ترندهای روز

بیماری نادری که باعث می‌شود چهره افراد را شبیه به فیلترهای «تیک‌تاک» ببینید!

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

یک بیماری نادر باعث می شود افراد چهره دیگران را درست مانند فیلتر لبخند شیطانی TikTok ببینند.

تصور کنید هر بار که چهره شخصی را می بینید، به یک تصویر پیچیده و شیطانی تبدیل می شود. ممکن است این یک پیش فرض ترسناک برای یک فیلم ترسناک به نظر برسد، اما محققان می گویند که این یک بیماری واقعی نیز هست. گروهی در کالج دارتموث می گویند افرادی که چهره های شبح مانند را می بینند در واقع از یک بیماری بسیار نادر به نام Prosopometamorphopsia یا به اختصار PMO رنج می برند.

به گفته SF، PMO باعث می شود افراد چهره انسان ها را طوری ببینند که گویی فیلتر «لبخند شیطانی» اپلیکیشن Tiktok روی آن ها قرار گرفته است.

محققان با یک مرد ۵۸ ساله مبتلا به PMO کار کردند. بر اساس یافته های منتشر شده در مجله The Lancet، این مرد با دیدن چهره ها روی صفحه یا روی کاغذ بدون هیچ مشکلی آنها را درک می کند. با این حال، وقتی او شخصاً به چهره های واقعی نگاه می کند، آنها “اهریمنی” و تحریف شده به نظر می رسند.

Antônio Mello، نویسنده اصلی مقاله، می‌گوید: “در سایر مطالعات این بیماری، بیماران مبتلا به PMO قادر به تجسم دقیق اعوجاج خود نبودند.”

این مطالعه اولین نمونه از تولید تجسم های واقع بینانه از اعوجاج های صورت تجربه شده توسط یک فرد مبتلا به پروسوپومامتامورفوپسی است. واژه Prosopo از کلمه یونانی prosopon به معنای صورت گرفته شده است و کلمه Metamorphosis به معنای تحریفات ادراکی است.

بیماری نادری که چهره افراد را شبیه فیلترهای Tiktok می کند!

محققان خاطرنشان کرده‌اند که PMS با علائم خاصی ظاهر می‌شود که می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و بر شکل، اندازه، رنگ و موقعیت ویژگی‌های صورت تأثیر بگذارد و مدت زمان آن از روزها تا هفته‌ها یا حتی سال‌ها متفاوت است.

در این مطالعه، محققان از چهره یک فرد عکس گرفتند و سپس آن را روی صفحه کامپیوتر برای بیمار نشان دادند و همزمان چهره واقعی فرد را آشکار کردند. این امکان دریافت بازخورد بلادرنگ از بیمار در مورد تفاوت‌های چهره روی صفحه و چهره واقعی را فراهم می‌کرد.

محققان با استفاده از نرم افزار کامپیوتری، تصویر را طوری تنظیم کردند که با اعوجاج درک شده بیمار مطابقت داشته باشد. این به بیمار این امکان را می داد تا شباهت بین درک خود از چهره واقعی و عکس دستکاری شده را به دقت تعیین کند.

براد دوچین، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد روانشناسی و روانپزشکی می‌گوید: «ما از چندین نفر مبتلا به PMO شنیده‌ایم که روان‌پزشکان برایشان تشخیص اسکیزوفرنی داده‌اند و داروهای ضد روان‌پریشی تجویز کرده‌اند، در حالی که بیماری آنها مشکلی ندارد. در سیستم بینایی مشکل وجود دارد.

او در پایان می‌گوید: «این غیرعادی نیست که افراد مبتلا به PMS به دیگران در مورد مشکلات ادراک صورت خود نگویند، زیرا می‌ترسند دیگران فکر کنند این تحریف‌ها نشانه‌ای از یک اختلال روانپزشکی است. این مشکلی است که مردم اغلب آن را درک نمی کنند.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا