اخبار بورس

تامین مالی از بانک ها ارزان تر از بازار سرمایه!

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهام اقتصاد ایران به عنوان اقتصاد بانک محور شناخته می شود و بیش از ۹۰ درصد تامین مالی همواره از بانک ها تامین می شود. در سال های اخیر تلاش هایی برای افزایش سهم بازار سرمایه از شرکت های تامین مالی به ویژه شرکت های بورسی صورت گرفته است. اما با همه تلاش ها این اتفاق نیفتاده و شرکت ها آن طور که باید از تامین مالی بازار سرمایه استقبال نکرده اند. ابتدا تصور می شد که شرکت ها ممکن است آشنایی چندانی با نحوه تامین مالی از طریق بازار سرمایه نداشته باشند، اما مدیرعامل شرکت بین المللی محصولات پارس با نماد شپارس هنگام بحث درباره این شرکت، او رازی را فاش کرد و به این سوال پاسخ داد!

چرا شرکت از طریق بازار سرمایه تامین مالی نمی کند؟

یکی از سهامداران حاضر در جلسه شپارس بیرون از حسن بغدادی مدیرعامل شپارس پرسید چرا شرکت از طریق بازار سرمایه تامین مالی نمی کند؟

بغدادی در پاسخ به این سوال گفت: ما هم دوست داریم از طریق بازار سرمایه تامین مالی داشته باشیم اما هزینه ها بیشتر از بانک است.

وی ادامه داد: اگر تمایل زیادی برای تامین مالی از طریق بانک داریم به این دلیل است که هزینه ها کمتر است.

بغدادی گفت: در بازار سرمایه هم معامله کردیم؛ سهم ۳۶ تا ۳۷ درصد است. هزینه های خرد را استخراج کردیم و این رقم ۳۶ تا ۳۷ درصد است.

مدیرعامل شپارس گفت: بانک نیز نرخ تسهیلات ۲۳ درصدی را اعلام می کند اما باید محاسبه کنید. ۲۹ درصد خواهد بود. با این حال، اقتصادی تر از تامین مالی از طریق بازار سرمایه است.

بغدادی گفت: در صورت نیاز به تامین مالی از طریق بازار سرمایه روی می آوریم.

یک منبع آگاه تایید کرد: نرخ نقل شده صحیح بود

نبض بازار سهام در ادامه یکی از منابع آگاه در این زمینه از وی پرسیده شد که آیا واقعا تامین مالی از طریق بازار سرمایه نسبت به بانک ها گرانتر است یا خیر که وی پاسخ داد: نرخ سودی که در مورد تامین مالی از طریق بازار سرمایه گفته اند درست است اما. اولین بانک ها در حال حاضر قادر به تامین مالی نیستند دوما اینکه نرخ واقعی تامین مالی بانک ها از ارقام ذکر شده بیشتر باشد (با احتساب بلوکه شدن پول در حساب و …).

این منبع آگاه در پاسخ به این سوال که آیا دوره تامین مالی در هر دو موسسه یکسان بوده است، پاسخ داد: در خصوص مدت زمان مشابه در صورت کامل بودن مستندات، شرکت ها می توانند صندوق دو ماهه از بازار سرمایه حذف شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا