خودرو

تارا با موتور سه‌سیلندر نیمه دوم سال آینده عرضه می‌شود


آنچه دیگران می خوانند:

محمود خادم توضیح داد: این طرح بر اساس استراتژی های کلان ایران خودرو و سبد محصولات تارا با قوای محرکه متفاوت از جمله موتور سه سیلندر کم مصرف و دستیابی به اهداف کمی برای مصرف سوخت محصول و کاهش آلایندگی است.

وی افزود: در این محصول نسبت به موتور TU5 حجم موتور IK3 300 سی سی کاهش و مصرف سوخت آن ۱.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش یافته است ضمن اینکه قدرت موتور ۱۰ درصد و گشتاور آن نیز کاهش یافته است. ۲۵ درصد افزایش یافته است. تغییرات ایجاد شده در سیستم کلاچ و همچنین استفاده از گیربکس MT6 شتاب بهتر تارای جدید را تضمین می کند.

خادم با اعلام اینکه تغییرات گسترده ای در محفظه موتور تارا با موتور سه سیلندر ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: در این طرح علاوه بر تطبیق موتور جدید با خودرو، سیستم های کمکی مانند انتقال قدرت، ترمز، دسته موتور، ورودی هوا، سیستم اگزوز، تامین سوخت، خنک کننده، رادیاتور، برق و الکترونیک و کالیبراسیون موتور و همچنین سنسورهای مختلف اطراف موتور نیز طراحی و توسعه یافته و مجموعه کاملی را در محفظه موتور تشکیل می دهند.

وی افزود: با توجه به توربو بودن موتور سه سیلندر تارا، این خودرو به قطعات جدیدتری مانند اینترکولر نیز تعبیه شده است تا راندمان و کارایی بیشتری نسبت به محصول پایه حاصل شود.

خادم در خصوص اجرای شبکه برق و الکترونیک ایران خودرو (IKBCM) در تارا با موتور سه سیلندر، گفت: تمامی صندلی های سرنشینان مجهز به سنسور سرنشینان بوده و طبق استاندارد اجباری R16 اخطار صوتی و تصویری خواهد داشت. برای بستن کمربند ایمنی، سیستم الکتریکی و الکترونیکی خودرو، صندلی و کمربند ایمنی تغییر می کند. این اولین محصول ایران خودرو خواهد بود که از استاندارد R16 برخوردار است. با توجه به تغییرات فیزیکی و ابعادی موتور و لوازم جانبی، استانداردهای تصادف سرنشین و عابر پیاده نیز مورد مطالعه و آزمایش قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه تارا جدید پس از دریافت گواهی انطباق با استانداردهای ۸۵ گانه تولید و تحویل می شود، تاکید کرد: این محصول فراتر از استانداردهای ۸۵ گانه نیز کار خواهد کرد.

مدیر پروژه تارا با موتور سه سیلندر با بیان اینکه نمونه آزمایشگاهی این خودرو قبلاً ساخته شده است، تصریح کرد: شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایرانیان خودرو در حال انجام فعالیت های مربوط به کالیبراسیون و اصلاحات نهایی موتور این محصول است. . از تیرماه امسال، مرحله نمونه سازی با اجرای اولین آزمایشات کارخانه و بومی سازی آغاز می شود. پس از دریافت بازخورد و انجام اصلاحات لازم، ساخت و تولید قالب قطعه آغاز می شود. تست های اعتبارسنجی خودرو در پایان سال جاری انجام می شود و در نهایت این محصول در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ تجاری سازی و آماده عرضه می شود.

وی در خصوص ظرفیت تولید این محصول در خطوط خودرو ایران گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تعداد تولید این نسخه تارا در سال اول تولید ۱۰ هزار دستگاه و در سال دوم به ۳۵ هزار دستگاه افزایش می یابد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا