تأکید مجلس بر تسریع اجرای پروژههای کریدور شمال – جنوب
یکی از اعضای کمیته مدنی ماجلیس ، که بر اهمیت کریدور شمال و جنوب تأکید داشت ، خواستار شتاب اجرای پروژه های ریلی و ترانزیت و معرفی پرسنل ترانزیت ملی طبق برنامه هفتم شد.
ابراهیم نجفی با توجه به اهمیت راهرو شمال و جنوب ، گفت: “راهرو شمال و جنوب مسیری مهم است که ایران را با مسیرهای ترانزیت منطقه ای متصل می کند و می تواند هزینه حمل و نقل را برای کشورهای همسایه کاهش داده و به درآمد پایدار برای کشور ما برسد.” با این حال ، بخشی از این راهرو به دلایل زیادی تکمیل نشده است و هنوز نمی توان از آنها استفاده کرد. اتصال لوله های راه آهن راش با آستارا و سپس با بندر خزر فرصتی عالی برای توسعه صادرات و حمل و نقل داخلی ارائه می دهد.
وی افزود: “این مسیر را می توان از کشور و در دریا حمل کرد و در دراز مدت می تواند موقعیت ایران را به عنوان قطب ترانزیت منطقه ای تقویت کند.” آستارا یکی از مهمترین نکات در شمال کشور است که می تواند از طریق راه آهن ، خیابان و دریا ترانس شود. هماهنگی این مسیر جایگزینی قابل اعتماد برای مسیرهای خارجی ایجاد می کند و وابستگی به سایر راهروها را کاهش می دهد.
وی گفت: “بخش هایی از خط راه آهن رشت به آستارا هنوز تکمیل نشده است و لازم است که با همکاری وزارتخانه برای توسعه خیابان و شهری و استفاده از امور مالی خارجی ، این پروژه را در اسرع وقت اجرا کنید.”
یکی از اعضای جلسه GUILAN نمایندگان در مجلس گفت: کشورهای خارجی به دنبال سرمایه گذاری و کنترل مسیرهای ترانزیت هستند: اگر مسیرهای داخلی ایران دیر شود ، تأثیر خارجی بر ترانزیت منطقه ای افزایش می یابد. ایران با اجرای کامل راه آهن بندر خزر و توسعه بندر خزر ، می تواند نقش خود را در ترانزیت حفظ کند.
نجفی با اشاره به برنامه توسعه هفتم گفت و گفت: طبق برنامه هفتم ، دولت صلاحیت کاملی برای ایجاد یک دفتر مرکزی ترانزیت برای اطمینان از هماهنگی بین دستگاه ها و سرعت بخشیدن به پروژه های ترانزیت دارد. دفتر مرکزی می تواند مسیرهای داخلی و خارجی را مدیریت کند و پروژه های مهمی مانند راه آهن رشتاستارا و توسعه بندر خزر را تکمیل کند.
وی گفت: “هدف مجلس انجام مسیرهای شمال-جنوب و حمل و نقل کالاها با پیگیری کارمند ملی ترانزیت و آزار و اذیت برنامه هفتم و دولت و موانع مدیران است.”
یکی از اعضای کمیته توسعه مدنی Majlis گفت: تأخیرها عمدتاً ناشی از سؤالات اداری داخلی و اداری است. با تمرکز ایران در تکمیل خطوط قطار ، ارتقاء زیرساخت های بندری و مرز آستارا ، می تواند به یکی از اصلی ترین اصول حمل و نقل کالا در منطقه تبدیل شود و نقش ژئوپلیتیکی آن را حفظ کند.
منبع: خانه ملت