌های این نقشه با استفاده از اسکن آسمان از دسامبر ۲۰۱۹ (آذر ۲۰۱۸) تا ژوئن ۲۰۲۰ (خرداد ۲۰۱۹) به دست آمده است؛ ستاره شناسان از ۱۷۰ میلیون تصویر پرتو ایکس در این نقشه استفاده کردند.

بیش از 900000 ستاره، کهکشان و سیاهچاله در دقیق ترین نقشه اشعه ایکس کیهان ثبت شده است.

تصویر اشعه ایکس eROSITA; دو خوشه کهکشانی که در این تصویر می بینید بیش از ۴۲ میلیون سال نوری از هم فاصله دارند و توسط رشته ای گاز به هم متصل شده اند.

یکی از جالب ترین اکتشافات این ستاره شناسان، رشته یا پل عظیمی از گاز داغ است که دو خوشه کهکشانی را با فاصله بیش از ۴۲ میلیون سال نوری (بیش از ۴۰۰ برابر کهکشان راه شیری) به هم متصل می کند. تصور می شود که این رشته بخشی از شبکه کیهانی است. شبکه کیهانی یک بزرگراه گازی غول پیکر است که تمام کهکشان های جهان را تغذیه می کند. همچنین حفره های خالی در این شبکه وجود دارد که احتمالا ماده تاریک در آن ها قرار دارد.

دانشمندان می گویند که با یافته های جدید eROSITA می توان بیش از ۵۰ مقاله علمی مختلف نوشت. آنها با اشاره به تلسکوپ های اشعه ایکس که در حال حاضر توسط آژانس فضایی اروپا و ناسا اداره می شوند، می گویند که این نقشه در مدت شش ماه بیشتر از ماموریت های بزرگتر مانند XMM-Newton و Chandra که نزدیک به ۲۵ سال طول کشید، انجام داد. است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا