اخبار اقتصاد ایران

ب.ز در نقش خودروساز؛ آغاز رقابت دات وان، کرمان موتور، گروه انتخاب، زر ماکارون برای خرید سایپا

امروز مهلت ارسال متقاضیان خرید سایپا است. رقابت در مورد خرید ۲ درصد از بزرگترین سازندگان اتومبیل کشور به ارزش ۱ میلیارد دلار ارزش خرید دارد. متقاضیان نامهای آشنا دارند.

امروز ، مهلت ارسال خریداران SAIPA آخرین مهلت است. رقابت در مورد خرید ۲ درصد از بزرگترین سازندگان اتومبیل کشور به ارزش ۱ میلیارد دلار ارزش خرید دارد. متقاضیان نامهای آشنا دارند. Kerman Motor با سابقه کار در این زمینه ، گروه انتخاب ، که بازار قابل توجهی در زمینه لوازم خانگی ، زارماکارون دارد ، که مدت ها به خودرو علاقه مند است ، کنسرسیومی از سازندگان قطعات و Fryamotor. اما نام Dot One ، که پیوند عمیقی با نام بدهی بزرگ دارد – که به دلیل فساد اقتصادی شناخته شده بود – باباک زنجانی ، موجی از ابهام و نگرانی نسبت به جو این انتقال دارد.

برخی آنقدر به طور جدی حضور باباک زنجانی را مورد توجه قرار داده اند که از وی به عنوان گزینه ای قطعی یاد می شود. این یقین ، حتی اگر داستان بدهی او مبهم باشد و روایات مختلف نقل می شود ، در سخنرانی بسیاری از فعالان و متخصصان میدانی مشهود است.

اگرچه مأمور حراج مهم در نظر گرفته می شود ، اما فعالان هنوز نگران این خودروساز بزرگ هستند که به فردی که در کیفرخواست خود با اختلال در سیستم اقتصادی تحت رهبری شبکه سازمان یافته ، استفاده از سند نفت ، استفاده از پول و پولشویی ، به فرد داده می شود. ۱ میلیارد و ۲ میلیون یورو و انتشار دروغین وجود دارد.

همراه با نام این بدهکار بزرگ ، سایر متقاضیان SAIPA ، Kerman Motor ، با تجربه در صنعت خودرو ، یکی از جدی ترین متقاضیان SAIPA ، با تجربه در صنعت تولید و فعالیت های گسترده در سراسر کشور ، به همراه گروه صنعتی طلایی ، که در صنعت خودرو کار نمی کند ، بلکه به دلیل مسائل مربوط به اقتصاد کلان نیست.

سایپا در ضررهای انباشته شده ، ضعف ساختاری و کاهش سرمایه اجتماعی سالها درگیر بوده است. از دست دادن بیش از ۵ تریلیون دلار و یک دسته از تعهدات ناتمام. در چنین شرایطی ، انتقال ماشین به شخص با سابقه بدهی میلیارد دلاری نگرانی های بسیاری را برانگیخته است.

ابهام در منبع منابع مالی زنجانی برای خرید سایپا به دلیل پولشویی است. از طرف دیگر ، سفر اخیر باباک زنجانی به ماموت این احتمال را برای خرید سایپا با حمایت مالی تقویت کرده است.

رویای و موقعیت افکار عمومی

باباک زنجانی پول و وعده تولید دارد ، اما آیا این یک وعده واقعی است یا یک رویا؟ در مصاحبه با تعدادی از فعالان صنعت خودرو و مصرف کنندگان محصولات این شرکت ، ما این نگرانی ها را به وجود آوردیم. از یک سو ، افکار عمومی سایپا به بخش خصوصی راهی برای خلاص شدن از کیفیت پایین تولید و بهبود روند عرضه را مشاهده می کند و از طرف دیگر ، آنها نگران فروش سهام به باباک زنجانی هستند.

“Sh. qasemi” سالهاست که به صورت حرفه ای کار می کند. “او به همان اندازه می گوید که کیفیت تولید سایپا کم است.” گاهی اوقات مشتریان برای تعمیر بهره وری می کنند که علی رغم صفر بودن ، کمبود است. این بدان معنی است که ماشین ناقص تحویل داده شده است. “به گفته وی ، قطعات مورد استفاده از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و گاهی اوقات حتی قطعات جدید نیز باید با یک قطعه با کیفیت تر تغییر کنند. دلیل این نقاط ضعف نیز به دلیل تحریم ها و عملکرد دولت است. در اقتصادی که همه بخش ها در گرداب تحریم ها قرار گرفته اند ، دولت نمی تواند تولید خوبی داشته باشد. تجربه نشان داده است که بخش خصوصی بسیار بهتر عمل می کند و در بازار رقابتی با قیمت و کیفیت کار می کند. بر این اساس ، انتقال سایپا می تواند گامی مثبت در جهت افزایش کیفیت و کمیت اتومبیل های ارائه شده باشد. »

اگر بابک زنجانی پیش از این در پروژه های فروش نفت با دولت بوده و تعهدات خود را نسبت به وزارت نفت انجام نمی داد ، با مردم در اتومبیل خواهد بود و هرگونه نواقص می تواند به حقوق مردم پایان دهد. همین مورد همچنین اسباب بازی را برای مردم فراهم کرده است.

“دولت تصمیم خوبی برای دادن سایپا به بخش خصوصی گرفته است ، اما آیا هر بخش خصوصی می تواند خروجی مثبتی داشته باشد؟” شاید اگر آقای زنجانی پول را به SAIPA تزریق کند ، شرایط تولید بهبود می یابد ، اما این ضمانت وجود دارد که طرح عدم تحقق تعهدات این بار در خودرو چیست؟ “

محمد رضزاده ، مصرف کننده سایپا گفت: “ما یک ماشین با کیفیت و مقرون به صرفه می خواهیم.” “اگر دولت تضمین کند که ما می توانیم پس از فروش سایپا تسلیم شویم ، آن را به هر کسی می دهد ، اما اگر این تضمین نشود ، ما نیز از سایپا قابل اطمینان تر خواهیم بود.”

ترسیم به شخص بدون صلاحیت های لازم عواقب بسیاری دارد که یکی از آنها مطمئناً عواقب اجتماعی خواهد بود. اگر به نتیجه مطلوب نرسد ، موجی از اعتراضات مصرف کنندگان جامعه را گسترش می دهد. آیا دولت در مورد این پیامدها فکر کرده است؟

سوهاب تقوش ، یک متخصص خودرو در نمایندگی های اتومبیل مودارس می گوید: “تزریق منابع مالی قطعاً یک اصل اساسی برای مدیریت جدید است.” اما شرط کافی نیست. مدیریت صنعت خودرو به دانش و تخصص این زمینه نیاز دارد و شخصی که قصد دارد در این بخش کار کند ، باید امنیت لازم را به مشتریان بدهد ، در غیر این صورت تقاضای بازار مکان دیگری را پیدا می کند و محصولات رقیب را خریداری می کند. “اگر سایپا نتواند خوب بفروشد ، سرمایه اولیه تزریق شده از بین می رود.”

یکی با سابقه ریلی

ریشه Dot One ، که به عنوان متقاضی جدید خرید سایپا نامگذاری شده است ، به باباک زنجانی برمی گردد. وی نه در لیست سهامداران رسمی دیده نمی شود و نه مدیرعامل ، اما شبکه ارتباطی وی و منابع مالی وی در پشت صحنه موتور محرک این مجموعه است.

نام این شرکت از ماه های اول بسیار بیشتر از پیشینه خود بود و فعالیت آن در مناطقی مانند حمل و نقل ریلی ، ناوگان هوایی ، اتومبیل های برقی و حتی بانکداری رامارزی گسترش یافت.

در اسفند ۱۳۹۴ این گروه اقتصادی از اولین بانک رمادار ایران ، نماد USDZ رونمایی کردند. رامارزی ، که مربوط به رسانه هایی به نام Zanjani است ، اما هنوز به طور رسمی هیچ یک از مؤسسات نظارت را تأیید نکرده است.

در اردیبهشت DOT One موفق شد توافق نامه ۶ تریلیون دلاری با شرکت راه آهن امضا کند. قراردادی برای تأمین واگن های مسافر و باری و تعدادی از لوکوموتیوهای دیزلی که در یک مراسم رسمی با حضور وزیر جاده ها و توسعه شهری نهایی شد.

اگرچه حاشیه ای برای این سرمایه گذاری وجود داشت ، مهاجران در یک جلسه هفتگی دولت گفتند: “یکی از جنبه ها به قوه قضاییه باز می گردد. سخنگوی قوه قضاییه در مورد سرمایه گذاری یک شرکت متعلق به باباک زنجانی در راه آهن گفت: هیچگونه حقوقی در مورد این عمل وجود ندارد.”

در همین زمان ، نام این هلدینگ نیز به نام خطوط هوایی جدید ، Dot One Air و وعده داشتن چهار هواپیما نامگذاری شده است. در صفحه X خود ، باباک زنجانی همچنین از خرید تعدادی از اتومبیل های برقی Changan IDO برای Karaj و Toyota BZ3 برای Isfahan خبر داد ، که به عنوان تاکسی Dotwan Tripi تحت بهره برداری قرار می گیرند.

پیشینه این شرکت نشان می دهد که هیچ فعالیتی در زمینه خودرو وجود ندارد و هیچ عملی وجود ندارد. باباک زنجانی نیز در گذشته در زمینه تجارت فعال تر بوده و سابقه تولیدی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا