فرهنگ و هنر

تاثیرگذاریِ سهام شرکت‌های فولادی در بورس کالا/ نگاهی به وزن میدکو در بازار

در مهر ۱۴۰۰ تولیدکنندگان فولاد کشور موظف به عرضه محصولات خود در بورس کالا شدند.


ایران تحلیلی –

در آن زمان وزارت ایمنی طی بخشنامه ای اعلام کرد در صورت عدم عرضه محصولات فولادی در بورس، تولیدکنندگان محصولات فولادی اجازه خرید شمش از بورس را ندارند. در متن این بخشنامه آمده است: با توجه به دستور و تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر عرضه کلیه محصولات تولیدی شمش فولادی و مقاطع فولادی (بلند، تخت) در بورس کالا به اطلاع واحدهای فولادی استان مربوطه که از ۲۴ مهر ۱۴۰۰ کل تولیدات خود را اعم از (شمش فولادی اعم از بیلت، بلوم، دال، انواع ورق، میلگرد، انشعاب و کلاف تیرآهن، نبشی، ناودانی، لوله و پروفیل و …) در بورس کالا و در صورت در صورت عدم اجرای مفاد فوق، واحدهای تولید کننده محصولات فولادی مجاز به خرید شمش فولاد از بورس کالا نیستند. همچنین واحدهای فولادی مجاز به فروش محصولات خارج از بورس کالا نیستند.

پس از آن تولیدکنندگان فولاد و مواد معدنی شروع به عرضه محصولات خود در بورس کالا کردند. بنابراین امروز پس از گذشت دو سال و نیم از این اطلاعیه، مقایسه سهم عرضه شرکت های مختلف فولادی میزان تولید محصولات و سهم آنها از پای تولید فولاد را نشان می دهد.

تاریخچه بورس کالای ایران از نظر تاریخی به دو تشکل مجزا برمی گردد، سازمان کارگزاران بورس فلزات تهران که از شهریور ۱۳۹۲ فعالیت خود را آغاز کرد و سازمان کارگزاران بورس کالای کشاورزی ایران که از شهریور ۱۳۹۲ فعالیت خود را آغاز کرد. شرکت بورس کالای ایران (سهامی عام) بر اساس قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران آذر در ماه ۱۳۸۳ شورای اسلامی شهر تأسیس شد. کلیه عملیات و فعالیتهای اجرایی کارگزاران بورس فلزات تهران و سازمانهای کارگزاری بورس کالای کشاورزی ایران مهر در ماه ۱۳۸۵ شرکت به بورس کالای ایران (سهامی عام) واگذار شد و فعالیت شرکت از تاریخ مذکور آغاز شده است. این شرکت دارای تالارهای معاملاتی در شهرهای تهران و کیش است که معاملات صادراتی در تالار کیش انجام می شود. شرکت از مهر ۱۳۹۰ در بازار پایه شرکت فرابورس پذیرفته شد که در آذر ۱۳۹۵ به بازار پایه «الف» فرابورس، در بهمن ۱۳۹۷ به تابلوی فرعی بازار اول بورس تهران و سپس در مهر در سال ۱۴۰۰ تابلوی اصلی بورس اوراق بهادار تهران به بازار اول منتقل شد. به این ترتیب بورس کالای ایران با تجربه طولانی خود، بستر مناسبی برای معامله انواع محصولات فولادی و معدنی، محصولات پتروشیمی، فرآورده های نفتی و محصولات کشاورزی است.

از اکتبر ۱۴۰۰، تولیدکنندگان فولاد و محصولات معدنی سهم قابل توجهی از کل عرضه در بورس کالا را به خود اختصاص دادند. این سهم سال به سال با رشد محصولات این بخش افزایش یافت. بر اساس آخرین آمار تولید فولاد کشور در سال ۱۴۰۲ به ۳۲ میلیون و ۱۰۸ هزار تن رسید که نسبت به سال قبل ۵.۵ درصد رشد نشان می دهد. بر اساس آمار منتشر شده از سوی انجمن فولادسازان ایران، تولید فولاد کشور در سال ۱۴۰۲ به ۳۲ میلیون و ۱۰۸ هزار تن رسید که بالاترین میزان در تاریخ تولید این محصول است. بر اساس ابلاغیه وزارت حراست مبنی بر ممنوعیت فروش خارج از بورس کالا، خرید و فروش تمامی این محصولات به جز سهم صادرات از طریق بورس کالا انجام می شود.

شرکت های فولادی و معدنی سهم قابل توجهی از معاملات بورس کالا دارند و در واقع به تدریج به عناصر تعادلی این بازار تبدیل شده اند. به عنوان مثال یکی از اصلی ترین شرکت های تولید کننده محصولات فولادی و معدنی در کشور میدکو (شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه) است که صورت های مالی آن برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ (حسابرسی نشده) شرکت میدکو “شرکت میدکو را در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹” نشان می دهد. اسفند ۱۴۰۲ ضمن ثبت ۴۳ درصد افزایش سرمایه در این مدت به ازای هر سهم ۲۱۰ ریال سود محقق کرده است. همچنین میدکو با سرمایه ثبت شده ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۸ اسفند ۱۴۰۲ مبلغ ۴۱.۹۸۲.۱۹۳ میلیون ریال سود خالص شناسایی کرده است که رقم بسیار قابل توجهی است.

ارزش بالای سهام میدکو در بورس دقیقاً تابعی از ظرفیت بالای تولید این شرکت نسبت به ظرفیت تولید همان محصولات در کل کشور است. در گزارش تفسیری مدیریت صورتهای مالی حسابرسی شده شرکت در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ جدول وجود دارد که حجم بالای محصولات این شرکت و فروش بالای آنها در بورس کالا، داخل و بازارهای صادراتی را نشان می دهد.

به عنوان مثال در این جداول ظرفیت تولید فولاد میدکو در این بازه زمانی ۴۲۰۰ هزار تن بوده که در مقایسه با ظرفیت تولید فولاد کشور ۴۴ میلیون و ۳۶۸ هزار تن، نشان دهنده این واقعیت است که ۹.۵ درصد از ظرفیت تولید فولاد کشور به میدکو اختصاص دارد. . در مورد آهن اسفنجی این نسبت ۷.۶ درصد و در مورد گندله سنگ آهن ۱۱.۱ درصد است. اما در مورد برخی از محصولات این شاخص نسبی بالای ۳۰ درصد است، به عنوان مثال کنسانتره زغال سنگ ۳/۳۲ درصد، کک متالورژیکی ۴۰ درصد و دولومیت پخته ۳۳ درصد است.

به این ترتیب ارزیابی جایگاه شرکتی که به طور میانگین بیش از ۲۰ درصد ظرفیت تولید محصولات فولادی و معدنی را در بورس و بورس کالا دارد، چندان دشوار نیست. میدکو امروز در بورس کالا، ۲۰ درصد موجودی شمش فولاد (بیلت و بلوم)، ۱۵ درصد موجودی کاتد مس، ۱۲ درصد موجودی فرو سیلیس، ۱۰ درصد موجودی لوله مس و در نهایت ۱۰۰ درصد موجودی شمش را در بورس کالا عرضه می کند. منیزیم دارد.

در چنین شرایطی با توجه به تاثیر مسلط و تعیین کننده این سهام عظیم بر بازار از یک سو و نقش بیش از ۲۰ درصدی محصولات میدکو در ظرفیت تولید فولاد و معدن کشور از سوی دیگر، سودآوری سهامداران این شرکت در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و حتی بلندمدت را می‌توان در شرایط تثبیت شرایط سیاسی و اقتصادی کشور تضمین کرد. ریزش سهام این شرکت و شرکت های فولادی با وزن مشابه بدون شک باعث ریزش بازار می شود و در نتیجه کل بازار یا بورس کالا اجازه وقوع چنین اتفاقی را نمی دهد. بازاری که بر اساس نظام عرضه و تقاضا شکل می گیرد، با حفظ و پویایی سهام غالب از جمله سهام شرکت های مادر فولاد و معدن، ثبات خود را تضمین می کند.




آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه رای موافق و رای مخالف

ارسال برای دیگران:

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا