بانک و بیمه

تامین مالی ۱۰ پروژه پتروشیمی توسط بانک مرکزی| درآمد ارزی پتروشیمی ها ۱۲ درصد بیشتر شد

بازار؛ گروه آب و انرژی:احمد مهدوی ابهری دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی امروز در نشست خبری گفت: بانک مرکزی با تامین مالی ۱۰ طرح پتروشیمی که برای بهره برداری کمتر از ۵۰ میلیون دلار سرمایه نیاز دارند موافقت کرده است.

وی با بیان اینکه تامین مالی به صورت اوراق ارزی خواهد بود و شورای حقوقی بانک مرکزی نیز موافقت خود را اعلام کرده است، می گوید: با تامین مالی این پروژه ها توسط بانک مرکزی، تا پایان سال جاری و حداکثر تا نیمه اول سال آینده می آید

وی افزود: ما همچنین پروژه هایی را تعریف کرده ایم که از فاینانس چین استفاده می کنند.

وی ادامه داد: تکمیل ۴۹ پروژه در برنامه هفتم توسعه که از ۵ تا ۹۰ درصد پیشرفت داشته اند در نظر گرفته شده است. اتحادیه کارفرمایان صنعت پتروشیمی به طور مستمر تمامی این طرح ها را تا زمان اجرایی شدن بررسی می کند.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی تصریح کرد: با تحقق اهداف پیش بینی شده در برنامه هفتم توسعه صنعت پتروشیمی، درآمد ارزی صنعت پتروشیمی ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار افزایش می یابد که برای کشور و کشور بسیار موثر است. می تواند نقش مثبتی در اقتصاد بازی ایفا کند.

.

پتروشیمی ها چقدر پول وارد سامانه نیما کرده اند؟

وی در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت: صادرات پتروشیمی در ۶ ماهه نخست امسال به ۶ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد رشد داشته است.

وی میزان ارز مستقر شده در سامانه نیما را ۵ میلیارد و ۳۱۹ میلیون دلار اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته است.

به گفته این مسئول صنعت پتروشیمی، میزان صادرات پتروشیمی از ۱۵ میلیون و ۲۰۴ هزار تن در ۶ ماهه نخست سال گذشته به ۱۵ میلیون و ۸۶۸ هزار تن در سال جاری افزایش یافت.

مهدوی ادامه داد: تولید پتروشیمی به ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در مقایسه با ۳۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در نیمه اول سال گذشته رسید که نشان دهنده رشد ۴ درصدی است.

امضای ۱۰ تفاهم نامه برای حل مشکل تغذیه

این مقام مسئول گفت: پتروشیمی سودمندترین صنعت کشور است. بازیگر اول صادرات غیرنفتی و بازار سرمایه است و به همین دلیل اهمیت زیادی دارد. بنابراین از نظر اقتصادی ضروری است که به توسعه این صنعت کمک کنیم تا از این طریق درآمدهای صادراتی و ارزی افزایش یابد و اشتغال پایدار در کشور داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه باید ۳۵ میلیون تن ظرفیت محصولات پتروشیمی افزایش یابد، افزود: این در حالی است که در ۶ برنامه گذشته ۹۶ میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید شده است که به این معناست که ظرفیت باید دو برابر شود. دوره ۵ ساله برای دستیابی به افزایش تولید در همان دوره تولید.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی خاطرنشان کرد: برای پیشبرد این موضوع ابتدا باید زیرساخت هایی فراهم شود که مهم ترین آن تامین خوراک پایدار است. در این زمینه ده تفاهم نامه با وزارت نفت امضا کرده ایم. در صورت موفقیت، ۸ میلیارد دلار در میادین گازی سرمایه گذاری می شود و ظرفیت گاز کشور ۲۰۰ میلیون متر مکعب افزایش می یابد که می تواند بخشی از عدم تعادل گازی کشور را جبران کند.

خرید گاز ذخیره شده توسط مشتریان خانگی

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به احتمال کاهش گاز در پتروشیمی ها در فصل سرما افزود: اقدامی را در دستور کار داریم که به صورت پایلوت در دو استان کرمانشاه اجرا شود. و خراسان تا زمانی که مشترکان خانگی در فصل سرما نسبت به سال قبل صرفه جویی می کنند، گاز صرفه جویی شده به قیمت خوراک پتروشیمی ها خریداری می شود و این پول به جیب مردم می رود.

وی ادامه داد: در صورت اجرای این طرح، مشترکان می توانند گاز صرفه جویی شده خود را بین ۴ تا ۵ هزار تومان در هر متر مکعب تحویل دهند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در پاسخ به این سوال که آیا انتخاب استان های سردسیر می تواند منجر به صرفه جویی شود، پاسخ داد: در صورت موفقیت در دو طرح پایلوت، این اقدام را در تمام استان های سردسیر اجرا خواهیم کرد چرا که گاز را با قیمت مناسب خریداری می کنیم. مردم را به پس انداز تشویق می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا