اخبار اقتصاد ایران

تاسیس تالار مبادلات توافقی ارز در مرکز مبادله ارز و طلا/کشف قیمت ارز چگونه انجام می‌ شود؟ :: افق میهن

رئیس کل بانک مرکزی از راه اندازی تالار مبادلات ارزی در مرکز مبادلات طلا و ارز از شهریور ماه خبر داد.

به گزارش افق میهن، در ماه های گذشته اعتراضات زیادی از سوی فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان به نرخ ارز صادرکنندگان که در قالب سامانه نیما به فروش می رسد، صورت گرفته است. بحث اصلی صادرکنندگان بخش خصوصی به ویژه صادرکنندگان خرد این است که هزینه های تولید به جز برخی اقلام خاص، با نرخ ارز آزاد محاسبه می شود، اما باید ارز خود را به صورت اقلام تعهدی با نرخ های پایین تر در نیما عرضه کنند. سیستم حجم صادرات خرد بخش خصوصی به حدود ۸ تا ۹ میلیارد دلار در سال می رسد و عمده مشکلات ارزی در زمینه تسویه بدهی ها نیز مربوط به این گروه است.

اکنون در جدیدترین رویداد، با راه اندازی سامانه مبادلات ارزی افراد در مرکز مبادلات ارزی، صادرکنندگان خرد بخش خصوصی می توانند ارز خود را با قیمت توافقی در این بازار رسمی و تنظیم شده عرضه کنند.

بر این اساس روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی گفت: در نیمه اول شهریورماه، صرافی توافقی در مرکز مبادلات طلا و ارز ایران راه اندازی می شود.

محمدرضا فرزین با اشاره به ویژگی های تالار مبادلات ارزی توافقی تاکید کرد: در این بازار کشف قیمت به صورت حراجی و نقدی انجام می شود و انتظار می رود با انتقال تدریجی و برنامه ریزی شده معاملات ارزی کشور به سالن صرافی توافقی مرکز مبادلات ارزی. و طلای ایران، استفاده از سایر ابزارهای معاملاتی بازار ارز نیز باید توسعه یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا