بانک و بیمه

بی اعتباری دلار فردایی با نرخ گذاری های شبانه!| بازار ارز با عرضه بیش از ۷۰ میلیارد دلار مدیریت شد!

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بازار ارز معمولاً در زمان اجرای برخی سیاست های اقتصادی یا رویدادهای بین المللی و همچنین رویدادهای داخلی مانند برگزاری انتخابات و… دچار نوسانات قیمتی می شود، اما در حال حاضر با وجود تنش های منطقه ای و جهانی همراه با تغییر دولت، وجود دارد. نوسانات آرامش خاصی در بازار حاکم است که آرامش ناشی از مقررات بانک مرکزی در تامین ارز مورد نیاز ذینفعان واقعی این کالا است که به وفور از طریق بازارهای رسمی تامین می شود. از سوی دیگر، معامله گران و سرمایه گذاران فارکس دیگر توجهی به این بازار ندارند زیرا بازار فارکس دیگر برای آنها جذابیتی ندارد و ممکن است بسیاری در ماه های اخیر با ورود به چنین بازاری متضرر شده باشند. واسطه ها و دلالان سود نیز به دلیل اینکه شرایط را به دلیل کمبود تقاضا مناسب نمی دانند مجبور به ترک این بازار شدند.

بازاری که در آن علیرغم افزایش قیمت همه کالاها، نرخ ارز مربوطه با نرخ نزولی است و چون نیازهای کاذب در چنین بازاری وجود ندارد، کانال های تلگرامی و تعیین قیمت ارز در فضای مجازی مانند دلار فردا، آن شب به دلیل بی توجهی مخاطبان فعالیت چندانی ندارند و حتی قیمت ها را پایین تر می دانند.

علیرغم شوک های متعدد سیاسی ناشی از رویدادهای بین المللی و تنش های منطقه ای در سال گذشته، رشد یا افزایش غیرواقعی نرخ ارز ثابت نماند، بنابراین این افزایش هیجانی نرخ ارز در زمانی که قیمت هر دلار به ۷۰ هزار تومان رسید، چندان دوام نیاورد. .

شوک های متعددی که به سختی بازار ارز را مختل کرد

ثبات نسبی نرخ ارز در بازار که به گفته کارشناسان متاثر از عرضه قابل توجه این محصول در بازار بود، حتی با وجود شوک های سیاسی متعدد در پی رویدادهای بین المللی و منطقه ای، منجر به رشد یا جهش غیرواقعی شده است. تنش ها در سال گذشته نیز ثابت نبود، بنابراین این افزایش هیجانی نرخ ارز با رسیدن قیمت هر دلار به ۷۰ هزار تومان دوام نیاورد و تنها باعث آسیب به کسانی شد که معتقد بودند از سرمایه گذاری در چنین کالایی سود می برند.

البته کارشناسان اقتصادی و بازار نسبت به هیجانی بودن قیمت ها در جریان افزایش غیرواقعی نرخ ارز که در دو سه ماه اخیر چندین بار رخ داد، به سرمایه گذاران هشدار دادند اما برخی برای کسب سود، نظر کارشناسان را نادیده گرفتند و یا با هدف حفظ ارزش وجوه خود، وجوه خود را به ارز تبدیل کردند، بدون اینکه بدانند ورود به چنین بازار پرریسکی نتیجه معکوس داشته است، زیرا افزایش قیمت ارز پس از چند روز ماهیت موقتی داشته است. نرخ دومی افزایش قیمت را غیرواقعی نشان داد، به طوری که بخشی از سرمایه سفته بازان ارز در انجام چنین معامله ای سوزانده شد.

دلار هم اکنون در محدوده ۵۰ هزار تومان قرار دارد. این در حالی است که سال گذشته برخی پیش بینی می کردند نرخ دلار در سال جاری به ۸۰ هزار تومان برسد، اما پیش بینی ها محقق نشد چرا که امروز نرخ دلار برابر با قیمت سال گذشته این ماه در کانال است. ۵۰۰۰۰ تومان بود

دلار در محدوده ۵۰ هزار تومانی آرام گرفت

شرایط بازار ارز هم اکنون خوب است و قیمت آن به سختی نوسان می کند، بنابراین دلار در حال حاضر در کانال ۵۰ هزار تومان قرار دارد. این در حالی است که برخی سال گذشته پیش بینی می کردند نرخ دلار در سال جاری به ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان برسد. اما پیش‌بینی‌ها محقق نشد، زیرا نرخ دلار امروز در محدوده ۵۰ هزار تومانی در ماه مشابه سال گذشته قرار دارد که نشان می‌دهد با وجود وقوع تکانه‌های متعدد در بازار ارز در سال گذشته، اما بازار در مسیر ثبات نسبی شکست نخورد.

ثبات ناشی از اقدامات کارشناسی و اصولی بانک مرکزی در تنظیم بازار ارز است که باعث شد قیمت دلار و سایر ارزها تا این حد افزایش نیابد و اگر در مقاطعی چند روزی افزایش هیجانی داشت. اما با درایت بانک مرکزی قیمت ها به نرخ اولیه خود بازگشتند. به هر حال حفظ نرخ دلار در محدوده ۵۰ هزار تومانی در سال گذشته و رشد کم آن در این مدت از دستاوردهای مهم بانک مرکزی محسوب می شود. دستاوردی که نشان از رویکرد صحیح این بانک در تامین ارز مورد نیاز متقاضیان واقعی در بازارهای رسمی دارد.

بانک مرکزی با تامین ارز به بازار و تامین تقاضای متقاضیان این محصول، توانست از افزایش هیجانی قیمت آن در بازار جلوگیری کند و علاوه بر آن تنش های سیاسی و بهبود بازار از شوک و رشد را کاهش دهد. ارز حاصل از فروش نفت و کالاهای صادراتی نیز توانایی مدیریت بانک مرکزی و ساماندهی بیشتر بازار را دارد

تدبیر بانک مرکزی در تثبیت بازار ارز

سید مرتضی افگه کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی در خصوص نوسانات نرخ ارز در سال گذشته و تمرکز سیاستگذاران پولی بر تثبیت بازار گفت: علت نوسانات نرخ ارز ناشی از برخی مشکلات و تنش های سیاسی، بین المللی در منطقه است، اتفاقاتی که شکل دهنده مبنای این رشد تقاضا تضمین می کند که برخی در بازار با تبدیل ریال به دلار یا سایر ارزها، ارزش سرمایه خود را کاهش ندهند. البته باید گفت؛ در چنین شرایطی انتظارات تورمی خواه ناخواه منجر به افزایش نرخ ارز می شود و در صورت عدم اقدام در زمان افزایش نرخ ارز، قیمت ها به صورت هیجانی افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی با عرضه ارز در بازار و تامین تقاضای متقاضیان این محصول موفق شد از افزایش هیجانی قیمت آن در بازار جلوگیری کند، افزود: علاوه بر کاهش تنش های سیاسی و منطقه ای، بازار را از بازار خارج کند. شوک هایی که باعث افزایش قیمت ارز در بازار می شود. خوشبختانه با توجه به فروش چشمگیر نفت و کالاهای صادراتی پس از برقراری روابط بین المللی و اقتصادی بین کشور و جهان، رشد ارز تا حدودی بهبود یافته است و این امر به بانک مرکزی کمک می کند تا از ارز دریافتی برای تامین نیازها استفاده کند. از متقاضیان رسمی برای دیدار با بازارها.

اگر با مدیریت صحیح و اصولی بانک مرکزی ارز کافی در اختیار بازار قرار گیرد، تقاضا کاهش می یابد و بازار شرایط مساعدی را تجربه می کند. البته طبق گزارش های موجود بانک مرکزی مشکل عمده ای برای تامین ارز ندارد.

کاهش تقاضای کاذب برای ارز

این استاد دانشگاه افزود: نوسانات نرخ ارز منوط به بروز برخی مشکلات سیاسی، اقتصادی و اتفاقات داخلی و خارجی است که تاثیر آن بر بازار ارز تاثیر می گذارد و قیمت ها به سرعت تغییر می کند. در این صورت نرخ ارز ثبات قیمت ها را حفظ می کند و رشد ناگهانی و غیرمنطقی رخ نخواهد داد. از سوی دیگر، با مدیریت صحیح و اصولی بانک مرکزی، زمانی که ارز کافی در اختیار بازار قرار می گیرد، تقاضا کاهش می یابد و بازار شرایط مساعدی را تجربه می کند. بر اساس گزارش های موجود، بانک مرکزی در حوزه تامین ارز مشکل خاصی ندارد.

بر اساس این گزارش، پس از نوسانات قیمت در چند ماه گذشته، اکنون بازار ارز در وضعیت مطلوبی قرار دارد، خریدار چندانی در این بازار وجود ندارد و نیازهای متقاضیان واقعی ارز نیز به خوبی مورد توجه قرار گرفته است. بانک مرکزی در بازار ارز و از طریق بازارهای رسمی. علاوه بر این، این روزها فعالیت دلالان و دلالان ارز که نقش موثری در اخاذی قیمت دارند بسیار کم شده است، از سوی دیگر کانال های تلگرامی تعیین کننده نرخ ارز به دلیل اینکه این کار را انجام می دهند، توجه چندانی به نرخ ندارند. شرایط را به عنوان دیدگاه مناسب در نظر نگیرید. آنها سرمایه گذاری نامناسبی در فضای مجازی انجام نمی دهند زیرا شرایط بازار را درک می کنند و حتی نرخ ارزهای کمتری را در بازار آزاد اعلام می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا