بانک و بیمه

تاثیرات مثبت حملات مستقیم ایران و اسراییل بر دلار و بورس!

پس از سال‌ها جنگ در سایه بین ایران و رژیم صهیونیستی، ایران و اسرائیل برای اولین بار وارد درگیری مستقیم و سطح بالا شدند. حملات دقیق و مؤثر ایران که نمایانگر سطح جدیدی از جنگ مدرن بود و واکنش ضعیف اسرائیل – علیرغم هیاهوی رسانه ای پس از آن – تصویر جدیدی از موازنه قدرت در خاورمیانه ایجاد کرد.

به نظر می‌رسد تصویر جدیدی که پس از این درگیری مستقیم در افکار عمومی مردم منطقه و به‌ویژه مردم ایران شکل گرفته، با گذشته تفاوت چشمگیری داشته باشد. این تفاوت در سطوح مختلف سیاسی و اقتصادی تأثیر خود را بر جامعه ایران و اسرائیل خواهد گذاشت.

در حوزه اقتصادی، همزمان با آغاز عملیات طوفانی الاقصی در فلسطین، ترس از گسترش جنگ تاثیر خود را بر بازار ارز و بورس ایران و به موازات افزایش تدریجی نرخ ارز نشان داد. بورس تهران نیز وارد کانال روند نزولی شد. در فاصله زمانی آغاز عملیات طوفان الاقصی و حملات موشکی پهپاد ایران به سرزمین‌های اشغالی، نرخ دلار در ایران به کانال هفتاد هزار تومان رسید و فضا را برای حرکت به کانال‌های جدید فراهم کرد. اما گستردگی حملات ایران به اسرائیل و پاسخ اسرائیل که عملا در فضای عمومی ایران احساس نشد، منجر به کاهش ناگهانی قیمت دلار تا کانال ۶۵ هزار تومانی شد. این کاهش در واقع نتیجه درک جدید ایران از معادلات قدرت در خاورمیانه است که باعث شده تهدیدات اسرائیل علیه ایران مانند گذشته جدی گرفته نشود و تاثیر کمتری بر حوزه های مختلف مانند نرخ ارز و بازار سهام داشته باشد. نوسانات دارند . به دلیل این تصویر جدید، بورس تهران یک روز پس از حمله چشمگیر اسرائیل، یکی از بزرگترین رشدهای خود را در سال های اخیر به ثبت رساند.

به نظر می رسد ترس از عواقب اقتصادی جنگ با اسرائیل در سال های اخیر بیش از خود جنگ بر بازار ارز و بورس تاثیر داشته است و اکنون که چشم انداز جنگ بین ایران و رژیم اشغالگر آشکار شده است. این چنین است، نفوذ قبلی خود را از دست داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا