اخبار اقتصاد ایران

تاجگردون: مردم بدانند هنوز ارز ۴۲۰۰ تومانی داریم | نمی‌توانیم شکاف بین نرخ بازار و یارانه را حذف کنیم

غلامرضا تاجگردون اظهار داشت: ناهماهنگی اقتصادی با ارز سه نرخی فعلی ادامه دارد و این موضوع بر کسری بودجه و اعتبارات کشور تاثیر می گذارد.

افق میهن رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پنجم مهرماه در نشست مشترک فعالان اقتصادی استان کرمان با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه کرمان استانی ویژه است، گفت: تنوع پتانسیل ها، محرومیت ها، ذخایر معدنی و غیره و محروم ترین کشور است. نقطه کشور در استان کرمان است.

غلامرضا تاجگردون با اشاره به نارضایتی های موجود در کشور گفت: نارضایتی های اقتصادی از ارز سه نرخی فعلی همچنان ادامه دارد و این موضوع بر اعتبارات و کسری بودجه کشور تاثیر می گذارد، رشد اقتصادی حاصل نمی شود و این موضوع حتی زنجیره های ارز را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. اقتصاد

وی گفت: مردم بدانند هنوز ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور داریم که داروهای ویژه افراد خاص و برخی اقلام ضروری را تامین می کند.

به گفته تاجگردون، تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی مشکلاتی دارد و این خط آزاد و غیر آزاد مردم را آزار می دهد. خدمات در ایران چه تفاوتی دارد، برخی ۴۲۰۰ تومان و برخی ۲۸۰۰۰ تومان و بقیه رایگان هستند؟

به گفته وی سهم ارزی دولت در بودجه ۱۲ میلیارد دلار و مصرف ارز یارانه ای کشور (۲۸۰۰۰ تومان و ۴۲۰۰ تومان) ۱۸ میلیارد دلار است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی افزود: بانک مرکزی باید ۶ میلیارد دلار باقی مانده را از بازار خریداری کند و کسانی که کالا را صادر کردند ارز کالا را تخصیص دهند.

وی با اشاره به تفاوت ارزهای مختلف در ایران یادآور شد: مابقی این نرخ باید از کجا تامین شود؟ بانک مرکزی باید پول چاپ کند که بر بودجه، تورم و انتقاد تولیدکننده داخلی تاثیر می گذارد.

تاجگردون تصریح کرد: با تعداد زیادی از بیماران صعب العلاج و مشکل دار مواجه هستیم که می گویند دارو نداریم باید ارز ارزان تهیه کنند اما کشور ما با چالش جدی مواجه است که کمبود منابع ناشی از آن است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی تصریح کرد: نمی توانیم فاصله نرخ بازار و یارانه را از بین ببریم و مجلس باید با تدابیری این فاصله را کاهش دهد در غیر این صورت بودجه تضعیف می شود. ما نمی توانیم این مسائل را در یک جلسه حل کنیم.

تاجگردون در پایان قول مساعد داد که پیشنهادات فعالان اقتصادی استان کرمان در کمیسیون برنامه و بودجه مورد توجه قرار گیرد.

لازم به ذکر است هادی قوامی یکی دیگر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در این جلسه گفت: ۱۰۰ فقره تسهیلات چهار درصدی هفت ساله به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) پرداخت می کنیم اما دلالان نیز وارد این حوزه شده اند و بخش زیادی از آن اعتبار را برای خود می گیرند.

وی با تاکید بر اینکه منظور قانونگذار از تخصیص این اعتبارات برای ایجاد اشتغال این بوده که هیچ اتفاقی برای اشتغال کشور نیفتد، گفت: اجازه دهید ارباب رجوع در مزرعه خورشیدی سهامدار شود تا مشکل عدم تعادل برق، درآمد پایدار برای مددجو و وابستگی به مراکز حمایتی و دولت کاهش می یابد، زیرا نیازی به مراجعه به دولت نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا