بانک و بیمه

تاثیر سناریوهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر ارز

بازار؛ گروه بانک و بیمه: NBC به نقل از منابع گزارش داد که حضور بیشتر بایدن در رقابت های انتخاباتی پس از عملکرد ضعیف او در مناظره منتفی شد. در حال حاضر کاملا هریس محتمل ترین گزینه برای جانشینی معاون وی است.
با توجه به اینکه او نقش موثری در دولت کنونی آمریکا ایفا می کند، نامزدی او ممکن است شانس پیروزی دموکرات ها را افزایش دهد. اما ادامه سیاست های بایدن در دولت بعدی چه تاثیری بر اقتصاد ایران خواهد داشت؟
درآمد حاصل از صادرات نفت ایران در سال گذشته افزایش یافته است. گفته می شود تولید نفت ایران به بیش از ۳ میلیون بشکه رسیده است. در عین حال، صادرات نفت نیز به سطوح قابل توجهی رسیده است.
این مشکل باعث شده تا بانک مرکزی با توجه به افزایش درآمدهای ارزی، بازار ارز را مدیریت کند. دامنه نوسان نرخ ارز در ماه های اخیر به هزار تومان کاهش یافته است. بدون شک ادامه دولت بایدن می تواند به تثبیت درآمدهای ارزی کشور منجر شود.
با این حال دولت در حال حاضر از روش های مختلفی برای دور زدن تحریم ها و افزایش صادرات نفت استفاده می کند. بنابراین فشار تحریم ها دیگر مانند گذشته بر اقتصاد کشور تأثیر نمی گذارد.
از سوی دیگر، اگر دونالد ترامپ به دلیل چالش هایی که در فضای بین المللی با آن مواجه است، بتواند بر سد دموکرات ها غلبه کند، احتمالاً به جای کاهش روابط اقتصادی و روابط مسلط، رویکردی تعاملی اتخاذ خواهد کرد. ترامپ در شعارها و مناظرات خود به وضوح نشان داده است که نگران فروپاشی هیمن و بزرگی اقتصاد اول جهان است و از سوی دیگر باید نگران تشکیل بلوک ها یا تجارت بزرگ و قوی اقتصادی باشد. اینکه او قبلاً مدعی شده بود با ایران وارد مذاکره خواهد شد، می توان گفت که انحراف از سیاست فشار حداکثری علیه ایران است. بنابراین به نظر می رسد که انتخابات آمریکا تاثیر عمده ای بر بازار ارز ایران نخواهد داشت و به نفع آمریکاست که حضور ایران در جهان با محصولات صادراتی خود را بپذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا