اخبار اقتصاد ایران

تامین برق سخت تر می شود | مدیریت مصرف را جدی بگیرید

با توجه به گرمای هوا و افزایش مصرف برق در کشور، شرایط تامین برق سخت‌تر شده است و همانطور که وزیر نیرو پیش‌بینی کرده، شرایط سختی در زمینه تولید و تامین برق کافی ایجاد خواهد شد. برق از امروز

افق میهن، بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، در فصل گرم سال جاری گسترش جغرافیایی افزایش دما قابل مقایسه با سال های گذشته نیست و در بیش از ۱۷۰ ایستگاه هواشناسی کشور در استان های مختلف دمای بالای ۴۰ درجه ثبت شد که به این معنی است که افزایش تقاضای برق در سراسر جغرافیای ایران شدید است، وضعیتی عجیب و بی‌سابقه که بررسی‌ها نشان می‌دهد در مقایسه با ۳ تا ۶ درجه دما افزایش یافته است. به میانگین بلندمدت برای اکثر نقاط کشور.

البته افزایش شدید دما و نقش آن در افزایش تقاضا برای مصرف برق به ویژه در بخش خانگی تنها مشکل و دغدغه این روزهای صنعت برق کشور نیست، زیرا گرمای هوا در ابعاد مختلف باعث شده است. اثرات بسیار مخربی بر راندمان و اثربخشی تولید برق در واحدهای نیروگاهی و همچنین انتقال برق در شبکه های انتقال و توزیع دارد.

هر درجه افزایش دما ۲۳۰۰ مگاوات به شبکه فشار وارد می کند

با هر افزایش دما میزان مصرف برق ۱۸۰۰ مگاوات افزایش و ظرفیت تولید ۵۰۰ مگاوات کاهش می یابد. همچنین افزایش دما فشار زیادی به شبکه انتقال وارد می کند و تعداد قطعی برق در اثر حوادث را افزایش می دهد.

سال گذشته چقدر برق مصرف شده است؟

در مرداد در ماه ۱۴۰۱ رکورد مصرف برق تنها یک بار با رسیدن به ۶۹۰۰۰ مگاوات شکسته شد. مرداد در ماه سال گذشته میزان تقاضا برای مصرف برق به ۷۱ هزار مگاوات در ۱۴ روز رسید (پیک مصرف سال گذشته ۷۳ هزار و ۴۶۷ مگاوات بود که چندان تکرار نشد). در مرداد ماه هستیم، نصاب جدید مصرف برق با رسیدن به عدد ۷۹ هزار و ۱۸۹ مگاوات ۶ بار شکسته شده است.

در سال های گذشته افزایش شدید دما به مراتب کمتر از امسال بود و پس از دو تا سه روز افزایش دما شاهد کاهش نسبی دما بودیم و این در شرایطی است که در فصل گرم سال جاری ، حداقل از اواسط ژوئیه تا کنون. دمای هوا به طور مداوم در حال افزایش بوده و این مشکل در افزایش تقاضا برای مصرف برق به ویژه در بخش خانگی بسیار موثر بوده است.

رشد ۸ درصدی مصرف برق

میانگین رشد مصرف برق در سال های گذشته سالانه ۴ درصد بوده و امسال نیز بر اساس سه سناریوی افزایش ۳ درصدی، ۴.۵ درصدی و افزایش ۶ درصدی مصرف برق بوده و بر این اساس برنامه ریزی های لازم انجام شد.

اما بررسی ها نشان می دهد که امسال میانگین افزایش مصرف برق در کشور به ۸ درصد رسیده و این میزان در تهران ۹ درصد است. افزایش دما همراه با افزایش تقاضا برای مصرف برق در کشور فشار زیادی را بر واحدهای نیروگاهی و شبکه های انتقال و توزیع وارد کرده است.

در روزهای گذشته به دلیل فشار زیاد بر واحدهای نیروگاهی ۶ واحد با مشکل مواجه شدند.

همانطور که علی اکبر مجرابیان – وزیر نیرو – اعلام کرده است، پیش‌بینی می‌شود در هفته آینده پیک‌های جدیدی در تقاضای برق ایجاد شود و بر این اساس از هموطنان می‌خواهیم در مصرف برق فرزندان خود صرفه‌جویی کنند. صنعت به منظور تامین حداکثر برق در بخش ها به طرق مختلف کمک می کند.

به گفته وی، گروه های واکنش سریع صنعت برق در آماده باش کامل هستند و برخی ادارات و سازمان ها طرح های مدیریت مصرف برق را رعایت نمی کنند که این امر مستلزم نهایت دقت و نظارت شرکت های توزیع است.

در صورت عدم استفاده کلیه مشترکین بخش خانگی از وسایل برقی غیر ضروری در ساعات پیک مصرف (۱۲:۰۰ الی ۱۸:۰۰ و ۲۰:۰۰ الی ۱۲:۰۰) کولرهای آبی را در حالت آهسته قرار داده و همچنین رعایت نمایید. دمای آسایش در کولرهای گازی بدون شک بخش فشار وارده به شبکه به میزان قابل توجهی کاهش یافته و امکان تامین حداکثر برق برای تمامی مشترکین وجود دارد.

در حال حاضر صنعت برق نیازمند مدیریت مصرف ۱۵ درصدی مشترکین است که با رعایت نکات ساده می توان به این مهم دست یافت و با توجه به اینکه فشار زیادی بر شبکه برق وارد می شود، لازم است تمامی مشترکین نسبت به این موضوع حساس باشند. تا تابستان امسال نیز مانند سال گذشته باشد. با حداقل چالش عبور کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا