اخبار بورس

تأثیر حذف دلار ۲۸.۵۰۰ تومانی پلی استایرن بر بازار سهام

بازار سرمایه برای اخبار مثبت وزنی قائل نیست.

حذف پلی استایرن ۲۸۵۰۰ تومانی کمی به بهبود شرایط بازار کمک می کند. باید در نظر داشت که بازار در حال حاضر ارزشی برای اخبار مثبت قائل نیست. بازنگری در تصمیم قیمتی تولیدکنندگان اوره، خوراک پالایشگاه ها و بازگشت نرخ ۵ ماهه ۱۴۰۲ نیز از جمله اخبار مهمی بود که پیش از این به آن اشاره شد، اما اعتماد به بازار سرمایه به قدری کاهش یافته است که اخبار مثبتی نیز به دنبال خواهد داشت. در این شرایط مفید نباشند

مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه در خصوص حذف استایروفوم ۲۸۵۰۰ تومانی صحبت کرد. اخبار بورس وی تصریح کرد: این تصمیم باید از سوی دولت گرفته می شد زیرا نمی توان با چند نرخی بودن ارز مخالفت کرد.

وی ادامه داد: دولت از یک سو مدعی است ارز صادرکنندگان در سامانه نیما جمع آوری می شود و برای کالاهای اساسی به مردم یارانه پرداخت می کند. اما تجربه سال‌های اخیر نشان می‌دهد که یارانه‌هایی که از جیب سهامداران برداشته می‌شود در عمل به مردم پرداخت نمی‌شود و بنابراین بهتر است شکاف ارزی کاهش یابد.

دلبری گفت: پیش از این برای چندین محصول کشاورزی و دامی این گونه بود و این انتظار وجود داشت که به سمت تک نرخی شدن مالیات حرکت کنیم، از سوی دیگر این امید وجود دارد که فاصله بین نرخ ارز نیما و آزاد وجود داشته باشد به باریک شدن ادامه خواهد داد.

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می رسد استقرار سامانه پوشش در نظام آموزشی و سلامت می تواند با کاهش هزینه های آموزشی و بهداشتی به ایجاد نظام یارانه ای مناسب کمک کند. این تجربه را در زمان ارز ۴۲۰۰ تومانی هم داشتیم که به عنوان یارانه معیشتی برای اقشار کم درآمد صادر می شد و تصمیم نسبتا خوبی تلقی می شد.

وی تصریح کرد: گروه‌هایی در بازار سرمایه هستند که این ارز در قیمت‌گذاری کالاهای آنها تاثیرگذار است و متعاقباً قیمت تمام شده این گروه افزایش می‌یابد. در مجموع این تصمیم تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه خواهد داشت.

دلبری اضافه کرد: این خبر کمک چندانی به بهبود شرایط بازار نمی کند. باید در نظر داشت که بازار در حال حاضر ارزشی برای اخبار مثبت قائل نیست. تغییر تصمیم قیمت برای تولیدکنندگان اوره، خوراک پالایشگاه ها و بازگشت تعرفه ۵ ماهه ۱۴۰۲ از جمله اخبار مهمی بود که پیشتر به آن اشاره شد. اعتماد به بازار سرمایه به حدی کاهش یافته است که اخبار مثبت در این شرایط مفید نخواهد بود

وی یادآور شد: در حال حاضر در مقطعی هستیم که گزارش های فصل بهار منتشر شده و نسبت به فصل زمستان شاهد کاهش حاشیه سود بوده ایم. از سوی دیگر، گزارش های ماهانه جولای نیز حاکی از کاهش حدود ۱۰ درصدی حجم فروش بود. گزارش های فصلی، گزارش های ماهانه تیرماه و اخبار رسیده به مجامع عمومی روحیه مثبتی نداشتند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اگرچه دولت جدید با شعار و امید به کار خود رفت، اما اتفاقات منتشر شده در صورت های مالی سالانه و گزارش های تولید و فروش شرکت ها باعث نگرانی سهامداران شد. اتفاقات سیاسی هم باعث شد که شرایط به گونه ای پیش رفت که در یکی دو هفته اخیر شاهد کاهش شدیدی بودیم.

وی افزود: با وجود اینکه بازار سهام از نظر نسبت P/E در وضعیت نسبتا خوبی قرار دارد، چشم انداز بازار مثبت نیست و همچنان منتظر تشکیل کابینه اقتصادی و اعلام سیاست های اقتصادی دولت است توسعه آینده بازار را می توان پیش بینی کرد. بازار سرمایه همچنان منتظر اقدام دولت است، اما مسیر اشتباه دولت سیزدهم احتمالا در این مدت ادامه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا