فناوری

تاثیر فضای مجازی بر زیست اجتماعی افراد / والدین، نبایدهای این فضا را تذکر دهند

مرتضی پدریان در گفت و گو با خبرنگار میهن تجارت، در خصوص استفاده اجتناب ناپذیر کودکان از فضای مجازی با آموزش های غیر حضوری و نوع رفتار والدین، گفت: فضای مجازی با زندگی اجتماعی افراد در ارتباط است. جامعه امروزی و به نوعی در همه ابعاد تاثیرگذار است. است. از زندگی اجتماعی مردم در واقع می توان گفت که امروزه شاید ۹۰-۸۵ درصد زندگی زیست اجتماعی مردم تحت سلطه فضای دیجیتال باشد.

وی با بیان اینکه فضای مجازی و حوزه دیجیتال حتی در حوزه اقتصادی برای انتقال پول، موجودی، خرید و فروش مورد استفاده قرار می گیرد، تصریح کرد: ارتباطات، حمل و نقل و سرگرمی از دیگر موضوعاتی است که تحت تاثیر فضای مجازی و حوزه دیجیتال قرار می گیرد. طول می کشد. و اگر بخواهیم در شرایط فعلی دسترسی به اینترنت و فضای مجازی را برای کودکان محدود کنیم، نوعی پسرفت ایجاد کرده ایم که زندگی آینده کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد.

این جامعه شناس تاکید کرد: باید کودکان را به طور کامل با فضای مجازی آشنا کنیم و در معرض این فضا قرار دهیم اما در عوض باید به آنها هشدار دهیم. فضای مجازی شمشیر دولبه ای است که با وجود مزایای فراوان می تواند آموزه های منفی و رفتارهای نابهنجار را به کودکان منتقل کند.

وی با بیان اینکه استفاده کودکان از این فضا امری اجتناب ناپذیر است و والدین نمی توانند فرزندان خود را از جامعه طرد کنند، ادامه داد: امروزه اجتماعی شدن فضای مجازی یک موضوع حیاتی و کاربردی برای آینده کودکان تلقی می شود.

مجبور به استفاده از فضای مجازی

وی در خصوص آموزش فضای مجازی به کودکان گفت: لازم است والدین نسبت به فضای مجازی به فرزندان خود گوشزد کنند، نبایدهای اصلی این فضا مسائل اخلاقی است که والدین موظف به تذکر به فرزندان خود هستند و والدین نیز باید مراقب باشند. رفتارهای اعتیادآور کودکان، زیرا این امر می تواند استفاده از فضای مجازی را تا حدودی برای کودکان و خانواده آنها نگران کننده کند.

وی افزود: در حال حاضر نمی توان وابستگی کودکان به تلفن همراه را اعتیاد تلقی کرد، باید بدانیم که دنیای مجازی و اینترنت جامعه کنونی را پوشش داده است و در شرایط زندگی صنعتی امروز استفاده از امکانات روزمره مانند تماشای فیلم، گرفتن تاکسی، تحصیل، انتقال وجه، تحصیل، پیگیری آخرین اخبار، سرگرمی، امور فرهنگی و تفریحی وابسته به اینترنت است، باید از فضای مجازی و دنیای اینترنت استفاده کنیم.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: وابستگی بیش از حد کودکان به تلفن همراه را نمی توان اعتیاد نامید. در واقع این وابستگی بر سبک زندگی در حوزه های مختلف مانند سیاست، اقتصاد، ارتباطات، سرگرمی و همه این موارد تاثیر می گذارد.

وی ادامه داد: خانواده باید با ارائه علائم و هشدارهای خطر این کار را به کودکان آموزش دهند عادی بودن در جامعه تا سن مشخصی حق ورود به همه سایت ها را ندارند و این محدودیت ها برای استفاده بهینه از فضای مجازی و اینترنت برای او تعیین شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا