بانک و بیمه

بی انگیزگی جوانان در جذب مشاغل به دلیل حقوق پایین کارگری!| ‌قانون نظام هماهنگ پرداخت اجرا شود

بازار؛ گروه بانک و بیمه: طبقه کارگر که بیش از نیمی از جمعیت خانوار کشور را تشکیل می‌دهند و فعالیت‌های پرزحمت آن‌ها باعث شده چرخ تولید به دلیل دستمزد پایین و ناهماهنگی هزینه‌ها و درآمدهای مسئولان، به‌ویژه تصمیم‌گیران مقام معظم رهبری، متوقف نشود. شورا گلایه های زیادی دارند، زیرا هر ساله مسئولان وعده کاهش تورم و بهبود وضعیت معیشتی را می دهند، اما در عمل نه تنها شاخص نرخ تورم کاهش می یابد، بلکه برخلاف قیمت ها در چرخه رشد قرار می گیرند. افزایش ناگهانی قیمت ها در بازار که روز به روز بر طبقه کارگر و حتی یقه سفیدها فشار می آورد و زندگی را برای آنها سخت تر می کند.

به طوری که در حال حاضر بسیاری از کارگران و اکثر کارگران برای گذران زندگی در این شرایط سخت اقتصادی مجبورند دو شیفت تا پاسی از شب کار کنند. مسئولان و تصمیم گیران عدم افزایش دستمزد و حقوق کارگران و کارمندان را این گونه توجیه می کنند که هر چه دستمزد و حقوق بالاتر باشد پدیده مارپیچ تورم در جامعه شکل می گیرد، بنابراین افزایش دستمزد و حقوق ناشی از ظهور است. تورم مورد انتظار و افزایش همراه با آن در قیمت تمام کالاها و خدمات در بازار که افزایش دستمزدها را خنثی می کند و از سوی دیگر دولت و کارفرمایان نیز با مشکل تامین منابع مواجه می شوند، این مشکل به وجود می آید. ، به گفته تصمیم گیرندگان منجر به افزایش نرخ تورم می شود.

طبقه کارگر و مزدبگیران می خواهند در تعیین نرخ دستمزد معیشت آنها در نظر گرفته شود، زیرا از یک سو با وجود بالا بودن نرخ دستمزد، کمر این قشر زیر بار گرانی ها و تورم اقتصادی در ایران خم شده است. کشور است، اما متاسفانه هیچ اقدامی برای بازگرداندن حقوق انجام نمی شود

خم شدن کمر کارگران زیر بار گرانی

زیرا اگرچه کارگران در صورت تامین کالاهای اساسی (کالاهای اساسی سبد مصرفی خانوار) ​​به حقوق مناسب رضایت می‌دهند، اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد و شاید دولت کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را با قیمت ارزان تامین کند. حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی و پرداخت سرانه ۳۰۰ هزار تومانی در ماه یارانه مردم برای جبران قیمت واقعی این کالاها شد. از سوی دیگر، از آنجایی که یارانه ها به صورت نقدی پرداخت می شود، افراد زیادی با این پول حساب باز می کنند و تعداد کمی از آن برای خرید کالاهای اساسی مورد نیاز سبد مصرفی خانوارها استفاده می کنند.

بر اساس تحقیقات میدانی، ۷۰ درصد یارانه‌ای که با حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی به مردم ارائه می‌شود، اغلب صرف خرید کالاهای اساسی مانند برنج، گوشت، حبوبات، لبنیات، روغن و غیره می‌شود. از این تخصیص داده می شود به همین دلیل است که میزهای مردم هر روز کوتاهتر می شود. در چنین شرایطی، طبقه کارگر و مزدبگیر می خواهند در تعیین نرخ دستمزد معیشت آنها لحاظ شود، زیرا کمر این طبقه کارگر زیر بار گرانی و فشار اقتصادی خم شده است. علیرغم نرخ تورم در کشور، یک افزایش قیمت نیز در بازار مشاهده می شود، اما متأسفانه طبق وعده مسئولان هیچ اقدامی برای ترمیم حقوق و دستمزد در سال وجود ندارد.

کارگران به دلیل پایین بودن دستمزدها با مشکلات اقتصادی عدیده ای روبرو هستند و منتظرند تا دولت جدیدی که با شعار حمایت از مستضعفین و اقشار ضعیف روی کار آمده است، اقداماتی را انجام دهد که در خور توجه برای بهبود معیشت مردم به ویژه طبقه کارگر است.

بهبود شرایط زندگی همان چیزی است که کارگران از دولت جدید انتظار دارند

حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار در گفت و گو با خبرگزاری “بازار” وی گفت: کارگران به دلیل پایین بودن دستمزدها با مشکلات اقتصادی عدیده ای روبرو هستند و منتظرند تا دولت جدیدی که با شعار حمایت از مستضعفان و اقشار ضعیف بر سر کار آمده است، اقداماتی را انجام دهد که در خور توجه «برای بهبود معیشت» مردم است. مردم، به ویژه طبقه کارگر. با توجه به اینکه دولت هنوز بودجه سال آینده را تقدیم شورای اسلامی نکرده است، باید دید در بودجه ۱۴۰۴ چقدر برای معیشت مردم به ویژه اقشار کم درآمد فکر می شود. البته با تغییر رفتار دولت و مجلس در قبال بازنشستگان و حمایت از آنها با یکسان سازی حقوق، احتمال بازنگری در حقوق و دستمزد وجود دارد، هرچند چنین معضلی گسترده نیازمند کار کارشناسی دقیق و توجه به آن است. تمام جنبه ها

وی تصریح کرد: ظاهرا دولت باید تشکیل کارگروه تخصصی متشکل از اقتصاددانان، نمایندگان کارگران و کارفرمایان و معاونان وزارتخانه های کار و اقتصاد و همچنین کارشناسان بانک مرکزی و مجلس را در نظر بگیرد. وی با بیان اینکه مزدبگیران چگونه می توانند معیشت خود را تامین کنند و دستمزد سال آینده خود را متناسب با تورم تعیین کنند، افزود: با توجه به نرخ تورم بالا و قیمت های بالای بازار، افزایش بیشتر حقوق بین ۲۰ تا ۳۰ یا ۳۵ درصد ضروری است. رویکرد اشتباهی که هر سال تکرار می شود و از آنجایی که تورم کاهش نمی یابد، این روند تاثیری در بهبود معیشت ندارد. بنابراین کارگران به دلیل نداشتن حقوق کافی بی انگیزه می شوند و جوانان جویای کار کمتر جذب بازار می شوند که منجر به جذب کمتر آنها به بازارها می شود.

پرداخت نابرابر در برخی مشاغل منجر به بی توجهی به حقوق برخی افراد می شود، بنابراین اجرای قانون نظام هماهنگ پرداخت برای اجرای آن حائز اهمیت است، زیرا اکنون برخی از افراد حقوق بالایی دریافت می کنند و برخی دیگر از جمله اکثریت حقوق دریافت نمی کنند. حقوق و دستمزد و حقوق زیادی هم ندارند

بی انگیزگی کارکنان به دلیل دستمزد نابرابر

این کارشناس بازار کار افزود: دستمزد نابرابر و دستمزد متفاوت در برخی مشاغل باعث نادیده گرفتن حقوق برخی افراد می شود. بنابراین، اجرای قانون نظام هماهنگ حقوق و دستمزد در حال بررسی است و برای اجرای آن فشار وارد می شود.» قرار بود این قانون در دولت قبل اجرا شود، اما اینطور نشد. چون الان عده ای حقوق بالا و امتیازات ویژه می گیرند اما عده ای که شامل اکثریت می شوند حقوق چندانی ندارند.

بر اساس این گزارش افزایش دستمزد کارگران متناسب با تورم موجود در جامعه تنها خواسته اعضای شورای عالی کار و جامعه کارگری است. در چنین شرایطی اصلاح ماده ۴۱ قانون کار یکی از مهم ترین موضوعاتی است که در جلسات شورای عالی کار مطرح می شود. تمرکز بر اصلاح این ماده برای بازگرداندن حقوق کارمندان می تواند جاده سنگلاخ سال های اخیر را هموار کند. کارشناسان معتقدند؛ اگر در تعیین دستمزد کارکنان، کلمه «براساس نرخ تورم» جایگزین کلمه «براساس نرخ تورم» شود، تعیین حقوق و دستمزد منطقی و واقع بینانه می شود. بنابراین در جلسه تعیین دستمزد ۱۴۰۳ سه وزیر قول دادند که تورم را کنترل کنند و اجازه ندهند نرخ تورم در طول سال بیش از ۲۰ درصد افزایش یابد. متأسفانه تورم خیلی بیشتر از این نرخ بالا رفت، اما از نظر حقوق کارگران چیزی تغییر نکرد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا