فناوری

تاثیر هوش مصنوعی بر موفقیت نظامی؛ کدهای نرم‌افزاری چگونه آینده جنگ‌ها را رقم می‌زنند؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

این موضوع تنها به نوع تسلیحات نظامی ارتش ها مربوط نمی شود. قدرت واقعی در نرم افزاری است که آنها را هدایت می کند.

یک استارت آپ پیشرو در زمینه هوش مصنوعی در اروپا به نام “Helsing” این ایده را مطرح کرده است که در این عصر و زمان، نرم افزارهای پیشرفته و هوش مصنوعی برای موفقیت نظامی بسیار مهم هستند. این مصادف است با دولت های اروپایی که متعهد شدند مبالغ زیادی از پول نقد خود را برای سیستم های نظامی و تسلیحات جدید اختصاص دهند.

گونبرت شرف، یکی از بنیانگذاران و یکی از مدیران ارشد هلسینگ، در مصاحبه با مجله پولیتیکو اظهار داشت: نیروی دفاعی روز به روز بیشتر به نرم افزار وابسته می شود.

شعار “هوش مصنوعی در خدمت دموکراسی های ما”

هلسینگ که مقر آن در مونیخ آلمان است، در جولای امسال، تنها چهار سال پس از راه اندازی، به ارزش ۴.۹ میلیارد یورو رسید.

شعار این شرکت، «هوش مصنوعی در خدمت دموکراسی‌های ما»، نشان‌دهنده ظهور مفهوم جدیدی به نام «مجتمع فناوری دفاع صنعتی» به جای مفهوم قدیمی «مجتمع صنعتی نظامی» است که در واکنش به جنگ اوکراین پدیدار شد.

این شرکت گفت که میلیون‌ها داده از سنسورها و سیستم‌های تسلیحاتی ارتش‌های اروپایی را پردازش می‌کند تا «تصمیم‌گیری سریع‌تر و بهتر» توسط انسان‌ها را امکان‌پذیر کند و کشندگی سلاح‌ها را افزایش دهد. تاکنون با دولت های بریتانیا، آلمان، فرانسه، استونی و اوکراین قراردادهایی امضا کرده است.

این شرکت می‌گوید میلیون‌ها داده از سنسورها و سیستم‌های تسلیحاتی ارتش‌های اروپایی را پردازش می‌کند تا «تصمیم‌گیری سریع‌تر و بهتر» توسط انسان‌ها را امکان‌پذیر کند و در عین حال مرگ‌بار بودن سلاح‌ها را افزایش دهد. هلسینگ تا به امروز با دولت های بریتانیا، آلمان، فرانسه، استونی و اوکراین موافقت نامه هایی امضا کرده است.

آقای شرف توضیح داد: “شما جت های جنگنده، ناوچه ها و ماهواره ها را می بینید، اما چیزی که واقعا باید به آن نگاه کنید این است که هر یک از این سیستم ها حجم باورنکردنی داده تولید می کنند.”

ژنرال بن هاجز، فرمانده سابق ارتش آمریکا در اروپا، اخیراً در کنفرانس امنیتی ورشو گفت که با وجود گذشت نزدیک به ۳ سال از حمله روسیه به اوکراین، اروپا همچنان با شکاف هایی در سیستم های دفاع هوایی و موشکی خود مواجه است.

شرف تاکید کرد که اتحادیه اروپا باید در زمینه‌های اصلی که عقب است، به‌ویژه در زمینه هوش مصنوعی، به جایگاه «پیشرفت در فناوری» دست یابد. در غیر این صورت، او باید به “دوستان آمریکایی” خود وابسته باشد.

نمونه هایی از قراردادهای مهم دولتی هلسینگ

شرکت هلسینگ تاکنون چندین قرارداد مهم دولتی از جمله:

ارتقای سیستم جنگ الکترونیک (JUNGAL) در جنگنده های یوروفایتر آلمان با همکاری شرکت هواپیماسازی سوئد (ساب).

ایجاد زیرساخت هوش مصنوعی برای طرح چند ملیتی به نام “سیستم جنگ هوایی آینده” بین آلمان، فرانسه و اسپانیا برای ساخت جنگنده های نسل ششم.

و پروژه آینده نگرانه شرکت ایرباس معروف به سیستم “Wingman” یا پهپادهای تهاجمی بالدار بدست آمده است.

هنگامی که این شرکت در سال ۲۰۲۱ تأسیس شد، چت JPT هنوز پیشرفت قابل توجهی نداشت و تانک های روسی هنوز به اوکراین حمله نکرده بودند. آقای شرف خاطرنشان کرد که بسیاری در بخش فناوری تمایلی به تعامل با صنایع دفاعی ندارند.

علاوه بر این، در سال ۲۰۱۸، کارکنان گوگل به مشارکت این شرکت در برنامه پنتاگون به نام “Project Maven” اعتراض کردند. آنها معتقد بودند که این پروژه از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل فیلم های ویدئویی برای بهبود هدف گیری در حملات هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می کند. سایر شرکت های بزرگ فناوری نیز در روابط خود با پیمانکاران نظامی مشکلاتی داشته اند.

دلیل عقب ماندن اروپا از آمریکا و اسرائیل چیست؟

ایالات متحده، اسرائیل و چندین کشور دیگر مدت‌ها پیش روابط عمیقی بین ارتش‌های خود و صنایع فناوری مدرنی که در عصر اینترنت ظهور کرده‌اند، برقرار کردند. از سوی دیگر، کشورهای اروپایی نتوانستند از طریق مشارکت با شرکت های فناوری داخلی، برنامه های جامع و کارآمدی برای سرمایه گذاری های کلان در حوزه فناوری های نوین دفاعی ایجاد کنند.

شرف که قبل از راه اندازی هلسینگ در وزارت دفاع آلمان کار می کرد، گفت که فکر می کند تنها راهی که می توان این فناوری را به سیستم اروپایی وارد کرد این است که یک شرکت یا موسسه (مانند هلسینگ) آن را بسازد.

هلسینگ مدیرعامل این استارت آپ گفت: شکافی وجود داشت که از نظر ساختاری، هیچکس نمی توانست یا نمی خواست آن را حل کند. ما شرکت هستیم [هلسینگ] ما این کار را با این انگیزه شروع نکردیم که چون قرار است همه این کار را بکنند پس ما هم این کار را انجام دهیم. در عوض، ما این شرکت را راه اندازی کردیم زیرا فکر می کردیم هیچ کس قرار نیست این کار را انجام دهد.”

مشکلی که اروپا از نظر پیشرفت فناوری دفاعی با آن مواجه است به دلیل کمبود استعداد نبوده است. علاوه بر این، اروپا به طور مداوم در بخش تحقیق و توسعه (R&D) حضور قوی داشته است. گانبرت شرف به حضور مراکز مهم شرکت‌های بزرگ فناوری مانند مایکروسافت، گوگل و آمازون در اروپا به عنوان شاهد نمونه خود اشاره کرد.

مشکل پول بود – و از جهاتی هنوز هم هست. در واقع، استارتاپ Helsing توانست در دور سوم سرمایه گذاری خود به لطف شرکت سرمایه گذاری آمریکایی جنرال، ۴۵۰ میلیون یورو جذب کند.

آقای شرف اذعان داشت که جمع آوری پول برای سرمایه گذاری خطرپذیر در اروپا چالش برانگیز است و صندوق های بازنشستگی معمولاً در فناوری دفاعی سرمایه گذاری نمی کنند.

او گفت که اولین دور سرمایه گذاری هلسینگ با مشارکت بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی که به ماموریت این شرکت اعتقاد داشتند، تکمیل شد. بعدها دانیل اک، موسس شرکت پخش موسیقی سوئدی اسپاتیفای، ۱۰۰ میلیون یورو از طریق صندوق سرمایه گذاری خود در این پروژه سرمایه گذاری کرد که مورد انتقاد برخی هنرمندان قرار گرفت.

چه شد که طرز فکر اروپایی ها ناگهان تغییر کرد؟

از زمان شروع جنگ در اوکراین، طرز فکر اروپایی ها به آرامی شروع به تغییر کرده است.

تا پیش از این، بانک سرمایه‌گذاری اروپا (EIB) محدودیت‌هایی را بر سرمایه‌گذاری در فناوری‌های دو منظوره (فناوری که می‌تواند برای اهداف نظامی و غیرنظامی استفاده شود) اعمال کرده بود، به موجب آن تنها از پروژه‌هایی حمایت می‌کرد که بیش از ۵۰ درصد درآمد ایجاد می‌کردند. از منابع غیرنظامی است. تا زمانی که این بانک در ماه می امسال این محدودیت ها را حذف کرد. با این حال، از آن زمان، بخش دفاعی همچنان به دنبال حذف محدودیت های بیشتر است.

آقای شرف تصریح کرد که اگر اروپا می خواهد پیشرفته ترین تکنولوژی موجود در صنایع نظامی را داشته باشد، باید بر بی میلی خود برای سرمایه گذاری مستقیم در نیروهای مسلح غلبه کند.

شرف با اشاره به سیاست های محدودکننده بانک سرمایه گذاری اروپا، گفت: چرا باید دائماً بر مفهوم استفاده دوگانه در فناوری های دو منظوره تکیه کنیم؟

وی تصریح کرد: یا به نیروهای مسلح دموکراتیک خود ایمان داریم و با بهترین فناوری از آنها حمایت می کنیم یا بحث بر سر چیز دیگری است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا