ترندهای روز

بینایی بی‌نظیر یک کرم دانشمندان را شگفت‌زده کرد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

محققان دانشگاه کپنهاگ و دانشگاه لوند از کشف کرمی با دید مشابه پستانداران شگفت زده شده اند و فکر می کنند که ممکن است زبان مخفی داشته باشند که فقط توسط گونه های خود دیده می شود.

کرم وانادیس چشمان درشتی دارد. در واقع، اگر چشمان ما به اندازه چشمان این کرم دریایی مدیترانه ای بود، برای حمل ۱۰۰ کیلوگرم وزن اضافی به یک چرخ دستی بزرگ و بازوهای قوی نیاز داشتیم.

به گزارش STدی، چشمان این کرم حدود بیست برابر بیشتر از سایر قسمت های سرش وزن دارد و در این موجود دریایی ریز و شفاف به طرز عجیبی نامتناسب به نظر می رسد.

کرم های Vanadis در اطراف جزیره ایتالیایی Ponza در غرب ناپل یافت می شوند. آنها کرم های شبگرد هستند و زمانی که خورشید در آسمان است از دید خارج می شوند. اما چگونه این کرم ها پس از تاریک شدن هوا با همنوعان خود ارتباط برقرار می کنند؟ و چه فایده ای دارد؟

اندرس گارم، متخصص دریایی و نوروبیولوژیست از دپارتمان زیست شناسی دانشگاه کپنهاگ، می گوید: «ما در حال کشف راز این موضوع هستیم که چرا یک کرم تقریباً نامرئی و شفاف که در تاریکی شب تغذیه می کند، به چنین چشمانی درشت تبدیل شده است. به این ترتیب، اولین هدف این بود که پاسخ دهیم آیا چشم های درشت به این کرم دید خوبی می دهند یا خیر.

معلوم است که دید ونادیس عالی و پیشرفته است. تحقیقات نشان داده است که این کرم می تواند از چشمان خود برای دیدن اجسام کوچک و ردیابی حرکات آنها استفاده کند.

این واقعاً جالب است زیرا چنین توانایی معمولاً برای ما مهره‌داران به همراه بندپایانی مانند حشرات، عنکبوت‌ها و غیره و سرپایان مانند اختاپوس و ماهی مرکب وجود دارد. این اولین بار است که چنین دید پیشرفته ای فراتر از این گروه ها دیده می شود. در واقع تحقیقات ما نشان داده است که این کرم دید عالی دارد. به گفته گارم، علیرغم اینکه یک ارگانیسم نسبتا ساده با مغز کوچکی است، بینایی آن با دید موش ها قابل مقایسه است.

این همان چیزی است که چشم و بینایی خارق العاده کرم را در قلمرو حیوانات منحصر به فرد می کند. کار این محقق بر درک این موضوع متمرکز است که چگونه سیستم های عصبی ساده می توانند عملکردهای بسیار پیچیده ای را انجام دهند.

اشعه ماوراء بنفش و زبان مخفی

اکنون، محققان در تلاشند تا دریابند چه چیزی باعث می‌شود این کرم به چنین دید خوبی دست یابد. قسمت‌های بدن کرم‌ها به جز چشم‌هایشان شفاف است که برای عملکرد نیاز به ثبت نور دارند. از آنجایی که دیده شدن باید برای Vanadis هزینه داشته باشد، باید چیزی در مورد مزایای تکاملی داشتن چشم وجود داشته باشد که بر عواقب آن بیشتر باشد.

آنچه کرم ها از این چشم های بزرگ به دست می آورند هنوز مشخص نیست، به خصوص که آنها حیوانات شب زی هستند که در طول روز، زمانی که چشم ها معمولا در بهترین حالت خود هستند، دیده نمی شوند.

هیچ کس تا به حال این کرم را در طول روز ندیده است، بنابراین ما نمی دانیم کجا پنهان شده اند. بنابراین نمی توان این احتمال را رد کرد که کرم ها نیز در طول روز از چشم خود استفاده کنند. اما آنچه می دانیم این است که مهم ترین فعالیت های آن، مانند یافتن غذا و جفت گیری، در شب انجام می شود.

این کرم ها طول موج های نوری متفاوتی نسبت به ما انسان ها می بینند. دید آنها پرتو فرابنفش است که برای چشم انسان نامرئی است. و به گفته Garm، این ممکن است نشان دهد که چشمان آن برای دیدن سیگنال‌های نورتابی در دریای سیاه شبانه است.

بیولومینسانس تولید و انتشار نور توسط موجودات زنده در نتیجه واکنش های شیمیایی در بدن آنها است.

ما یک نظریه داریم که کرم ها خود نورانی هستند و از طریق نور با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. اگر موجودات از نور آبی یا سبز معمولی به عنوان نور بیولومینسانس استفاده کنند، خطر جذب شکارچیان نیز وجود دارد. اما اگر کرم به جای آن از نور فرابنفش استفاده کند، برای حیواناتی غیر از گونه های خود نامرئی می ماند. بنابراین، فرضیه ما این است که آنها یک دید فرابنفش واضح برای داشتن یک زبان مخفی ایجاد کردند.

این همه چیز را واقعاً هیجان انگیز می کند، زیرا نور فرابنفش بیولومنسانس هنوز در هیچ حیوان دیگری دیده نشده است. بنابراین، امیدواریم این را به عنوان اولین نمونه ارائه کنیم.

موضوعی هیجان انگیز برای تحقیقات رباتیک

در نتیجه این کشف، آندرس گارم و همکاران پژوهشی او نیز شروع به همکاری با محققان روباتیک در دانشگاه جنوب دانمارک (SDU) برای الهام بخشیدن به فناوری در زیست شناسی کردند. آنها با هم یک هدف مشترک دارند که بررسی کنند آیا مکانیسم پشت این چشم ها می تواند به خوبی درک شود تا آن را به فناوری تبدیل کند.

به گفته گرم، چشمان وانادیس در رابطه با نظریه تکاملی نیز جالب هستند، زیرا می توانند به حل یکی از مبرم ترین بحث های دانشگاهی پیرامون این نظریه کمک کنند.

چشم های Vanadis ساده ساخته شده اند، اما دارای عملکرد پیشرفته هستند. در عین حال، آنها در یک دوره تکاملی نسبتا کوتاه تنها چند میلیون سال تکامل یافته اند. این بدان معنی است که آنها باید مستقل از چشم انسان تکامل یافته باشند و توسعه بینایی، حتی با سطح کارایی بالا، در مدت زمان نسبتاً کوتاهی امکان پذیر است.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا