بانک و بیمه

تامین ارز نیازهای وارداتی کشور از ۱۱.۶ میلیارد دلار گذشت

به گزارش ایران تحلیل، اصغر بالسینی گفت: ۲ میلیارد و ۹۸۲ میلیون دلار برای کالاهای اساسی و دارو، ۶ میلیارد و ۳۸۸ میلیون دلار برای کالاهای تجاری و ۲۵۶ میلیون دلار برای خدمات و ۲ میلیارد و ۷۳ میلیون دلار برای واردات در مقابل صادرات است.

وی گفت: در چند روز اخیر میانگین موزون نرخ ارزها در سامانه سناریت (fxmarketrate) منتشر شده است و این نرخ ها به صورت محاسبه و موزون است و نه نرخ معاملاتی و بر اساس این میانگین موزون نرخ عرضه می شود. ارز به دلار برابر با ۳۷۱۱۸ تومان و یورو با میانگین موزون ۴۰۰۰۰ ۳۸۰ تومان، درهم ۱۰۰۰۰ ۱۰۷ تومان و یوان ۵۰۰۰ ۱۲۳ تومان محاسبه شده است.

بالسینی تصریح کرد: ۲ میلیارد و ۵۳۸ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه های روغنی و خوراک دام، ۴۴۴ میلیون دلار برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی و در مجموع ۲ میلیارد و ۹۸۲ میلیون دلار برای کالاهای اساسی و … ارز ۲۸۵۰۰ تومانی با هدف حمایت از مصرف کنندگان و دسترسی به کالاهای ضروری با قیمت ارزان تر اعلام شد.

سخنگوی مرکز مبادلات طلا و ارز ایران افزود: تامین ارز «صنعت حمل و نقل و خودرو» به ارزش ۹۲۷ میلیون دلار، «صنعت تجهیزات برق و الکترونیک» به ارزش یک میلیارد و ۴۴ میلیون دلار و «صنعت معدن» به ارزش یک میلیارد و ۴۴ میلیون دلار. ۵۱۰ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل ۴۹۷ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل ۳۲۴ میلیون دلار. این گروه های صنعتی نیز تا پایان روز ششم به ترتیب ۵۲۹، ۱۱۲، ۴۰۱، ۳۴۱ و ۲۰ میلیون دلار ارز توافقی و واردات در مقابل صادرات دریافت کردند. خرداد این ماه دریافت کرد.

علاوه بر این گروه ها ۳ میلیارد و ۸۶ میلیون دلار ارز و ۶۷۰ میلیون دلار ارز به سایر صنایع اختصاص یافت.

در روز ۹ خرداد در ماه ۱۴۰۳ در صرافی مرکز مبادلات ایران دلار با نرخ ۴۵۰۰۰ و ۸۴ تومان، یورو با نرخ ۴۹۰۰۰ و ۴۶ تومان و درهم با نرخ ۱۲۰۰۰ و ۲۷۶ تومان مبادله می شد. همچنین در صرافی دلار با نرخ ۴۲ هزار و ۹۵ تومان، یورو با نرخ ۴۵ هزار و ۷۹۵ تومان و درهم با نرخ ۱۱ هزار و ۴۶۲ تومان مبادله شد.

به گفته بالسینی، شاخص قیمت تولیدکننده نیز همبستگی بالایی با نرخ مبادله ارز و مرکز مبادلات طلای ایران دارد. به این معنی که حدود ۹۰ درصد از شاخص تورم مصرف کننده به اصطلاح با نرخ های ارائه شده در مرکز مبادلات ارتباط مستقیم دارد. اساساً کالاهای مورد نیاز بخش های واقعی اقتصاد از طریق بانک مرکزی و این نرخ های سود تامین می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا