ترندهای روز

تابستان دو میلیون نوجوان ایرانی را حرامشان کردند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

امتحانات نهایی امسال یکی از آن امتحانات ویژه ای بود که چالش ها و حاشیه های زیادی را به همراه داشت. از اختلال در سیستم صدور کارت و حذف برخی سوالات و تقسیم نمره آن در بین سوالات دیگر گرفته تا بلاتکلیفی در اعلام نتایج این آزمون ها!

‌ ‌ ‌ ‌ ‌ اما به نظر می رسد نیروی آموزش و پرورش نتوانسته از این مشکلات جلوگیری کند. برگزاری امتحان نهایی، آن هم برای سه مقطع تحصیلی، کار بزرگ و دشواری بود که نیازمند توجه و دقت فراوان در آموزش و پرورش در این زمینه بود. اما به نظر می رسد هنوز زیرساخت های مورد نیاز برای استانداردسازی فضاهای آموزشی به ویژه در ایام امتحانات نهایی آماده نیست چرا که این وزارتخانه در ساده ترین قسمت ماجرا یعنی گرفتن کارت ورود به جلسه کمبود سکوها و تجهیزات فنی و تجهیزات با مشکل مواجه بود. امکانات مورد نیاز برای برگزاری آزمون . اما سوال اینجاست که اگر زیرساخت های آموزشی کشور آماده نبود، پس چرا در سال جاری مقاطع دیگری به تعداد آزمون شوندگان اضافه شد و چالش های برگزاری امتحانات نهایی را دوچندان کرد؟

در تابستان دو میلیون نوجوان ایرانی ممنوع الخروج شدند

تاخیر در امتحانات نهایی برای اولین بار!

دانش آموزان در همان ابتدای امتحانات نهایی با مشکل اختلال در سیستم در دریافت کارت حضور و غیاب مواجه شدند و برای اولین بار بود که امتحانات نهایی در کشور به تعویق افتاد. البته شیوا قاسمی پور یکی از اعضای هیات رئیسه کمیسیون آموزش مجلس نیز این اتفاق را ضعف زیرساخت های آموزش و پرورش دانست که به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

کلاس یازدهم، هنوز سرگردان!

هر چقدر هم که سخت بود، امتحانات نهایی برگزار شد، اما شکایت ها ادامه داشت. از سوی دیگر دانش آموزان نابینا به دلیل عدم ارائه سوالات به خط بریل و مشکل در پاسخگویی با مشکل مواجه بودند. اما شاید مهمترین قسمت این افتخارات مربوط به زمان اعلام نتایج به خصوص برای پایه دهم و یازدهم بود. سیدعلی جعفری رئیس گروه برنامه ریزی مرکز سنجش آموزش و پرورش با ابراز امیدواری نسبت به اعلام نتایج به زودی به ما می گوید: نتایج و ایرادات پایه دوازدهم اعلام شده و کار جمع بندی شده است، باید نگاه کنم. در پایه دهم اما به احتمال زیاد کارنامه آنها در حال تدوین است و امیدوارم تا فردا شب نتایج نهایی اعلام شود وزارت آموزش و پرورش، امتحانات جبرانی تابستانی را از ۲۴ مرداد ماه آغاز می کند، اما علیرغم اینکه اوراق امتحانی امسال به صورت الکترونیکی تصحیح شد، جعفری علت اصلی تاخیر را تاخیر در برگزاری امتحانات دانست و افزود: تعلیق هایی که در این مدت رخ داده است، روند تصحیح اوراق را نیز کند کرده است، زیرا به هر حال مصحح باید به حوزه تصحیح مراجعه کند یا مدرسه باید مراجعه کند.»

به نظر می رسد مشکلات دانش آموزان در امتحانات نهایی به این موارد محدود نمی شود و به همین جا ختم نمی شود و شاید بتوان فقدان برخی زیرساخت ها را در این زمینه مشاهده کرد. موضوعی که نیازمند بررسی همه جانبه تر و پاسخ شفاف تری از سوی مسئولان است.

ادعای یک استانداردسازی طبیعی!

با وجود اینکه مسئولان وزارت آموزش و پرورش بارها از استانداردسازی سوالات امتحانات نهایی صحبت کردند، اما جعفری این اقدام را صرفاً در راستای استانداردسازی سوالات دانسته و توضیح می دهد: از زمانی که سوالات طرح می شود تا زمانی که می رسد. برای جمع بندی و اعلام نتایج باید یک استانداردسازی در پرداخت، اجرا، ارسال و دریافت آنها انجام شود، اما در مرحله آخر، البته باید سوالات را به صورت کمی بررسی کرد؟ شاخص های روان سنجی یا نه این کار در سال های گذشته اجرا می شد اما با وجود اینکه در تصحیح الکترونیکی سوالات محدودیت داشتیم کمی ناقص انجام شد اما امسال برای همه سوالات در سطح کشور به صورت جامع انجام شد؟ از ۱۰ سوال استانداردهای لازم را نداشت. طبیعی است که در تعدادی از سوالات این اتفاق بیفتد. این خیلی غیرعادی نیست و در همه آزمایشات رایج است.»

حدود ۱۸۰۰۰۰۰ دانش آموز در امتحانات نهایی امسال شرکت کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا