اخبار بورس

بیمه ایران؛ مادر صنعت بیمه کشور / تاسیس موزه بیمه ایران در دست اقدام است/ بیمه ایران بازوی توانمند اقتصاد دولت‌ها

مسئول خانه فرهنگ بیمه ایران:

نماینده خانه فرهنگ بیمه ایران گفت: بیمه ایران صنعت قدرتمند دولت قبل و بعد از انقلاب بوده و خدمات زیادی ارائه کرده و همواره به مردم کمک کرده است.

گزارش کردن افق میهنعلیرضا کائوسی راد رئیس خانه فرهنگ بیمه ایران در نشست دوستانه با خبرنگاران به مناسبت هشتاد و نهمین سالگرد تاسیس بیمه ایران گفت: اولین مرحله از فعالیت ما راه اندازی و ساماندهی کتابخانه این شرکت بود. کتابخانه شرکت از دهه ۱۳۳۰ افتتاح شد و به دلیل تغییر مکان بخشی از این کتابخانه از بین رفت. ۱۳۰۰۰ جلد کتاب در اختیار داریم که قدیمی ترین آنها به سال های ۱۳۰۹ و ۱۳۱۰ برمی گردد. تا حدود سال ۱۳۹۴ عناوین مختلفی از جمله بیمه، فرهنگ، داستان، مذهبی، رمان و … از جمله آثار مرجع در دهه ۱۹۷۰ ابتدا سعی کردیم این کتاب ها را حفظ کنیم. چون در شرایط بدی نگهداری می شدند. ما به طور موقت کتاب ها را بر اساس جلد مرتب کرده ایم.

وی ادامه داد: فاز بعدی فعالیت خانه فرهنگ راه اندازی موزه گالری یا همان موزه بیمه ایران است. بیمه ایرانیان مادر صنعت بیمه کشور است. وقتی در مورد بیمه صحبت می کنیم، فقط به بیمه تجاری مربوط نمی شود. تا سال ۱۳۱۴ بیمه اجتماعی در کشور وجود نداشت. وقتی می گوییم بیمه ایران مادر صنعت بیمه است، هر دو بخش را شامل می شود. بیمه ایران تا اواسط دهه ۴۰ بیمارستان مستقلی داشت و بیماران را پذیرش می کرد. آن زمان هنوز تامین اجتماعی تشکیل نشده بود. نیروی کار بیمه ایران به دو حوزه تجاری و بهداشتی تقسیم می شد. پس از ورود بیمه سلامت، حوزه سلامت از بیمه ایران جدا شده و همکاران شاغل در این بخش زیرمجموعه تامین اجتماعی خواهند بود. براساس مصوبه مجلس، ملزومات و تجهیزات پزشکی بیمه ایران به دانشگاه ملی که حدود ۱۰۲ صندوق تجهیزات پزشکی و جراحی دارد، واگذار می شود. به این ترتیب بیمه ایران خارج از مدار بیمه سلامت است.

کاوسی راد افزود: علاوه بر این بیمه ایران به دلیل رویکرد بدوی و خیرخواهانه آن زمان به فکر سودجویی در قالب کسب و کار نبود. بیمه ایرانیان در سال های مختلف همواره با این شرکت همکاری داشته است.

این مسئول خانه فرهنگ بیمه ایران تصریح کرد: اولین تحریم نفتی ما در سال ۱۳۷۷ اتفاق افتاد، اولین تحریم نفتی انگلیس در آن زمان بیمه ایران را تحت تاثیر قرار داد و همه معاملات نفتی و نفتکش ها به خلیج فارس را ممنوع کرد. در نتیجه هیچ شرکت بیمه ای حاضر به بیمه تانکرهای نفتی نشد.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۳۱ مدیرعامل وقت بیمه ایران اعلام کرد که بیمه ایران آمادگی دارد تا نفتکش ها را به تنهایی و بدون حضور بیمه گران اتکایی بیمه کند. ژاپن از این امر استقبال کرد و تحریم را شکست. بیمه ایران نقش موثری در این امر داشته است. این موضوع در تاریخ ما مطرح نشده است، اما در سال ۲۰۱۶ ژاپن فیلمی به نام شوخ رسن ساخت و به چگونگی تصمیم ژاپن برای خرید نفت از ایران اشاره کرد. اینها چیزهایی است که در تاریخ معاصر ما گم شده است. در زمان جنگ، بیمه ایران مطرح شد و از سال ۱۳۶۳ که نفتکش های ایرانی در خلیج فارس مورد حمله رژیم بعث عراق قرار گرفتند، هنوز هیچ شرکت بیمه ای برای بیمه کردن نفتکش ها وجود نداشت و اقتصاد ایران در واقع به وجود آمد. کاهش یافت زیرا فروش نفت ایران عملاً متوقف شد.

کاوسی راد توضیح داد: یکی دیگر از اقدامات مهم بیمه ایران در دهه ۶۰ پوشش نفتکش ها بود. در دهه ۱۹۵۰، بیمه ایران تنها بیمه‌گر خارجی بود که در لندن شرکتی با نام شرکت بیمه ایران و انگلستان به ثبت رساند. در آن زمان، این اولین شرکتی بود که توسط کشور دیگری در لندن به ثبت رسید. این شاخه به نوعی اقتصاد کشور را نجات داد. وقتی همکاران ما به این شعبه مراجعه می کنند، نوع بیمه نامه ای که از طرف ایران به فروش می رسد را به صاحبان نفتکش های اروپایی فاش می کنند. با توجه به وجود شعبه مستقل بانک ملی در لندن، قراردادی بین بیمه ایران و بانک ملی لندن منعقد می شود. ۴۰۰ میلیون دلار از صندوق های بیمه ایران در شعبه بانک ملی لندن بلوکه شده است، بنابراین اگر بیمه ایران از پرداخت خسارت به نفتکش ها خودداری کند، مالکان باید برای مطالبه خسارت خود به بانک ملی لندن مراجعه کنند تا خسارت خود را دریافت کنند. حدود ۴۵۰ میلیون دلار به شرکت های نفتکش خارجی متحمل شده و خسارت آن را شرکت بیمه ایرانی پرداخت کرده است. این کار بدون مشورت بانک ملی و مبلغ بلوکه شده انجام شده است.

مسئول خانه فرهنگ بیمه ایران گفت: بیمه ایران صنعت قدرتمند دولت چه قبل و چه بعد از انقلاب بوده و خدمات زیادی ارائه کرده و همواره به مردم کمک کرده است.

جای تاسف است که این موارد در تاریخ گم شده و ذکر نشده است. یکی از ساخته های خانه فرهنگ، مجموعه مواد و اشیاء است. مصاحبه مفصلی با مدیران وقت تحت عنوان «تاریخ شفاهی» انجام دادیم. لازم بود مردم کشور را از این صحبت ها آگاه کنند. ما در رسانه های داخلی فعال هستیم و اخیرا مجوز فعالیت کوچکی در تلگرام دریافت کرده ایم. تاریخ شفاهی نه تنها تاریخ بیمه ایران است، بلکه بخش گمشده ای از تاریخ معاصر کشور محور این مجموعه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا