اخبار اقتصاد ایران

بیمه بیکاری چقدر است و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟+ فرمول محاسبه

افق میهن به نقل از اکو ایران، اگر جزو نیروهای تعدیل شده یک کسب و کار هستید احتمالا به فکر دریافت حق بیمه بیکاری افتاده اید. بیمه بیکاری برنامه ای برای کمک به افرادی است که به طور غیر ارادی بیکار شده اند. اگر می خواهید بدانید که بیمه بیکاری چقدر است و آیا تحت پوشش بیمه بیکاری هستید یا خیر، این یادداشت را تا انتها بخوانید. در این مقاله شرایط دریافت بیمه بیکاری را برای متقاضیان توضیح داده ایم.

بیمه بیکاری چقدر است؟

طبق تعریف سازمان تامین اجتماعی، بیمه بیکاری در ایران معادل ۵۵ درصد میانگین حقوق ۳ ماه گذشته است. در صورتی که متقاضی دریافت حق بیمه دارای همسر و فرزند باشد به ازای هر فرد تحت تکفل ۱۰% به حق بیمه اضافه می شود. اما مجموع پرداختی این طرح از ۸۰ درصد حقوق سه ماه گذشته فراتر نمی رود.

در ادامه مثالی آورده ایم که با استفاده از آن می توانید درآمد خود را محاسبه کنید. ابتدا باید میانگین حقوق ۳ ماه گذشته را که شاغل بوده اید و از بیمه محروم شده اید محاسبه کنید:

فردی را تا آخر فرض کنید شهریور وی در ماه ۱۴۰۳ شاغل بوده و حقوق وی در ۳ ماه گذشته دریافت شده است.تیر، مرداد و شهریور) به شرح زیر بوده است:

تیر ۸,۰۰۰,۰۰۰ تومان
مرداد ۹,۰۰۰,۰۰۰ تومان
شهریور ۸,۰۰۰,۰۰۰ تومان

بنابراین میانگین دستمزد ۳ ماه آخر کار وی معادل ۸ میلیون و ۳۳۳ هزار تومان است. در صورتی که این فرد مجرد باشد و تحت تکفلی نباشد مبلغ بیمه بیکاری که دریافت می کند معادل ۴ میلیون و ۵۸۳ هزار تومان خواهد بود. روش محاسبه به شرح زیر است:

۸,۳۳۳,۳۳۳ × ۵۵% = ۴,۵۸۳,۳۳۳ تومان

در صورتی که بیمه شده ۱ نفر تحت تکفل داشته باشد:

۸,۳۳۳,۳۳۳ × ۶۵% = ۵,۴۱۶,۶۶۶ تومان

در صورتی که بیمه شده دارای ۲ نفر تحت تکفل باشد:

۸,۳۳۳,۳۳۳ × ۷۵% = ۶,۲۵۰,۰۰۰ تومان

در صورتی که بیمه شده ۳ نفر تحت تکفل داشته باشد (حداکثر):

۸,۳۳۳,۳۳۳ × ۸۰% = ۶,۶۶۶,۶۶۶ تومان

تا کی می توانیم بیمه بیکاری بگیریم؟

مدت زمانی که می توانید از فرصت دریافت مزایای تامین اجتماعی استفاده کنید به سابقه بیمه شما بستگی دارد. به جدول زیر توجه کنید:

بیمه بیکاری

اگر افراد تحت تکفل دارید می توانید تا ۵۰ ماه بیمه بیکاری دریافت کنید. پس از آن باید با کمک آگهی های استخدام در تهران و شهرستان ها به دنبال حرفه خود بگردید. اگر بپرسید بعد از بیکاری چگونه می توان استخدام شد؟ توصیه می کنیم در صورت کمبود تجربه، رزومه ای از تجربه کاری خود تهیه کنید یا با فرصت های کارآموزی شروع کنید.

شرایط دریافت بیمه بیکاری چیست؟

اکنون که می دانید هزینه بیمه بیکاری چقدر است، باید بدانید که آیا واجد شرایط این طرح هستید یا خیر. ۴ شرایط زیر را همزمان داشته باشید، از جمله:

۱. بیکاری غیر ارادی

بیمه بیکاری به افرادی تعلق می گیرد که بدون اراده بیکار هستند. منظور از بیکاری غیر ارادی این است که فرد استعفا نامه ننوشته و به میل خود محل کار را ترک نکرده است. ۴ دسته از بیکاران غیر ارادی وجود دارد:

  1. افرادی که به دلایل اقتصادی توسط کارفرما تعدیل می شوند.
  2. افرادی که کارفرمای آنها از تمدید قرارداد خودداری کرده است
  3. افرادی که قبل از پایان قرارداد (چه قرارداد کتبی و چه شفاهی) توسط کارفرما اخراج شده اند.
  4. افرادی که به دلیل حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، آتش سوزی و جنگ شغل خود را از دست داده اند.

تشخیص بیکار بودن یا نبودن داوطلبانه شما بر عهده کمیته ای متشکل از نمایندگان سازمان تامین اجتماعی و اداره کار، رفاه و امور اجتماعی محل خدمت شما می باشد.

۲. دارای سابقه پرداخت حق بیمه

افراد متقاضی بیمه بیکاری (گروه های ۱ تا ۳) باید حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند. قانون کار ۴ گروه از افراد مذکور را از شمول این بند مستثنی کرده است. بنابراین افرادی که به دلیل بلایای طبیعی بیکار می شوند نیازی به داشتن سابقه ۶ ماه حق بیمه ندارند و حتی در صورت بیکار شدن در روز اول کار بر اثر حادثه می توانند حق بیمه دریافت کنند.

۳. ثبت نام موفق در واحد استخدامی تامین اجتماعی

در صورت دارا بودن شرایط فوق باید حداکثر ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ بیکاری خود به سامانه جامع روابط کار مراجعه و بیکاری خود را ثبت نمایید.

۴. آمادگی برای کار

هنگام دریافت بیمه بیکاری باید برای کار آماده باشید و اگر آژانس کاریابی برای شما کار پیدا کرد باید آن را بپذیرید.

چه افرادی مشمول بیمه بیکاری نمی شوند؟

اگر یکی از شرایط زیر را دارید مشمول بیمه بیکاری نمی شوید:

  • اگر مشمول قانون کار و تامین اجتماعی نیستید (کارمندان دولت)
  • اگر شهروند کشورهای خارجی هستید
  • اگر مستمری دریافت می کنید، بازنشسته یا از کارافتاده کامل هستید
  • اگر جزو افراد خوداشتغال و بیمه شده هستید اختیاری است

پس از دریافت بیمه بیکاری در صورت احراز یکی از شرایط فوق از پرداخت حق بیمه خودداری می کنید. همچنین در صورت یافتن شغل مورد نظر، امتناع از شرکت در دوره های آموزشی ارائه شده توسط اداره کار و یا فوت بیمه شده اصلی، بیمه شما قطع می شود.

خلاصه

سازمان تامین اجتماعی برای افرادی که به صورت غیر ارادی شغل خود را از دست داده اند، طرح حمایت مالی در نظر گرفته است. این طرح بیمه بیکاری نام دارد. حتما می پرسید بیمه بیکاری چقدر است؟ میزان دریافت حق بیمه بیکاری بسته به سوابق بیمه قبلی، مجرد بودن و تعداد افراد تحت تکفل متفاوت است. اما مبنای اصلی پرداخت این مبلغ معدل ۳ حقوق آخر فرد است. حداقل و حداکثر دریافتی به ترتیب ۵۵% و ۸۰% میانگین ۳ حقوق آخر فرد می باشد. در این یادداشت به بررسی شرایط دریافت بیمه بیکاری پرداختیم. آیا شما جزو ۴ گروهی هستید که شامل بیمه بیکاری می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا